جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 11 بهمن 1394     
خودروسازان کشور اعلام ورشکستگی کنند

به گزارش شهردرای نیوز، یک استاد دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر مفید نبودن کمک یک میلیارد دلاری اخیر دولت به خودروسازان به صورت ارائه وام خرید خودرو گفت: از همان ابتدا اگر موضوع وام 25 میلیون تومانی خودرو مطرح شد، قابل پیش بینی بود که این وام تأثیرگذار نیست و تحرک خاصی در صنعت خودرو ایجاد نخواهد کرد.    

دکتر علی خاکساری افزود: علت این امر، آن است که وام ارائه شده از سوی دولت به خرید خودرو، در واقع یک تزریق مالی به خودروسازان و در پی آن به قطعه سازان بود و صرفاً یک شارژ مالی صورت گرفت. 

وی با اشاره به این که از قبل مشخص بود که پرداخت این وام هیچ تحولی در صنعت خودروسازی ایران و هیچ تغییری در ارتقای کیفیت این صنعت ایجاد نمی کند، اظهار کرد: دلیل این امر، آن است که وقتی از یک صنعت ورشکسته به صورت غیر اصولی با اختصاص منابع دولتی حمایت می کنیم، آن صنعت نمی تواند روی پای خود بایستد. 

دکتر خاکساری با بیان این که دولت قصد دارد به زور صنعت خودرو را سر پا نگه دارد، تصریح کرد: این در حالی است که این صنعت، دو دهه است که ورشکسته شده و هرگز نمی تواند روی پای خود بایستد و به سودآوری برسد، درست مثل فردی که بدهی انبوهی دارد و با ارائه مبلغی، از او انتظار داشته باشیم تمام مشکلات خود در یک پروژه پرداخت کند. 

وی با اشاره به این که مسئولان باید اجازه دهند دو خودروساز بزرگ ایران با استفاده از قانون تغییر مدیریت، اصلاح ساختار و اتخاذ سیاست های اقتصادی مناسب، صنعت خودروسازی می تواند به صورت مستقل در بازار حضور پیدا کند.

دکتر خاکساری با بیان این که در این صورت، امروز شرایط بهتری را در صنعت خودرو تجربه می کردیم و مصرف کنندگان با رضایت کامل به انتخاب محصولات مورد نظر خود اقدام می کردند، تصریح کرد: کمک دولت به صنعت خودروسازی، صرفاً حمایت غیر اصولی دولت بوده و هرگز اجازه سیاست گذاری علمی و اقتصادی در این زمینه داده نشده است.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی در پایان با تأکید بر این که صنعت خودروسازی در ایران، صنعتی انحصاری است و چون فعالیت خودروسازان مبنای علمی و اقتصادی نداشته، آنها تنها در سایه انحصار کامل، روزگار سپری کرده اند و معضلات موجود در این زمینه هم به همین علت است، خاطرنشان کرد: گاه و بیگاه، دولت برای کاهش درد صنعت خودرو، مسکّن هایی مانند وام اخیر، تزریق کرده ولی هیچ گاه درد را به صورت ریشه ای درمان نکرده است.     

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: