جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 30 تير 1393     
بسته حمایتی لبنیات

فارس: قائم مقام اتحادیه تعاونی‌های لبنی کشور از تهیه و تدوین بسته حمایتی از صنعت لبنیات و ارائه آن به دولت و مجلس برای تصویب نهایی و اجرایی شدن آن خبر داد.

امان‌الله نور‌محمدی اظهار کرد: نه تنها در صنعت لبنیات تولیت کار بر عهده ماست بلکه ما در جریان مشکلات و نارسایی‌های جدی این بخش هستیم اما تنها به بیان این مشکلات و نارسایی‌ها اکتفا نکرده بلکه به دنبال راهکار درست و منطقی برای حل مشکلات هستیم تا بتوانیم در کنار نقدها و انتقادات راهکار درست نیز ارائه کنیم.

وی این نحوه تعامل را بیان واقعیت‌ها بدون نگاه تخریبی اما ارائه راهکار منطقی در حل مشکلات و موانع بیان کرد و گفت: در این بسته حمایتی در کنار توسعه صنعت لبنی کشور زوایای حمایتی از این بخش را مورد مطالعه و بررسی قرار دادیم تا بسترهای توسعه بهتر و مطلوب‌تر فراهم آمده و در حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی حاکمیت را متوجه حمایت‌های همه‌جانبه خود کنیم.

قائم مقام اتحادیه تعاونی‌های لبنی کشور افزود: به دلیل اینکه این محصولات استراتژیک است و با سلامت جامعه تولید لبنیات گره خورده و 35 درصد سبد غذایی خانوارها را محصولات لبنی تشکیل می‌دهد و جایگزینی نیز برای آن وجود ندارد ما تلاش می‌کنیم تا با توسعه مبانی فرهنگی حرکتی را انجام دهیم تا سلامت جامعه مقدم‌تر از درمان و پیشگیری از تحمیل برخی هزینه‌ها بتواند در مسیر صحیح و درست بکارگیری شود.

نور‌محمدی تکلیف دولت را حمایت از صنایع لبنی و پرداخت یارانه‌های حمایتی از این بخش عنوان کرد و گفت: زمانی که مردم شیر یارانه‌ای را 250 تومان  می‌خریدند علاوه بر مصرف شیر خام از ماست و پنیر آن نیز بهره می‌بردند ولی به دلیل افزایش قیمت قدرت خرید مردم پایین آمده و به دنبال آن بیماری‌های مختلف نظیر پوکی استخوان، بیماری‌های دهان و لثه و حتی رشد قد و وزن دچار اختلال شده است.

حمایت دولت از صنعت لبنیات حمایت حتمی است


وی تصریح کرد: دولت به عنوان حاکمیت باید از این صنعت حمایت کند و از فعالیت‌های زنجیره‌ای این بخش نیز به شکل واقعی پشتیبانی داشته باشد ما در بسته پیشنهادی از دولت خواسته‌ایم تا یارانه علوفه را به تولیدکنندگان علوفه و یارانه خرید تکنولوژی‌های جدید را به صاحب کارخانه و یارانه بخش‌های مختلف را در اختیار متولیان اصلی قرار دهد تا به صورت نامناسب از این یارانه‌ها بهره‌برداری نشود.

قائم مقام اتحادیه تعاونی‌های لبنی کشور افزود: بسته حمایتی جدید دقیقاً مطالعه شده و به شکل راهبری تدوین شده تا میزان کمک و علت این کمک‌ها مشخص و معین باشد و یقین داریم که دولت نیز که خود حامی مردم است و از این بسته حمایتی استقبال خواهد کرد.

نور‌محمدی مقصر اصلی در ارائه ندادن برنامه‌ها و حرکت‌های حمایتی را متوجه صاحبان صنایع مختلف و متولیان حوزه تولید بیان کرد و ادامه داد: قرار نیست دولت در همه زمینه‌ها ورود پیدا کرده و نقش تدوین‌کننده طرح و حمایت از اجرا را داشته باشد.

وی بیان کرد: دولت نقش حاکمیت و سیاست‌گذاری و بسترسازی‌ها را دارد و نمی‌خواهد در این زمینه در حوزه اجرا قصور کند در حالی که ما تولیدکنندگان باید برنامه راهبردی درست را تدوین و برای اجرا و حمایت به دولت تقدیم کنیم تا یک بار برای همیشه مشکلات لبنیات و سایر صنایع برطرف شود.

قائم مقام اتحادیه تعاونی‌های لبنی کشور با بیان اینکه تا دو ماه آینده این بسته حمایتی بعد از پایان مطالعات دقیق و کارشناسی برای اجرایی شدن به دولت و مجلس ارائه می‌شود، افزود: ما 100 درصد ایمان و باور داریم که با این بسته حمایتی مشکل صنعت لبنیات برطرف می‌شود و این بسته را نوعی پیشگیری بهتر از درمان می‌دانیم.

نورمحمدی عنوان کرد: توان ما در این بسته با نگاه دقیق تیم کارشناسی، هدفمند و افزودن توانمندی‌ها به این بخش نمایان می‌شود به طوری که مجریان این حوزه نیز می‌توانند قدم‌های موثری را در حوزه اجرا بردارند.

وی گفت: این بسته حمایتی به هیچ‌وجه با دید نظری نوشته و تدوین نشده بلکه یک برنامه راهبردی برای توسعه صنعت لبنیات است که در آن راهکارها و پیشنهادات مختلف برای خروج از بحران پیشنهاد شده است تا صنعت لبنیات کشور که صنعتی حساس بوده و با 35 درصد سفره خانوارها و سلامت افراد جامعه در ارتباط است مورد حمایت جدی قرار گیرد.

قائم مقام اتحادیه تعاونی‌های لبنی کشور مزیت‌های استان اردبیل را نیز در توسعه صنعت لبنیات یادآور شد و ادامه داد: این بسته حمایتی فرصتی را فراهم می‌آورد تا خوشه‌های صنعتی لبنیات نیز فعال‌تر شده و بتوانند روی پای خود بایستند.

صنایع بزرگ تهدیدی برای صنایع کوچک لبنیات در کشور است

نور‌محمدی با بیان این موضوع که صنعت لبنیات کشور در آستانه ورشکستگی کامل است و در اغلب موارد صاحبان این واحدها از سرمایه واحد خود هزینه می‌کنند، اذعان کرد: در اغلب موارد مطالبات بانک‌ها معوق مانده که این خود ناشی از مشکلات صنعت لبنیات است چرا که در دنیا از صنعت لبنیات و دیگر صنایع بخش کشاورزی حمایت می‌شود به طوری که تولیدکننده کشور دانمارک به راحتی می‌تواند در کشورمان محصولش را به فروش برساند.

این مسئول افزود:‌ در این کشور برای هر دامدار که صاحب گاو شیری است 900 دلار یارانه پرداخت می‌شود ولی در کشور ما به رغم مصوب بودن رقم 85 دلار پرداختی یارانه به ازای پرورش گاو شیری این رقم پرداخت نمی‌شود و متاسفانه به دلایل مختلف ضرورت آن جا نیفتاده است.

قائم مقام اتحادیه تعاونی‌های لبنی کشور در پایان سخنان خود به خبرنگار فارس در اردبیل گفت: صنایع کوچک و متوسط با این نگاه در حال از بین رفتن هستند و رقابتی از جنس منفی و ناسالم در این صنعت به وجود آمده که صنایع بزرگ، صنایع کوچک و متوسط را با مشکلات و نارسایی‌های جدی روبه‌رو کرده‌اند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: