جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 30 تير 1393     
چوب حراج برقالی کاشمر

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، داوود گلبازی، با بیان اینکه صنعت فرش این شهرستان روزهای سختی را می‌گذراند و از حال خوشی برخوردار نیست، تصریح کرد: وضعیت گرانی مواد اولیه و بازار فرش در روزهای پایانی سال گذشته نسبت به 24 سال قبل بی‌سابقه بوده است.

وی ادامه داد: سال گذشته سال بسیار سختی بری قالیبافان این شهر بود به طوری که بعضی بافندگان تا 6 میلیون تومان نخ از شرکت خریداری کرده بودند ولی هنوز قالی‌ها به فروش نرسیده بود، به همین دلیل به خاطر وضعیت بد نقدینگی و فرا رسیدن بازپرداخت وام و پرداخت بدهی خود به شرکت جهت خرید نخ‌هایی که داشتند مجبور شدند به فرش‌های بافته شده خود چوب حراج بزنند.

وی ادامه داد: اگرچه بافنده‌ها باید نخ مورد نیاز خود را نقدأ خریداری کنند اما از سویی مجبورند فرش بافته شده را پنج ماهه به فروش برسانند. متاسفانه به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، بعضی بافندگان به خصوص در منطقه کوهسرخ بتو بافی «کم بافی» می‌کنند.

مدیر شرکت فرش دستبافت کاشمر با اعلام اینکه استفاده از مواد اولیه بی‌کیفیت موجب شده قالی کاشمر از اصالت واقعی خود خارج شود، بیان کرد: مشتریانی هستند که می‌خواهند فرش باکیفیت 15سال قبلی را خریداری کنند ولی اصلا مثل آن کیفیت و طرح و نقشه در بازار پیدا نمی‌شود.

گلبازی با بیان اینکه اعتبار کار قالیبافی به خاطر کم‌بافی و عدم استفاده از مواد اولیه موغوب زیر سوال رفته است، افزود: این صنعت با وضعیت موجود رو به رکود است نه بهبود.

رییس شرکت فرش دستبافت کاشمر با اشاره به اینکه بسیاری از افراد به خاطر اینکه از بیمه و وام‌های بافندگان استفاده کنند شروع به بافتن یک قالیچه کوچک می­‌کنند،‌ اظهار کرد: متاسفانه وام‌هایی که داده می‌شود نه تنها به دست صاحبان واقعی این صنعت نمی‌رسد بلکه در جای خودش هم هزینه نمی‌شود به طوری که شاهدیم افرادی تنها با ارائه یک فاکتور نخ و یک نامه از شرکت وام گرفته که به خاطر سود کم و نبود نظارت در جاهای دیگر هزینه می‌شود.

وی به وضعیت بیمه‌های قالیبافان اشاره کرد و گفت: اگرچه بعضی افراد با وجود اینکه دفترچه بیمه نداشته‌اند اما از 10 سال قبل ماهیانه 50 تا 60 هزار تومان بیمه پرداخت می‌کردند، اما حال که 10 سال تمام شده و می‌خواهند بازنشسته شوند، تامین اجتماعی می‌گوید برای تکمیل سوابق باید کمبود پرداختی را یکجا که 5 تا 9 میلیون می‌شود پرداخت کنید تا بتوانند از حقوق بازنشستگی بسیار اندک بهره­‌مند شوید.

گلبازی با بیان اینکه بافنده‌ای که 50 تا 60 سال سن دارد چگونه می‌تواند این مبلغ را پرداخت کند افزود: فراری بودن جوانان از این حرفه به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی از دیگر مشکلات است و متاسفانه کسی نیست که در این شهرستان این صنعت را ادامه دهد.

وی از کاهش صادارت فرش کاشمر خبر داد و افزود: چون در زمان خودش بر روی این صنعت سرمایه‌گذاری نشده، حال اگر قرار باشد صنعت فرش، دوباره رونق بگیرد اما بافنده خوب و قدیمی دیگر وجود ندارد. دیگر کسی صبر و حوصله و توان بافندگان قدیمی را ندارد که بخواهد نقشه‌های قدیمی پرکار را ببافد.

وی، کپی برداری نقشه و طرح‌های قالی توسط کشورهای دیگر را از جمله مشکلات دیگر دانست و گفت: به خاطر اینکه هزینه تمام شده در این کشورها کمتر است موجب شده از قالی ایران به خاطر اینکه قیمت تمام شده بسیار بیشتر است استقبال نشود.

وی با بیان اینکه هم اکنون هزار نفر با 250 دار قالی زیر نظر شرکت هستند، از مسئولان خواست از نزدیک مشکلات قالیبافان را لمس کنند.

گلبازی گفت: شاید با ارائه امکانات و تسهیلات به این صنعت رونق داده نشود اما می‌توانیم همانهایی که هستند نه تنها از دست ندهیم بلکه درآمدشان را بالا ببریم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: