جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 1 بهمن 1392     
رایزنی‌های زنگنه در ترکیه درحوزه انرژی

تسنیم: خرداد ماه سال 1375 بود که مقامات ایران و ترکیه، قراردادی 25 ساله برای صادرات گاز ایران به این کشور امضا کردند. بر این اساس توافق شد که سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز ایران به ترکیه صادر شود.

با احتساب این رقم، متوسط صادرات روزانه گاز ایران به ترکیه باید در مرز 27 میلیون مترمکعبی در روز باشد که با صادارت روزانه گاه 30 میلیون مترمکعبی و گاه 25 میلیون مترمکعبی، رقم 8 تا 10 میلیارد مترمکعبی صادرات گاز ایران به ترکیه در سالهای گذشته محقق شده است.

اردیبهشت ماه سال جاری بود که رستم قاسمی، وزیر نفت وقت کشور، در حاشیه دیدار با وزیر توسعه ترکیه از توافقات طرفین برای افزایش صادرات گاز ایران به ترکیه خبر داده بود.

در این زمینه افزایش ظرفیت انتقال گاز با تکمیل خط لوله نهم سراسری مد نظر بود اما با توجه به اینکه ظرفیت فعلی خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه بیش از 30 میلیون مترمکعب در روز است، توافقات اولیه مبنی بر افزایش صادرات گاز ایران به ترکیه از 30 میلیون مترمکعب به 35 میلیون مترمکعب در روز بود.

پس از 9 ماه، بیژن نامدار زنگنه در دیداری با وزیر انرژی و نخست وزیر ترکیه در خصوص گسترش همکاری های تجاری در حوزه انرژی گفتگو  کرد.

با توجه به اینکه هفته آینده رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به تهران سفر می کند، وزیر نفت اعلام کرد که مأمور شده تا پیش از این سفر، با وزیر انرژی ترکیه دیدار و گفت‌وگو کند.

زنگنه در این خصوص تصریح کرد: در این مذاکرات تصمیم های خوبی درباره روابط تجاری دو کشور گرفته و قرار شد تیم های دو طرف در روزهای آینده مذاکرات خود را در سطح جزئیات ادامه بدهند تا در زمان سفر نخست وزیر ترکیه به تهران به نتایج مشخصی دست یابیم و تفاهم نامه هایی در تهران به امضا برسد.

با توجه به اینکه وزیر نفت معتقد است که بخشی از پروژه های پارس جنوبی در سال 93 به بهره برداری خواهد رسید و ترکیه خواهان افزایش حجم گاز صادراتی ایران به این کشور است، با مذاکرات جدید مقامات نفتی دو کشور و مذاکرات هفته آینده نخست وزیر ترکیه در تهران، احتمال توافق برای افزایش صادرات گاز ایران به ترکیه در سال 93 جدی شده است.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: