جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 1 بهمن 1392     
انتقاد از طرح هایی که تاکنون برای بحران آلودگی هوای شهر تهران اجرا شده اند

به گزارش گروه معاینه فنی شهرداری نیوز، در آستانه آغاز هفته هوای پاک ، سیزدهمین و چهاردهمین مرکز مکانیزه تک خط معاینه فنی خودروهای سبک(امام رضا(ع)_سایپا کد11) مورد بهره برداری قرار گرفت و فاز دوم تعویض کاتالیست و کنیستر1200 دستگاه خودروی پراید تاکسی با حضور مدیر کل محیط زیست استان تهران، اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران و فرمانده پلیس راهور تهران بزرگ در مرکز معاینه فنی خودروی نیایش نیز برگزار شد.

 

مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهرتهران گفت: هر سال در هفته پاک در یکی از مراکز معاینه فنی مراسمی به صورت محدود اجرا می شود که امسال این مراسم در مرکز معاینه فنی خودروهای نیایش با افتتاح مرکز مکانیزه تک خط معاینه فنی خودروهای سبک و فاز دوم تعویض کاتالیست و کنیستر1200 دستگاه خودروی تاکسی پراید همراه است.

 

رضوی با انتقاد از مصوبه افزایش اعتبار معاینه فنی خودروها اظهار داشت: خودروهای موجود با توجه به کیفیت بنزین و کیفیت خودروها در وضعیت مناسبی نیستند و به موجب این مصوبه، سلامت خودروهای در حال تردد نیز تحت کنترل قرار نمی گیرند و با توجه به پیشنهادات متعددی که در راستای تغییر این مصوبه معاینه فنی خودروها از 5سال به 2سال صورت گرفته ، اما هنوز اقدامی انجام نگرفته است.

 

قائم مقام سازمان حمل و نقل ترافیک تهران با انتقاد از طرح هایی که تاکنون برای بحران آلودگی هوای شهر تهران اجرا شده اند، گفت: شرایط آلایندگی هوای تهران بارها در وضعیت اضطرار قرار گرفته است که هربار با روش های اولیه ای نظیر تعطیلی مدارس و ادارات و یا محدود کردن تردد شهروندان تلاش های ناموفقی در حل این بحران صورت گرفته است. این امر در حالی است که در واقع با این محدودیت ها، تنها آن بخش از خودروها که به نسبت سهم کمتری در آلایندگی هوای تهران دارند به صورت مقطعی و محلی محدود می شوند درصورتیکه در تهران سهم عمده ای از آلایندگی مربوط به موتور سیکلت ها است.

 

مهندس بهروز در خصوص آلایندگی موتورسیکلت های موجود افزود:در حال حاضر طبق آمار 3 میلیون دستگاه موتور سیکلت در تهران موجود است که از این تعداد 1.5 میلیون دستگاه به صورت فعال در حال تردد هستند.با توجه به همین آمار یک دستگاه موتور سیکلتی که شرایط استاندارد روز را دارا باشد بیش از 3برابر خودروی استاندارد آلودگی ایجاد می کند. بدین صورت که 3میلیون دستگاه موتور سیکلت در تهران به اندازه 4.5 میلیون خودرو با استاندارد یورو4  آلودگی تولید می کنند.بدین ترتیب موتور سیکلت هایی که در شهر تهران بدون هیچ کنترلی حتی در شرایط بحرانی آلایندگی در حال تردد هستند بیشترین سهم را در آلودگی هوای تهران دارند.

 

وی باتوجه به لزوم اصلاح وضعیت حمل و نقل در کشور گفت: برای اصلاح این چرخه در کشور لازم است قوانین به صورت جدی اجرا شوند و مسائل فنی با جدیت دنبال شوند.همچنین اصلاح مصوبه  کنترل فنی خودروها و بازگشت کنترل فنی خودروها از 5 سال به 2سال و تصویب بانک اطلاعات فنی خودروها به صورت یکپارچه و همچنین استانداردهای به روز خودروهای دیزلی و در نهایت استاندارد های خودروهای داخلی از نکاتی است که باید به جای راه حل های مقطعی مورد توجه قرار گیرند.  در این خصوص برنامه مدونی از سوی شهرداری تهران تهیه شده که از حمایت شورای اسلامی شهر تهران برخوردار است.

 

وی درخصوص برنامه 5ساله شهرداری تهران گفت: با توجه به ضرورت و فوریت بحث آلودگی هوای تهران حدود نیمی از بودجه برنامه 5ساله دوم شهرداری تهران به حمل ونقل عمومی تعلق دارد که شهرداری تهران درصورت حمایت دولت و مجلس برای ایجاد زیرساخت های حمل و نقل عمومی میتواند علاوه بر کمک در حل بحران آلودگی هوای تهران ، صرفه جویی در سوخت و کنترل هزینه های سلامت جامعه را نیز بر عهده گیرد.

 

در پایان این مراسم نایب رییس شورای شهر تهران و رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار هوای تهران از تمام سازمان ها برای ساماندهی کاتالیز خودروها و حل مشکلات حمل و نقل عمومی دعوت به همکاری کردند و خواستار توسعه مراکز کنترل فنی خودرو در بخش خصوصی در قیاس محلی شدند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: