جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 30 دی 1392     
برنامه گردشگری برای جام جهانی برزیل

تسنیم:مرتضی رحمانی موحد در نشست خبری ستاد هماهنگی سفر در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه این معاونت برای جام جهانی فوتبال نیز گفت: برای این کار طرح معرفی یوزپلنگ‌های آسیایی به صورت منقوش بر لباس بازیکنان را پیشنهاد دادیم و مقدمات آن با سپ‌بلاتر نیز انجام شد. و وی آمادگی خود را برای این کا راعلام کرد اما طرح در کمیسیون فنی فیفا به عنوان یک استثنا که روی پیراهن بازیکنان باشد موافقت نشد.

وی افزود: با این وجود قرار شد به شکلی در بافت پیراهن بازیکنان این طرح به صورت غیرآشکار موافقت شود که در حال پیگیری آن هستیم.

معاون گردشگری تصریح کرد: در اوایل آذ رماه رئیس سازمان میراث فرهنگی نامه‌ای به وزارت ورزش فرستاد و در آن به اهمیت این رویداد برای معرفی جاذبه‌های ایران تاکید کرد. لذا کمیته و ستاد ملی در این راستا زیر نظر وزیر ورزش تشکیل شد و از شنبه کار خود را آغاز کرد  ما هم به عنوان عضوی از ستاد در دو منظر استفاده از ظرفیت دفاتر گردشگری برای اعزام علاقه‌مندان به جام جهانی با فرض هماهنگی بلیت بازی و معرفی جذابیت‌های فرهنگی، طبیعی و... شرکت خواهیم کرد.

*ساختارجدید معاونت گردشگری با 5 اداره کل

رحمانی‌موحد با اشاره به ساختار جدید معاونت گردشگری یادآور شد: با توجه به محدودیت‌ها و امکانات معاونت گردشگری ساختار جدید این معاونت را طراحی کردیم و دو هفت‌ه‌ای می‌شود که با صدور ابلاغ این ساختار با مدیران جدید کار خود را آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه این ساختار مورد موافقت رئیس سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است، گفت: در معاونت گردشگری 5 اداره کل طراحی شده است، یکی اداره کل مطالعات و آموزش گردشگری که موضوع مطالعات کاربردی و حوزه آموزش از نظرسنجی تا اجرا را برعهده دارد. و دیگر اداره کل برنامه‌ریزی گردشگری که با ایجاد گروه‌های مطالعه فکر و ایده‌های تولید شده را به عنصر اجرایی تبدیل می‌کند.

رحمانی موحد ادامه داد: اداره کل بازاریابی و توسعه و اداره کل نظارت و ارزیابی دو اداره کل دیگر ما هستند که در زمینه  اقدامات مورد نظر در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنند. همچنین کمیته ملی طبیعت‌گردی نیز که شامل  3سازمان میراث فرهنگی، حفاظت از محیط زیست و جنگ‌ها و مراتع بود و طبق مصوبه دولت موضوعات طبیعت‌گردی و استفاده از منابع طبیعی را هماهنگ می‌کرد، تبدیل به اداره کل کمیته‌های ملی گردشگری شد و همه ساختارهایی که زیرمجموعه‌های کمیته‌های مختلف مانند کمیته گردشگری زیارت، کمیته گردشگری سلامت هستند را پیگیری کند.

وی تصریح کرد: دبیرخانه کانون ملی هماهنگی گردشگری که مصوب دولت هشتم بود و در دولت نهم فقط یکی، دو جلسه برگزار شده بود و مسئولیت آن هماهنگی با دستگاه‌های مختلف محسوب می‌شد را احیا کردیم که در آینده‌ای نزدیک جلسات آن تشکیل می‌شود. متاسفانه این کانون در دولت قبلی تعطیل شده بود.

*تشکیل ستاد هماهنگی سفر به جای ستاد تسهیلات سفر

رحمانی موحد درباره ستاد هماهنگی سفر نیز گفت: ستاد تسهیلات سفر که در گذشته بیشتر با گرایش نوروز فعالیت می‌کرد هیچ مصوبه قانونی و حقوقی در دولت نداشت و نسبت به سلیقه مسئولان ایجاد شده بود. این ستاد معایب و مزایایی داشت که مزایای آن این بود در زمان پیک سفر کمک می‌کرد تا سفر مردم در بهترین حالت انجام شود و مردم در ترددهای خود آرامش حداکثری را احساس کنند.

وی با بیان اینکه در ستاد هماهنگی سفر این نگاه را با توجه به اینکه محور اصلی استانها هستند تقویت می‌کنیم، تصریح کرد: ریاست این ستاد برعهده استانداران و دبیری آن برعهده مدیران کل میراث فرهنگی استانها خواهد بود. این موضوع به مدیران کل میراث فرهنگی استانها ابلاغ شده است و در این هفته به استانداران کشور نیز ابلاغ خواهد شد و تا هفته آینده در استان‌ها کار خود را آغاز خواهند کرد.

رحمانی موحد اضافه کرد: این ستاد دائمی خواهد بود و تمرکز فعالیت‌های آن فقط در ایام نوروز نیست. همچنین از ویژگی‌های دیگر این ستاد رسیدگی به موضوع فرهنگسازی و معرفت سفر است که با ایجاد کمیته‌ای به آن می‌پردازیم. متاسفانه این موضوع در ستاد تسهیلات سفر مغفول مانده بود و در نظر داریم با اضافه‌کردن فرهنگسازی و معرفت سفر به سمت معرفی مقاصد جدید فرهنگی برویم.

*ساماندهی تعطیلات کار من نیست


معاون گردشگری در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای توزیع سفر داخلی چیست، افزود: این موضوع به ساماندهی تعطیلات در کشور برمی گردد و کار من نیست و باید در هیئت دولت بررسی شود. لذا اگر ساماندهی تعطیلات صورت گیرد به نظر می‌رسد این مشکل قابل حل باشد.

رحمانی موحد اضافه کرد: در شرایط فعلی ناگزیریم در یک زمان کوتاه حجم بالایی از خدمات را ارائه کنیم. نگاه دولت این است که دستگاه‌های برنامه‌ریز و مرتبط با این حوزه برنامه‌های خود را برای ارائه این خدمات ارائه کنند تا بتوانیم جوابگوی چنین ترددی باشیم.

وی افزود: اصلاً به دنبال این نیستیم که نوروزی را برپا کنیم و بعد از خادمان سفر تجلیل کنیم و خداحافظ. بلکه به دنبال افزایش معرفت سفر نیز هستیم.

*افزایش معرفت سفر؛ کار جدید معاونت گردشگری

معاون گردشگری ادامه داد: منظور از معرفت سفر این است که یک مسافر باید با یک دیدگاه و بینش صحیح مقصد خود را انتخاب کند و از طرفی آنچه که از سفر نصیبش می‌شود باید ارزش بالایی داشته باشد همچنانکه قرآن می‌فرماید ای کسانی که سفر می‌کنید آیا در این فکر هستید که چیزی به دست بیاورید.

رحمانی موحد افزود: کار ما این است که مقصد سفر را به خوبی معرفی کنیم و البته بعضی از این وظایف هم به عهده سازمانهای دیگر است. لذا برنامه معاونت گردشگری این است که بسته مقاصد سفر جدید را تا قبل از پایان سال معرفی کند که در این بسته پتانسیل‌ها، جذابیت‌ها و نکات مورد نیاز مردم در سفر گنجانده شده است.

وی در پاسخ به این سوال که نحوه تعامل ستاد هماهنگی سفر با خبرنگاران چگونه خواهد بود، گفت:‌در این زمینه کمیته اطلاع‌رسانی تشکیل دادیم که اطلاعات را به روز به خبرنگاران و مردم می‌رساند.  

*سیستم نفر سفر از نظر علمی غلط است

معاون گردشگری همچنین در پاسخ به این سوال که آیا سیستم نفر سفر که در سال‌های گذشته برای شمارش گردشگران داخلی استفاده می‌شد امسال هم استفاده می‌شود یا خیر، گفت: در گذشته با سیستم‌هایی که در ورودی شهرها نصب می‌کردند محاسبه می‌کردند که چند نفر نیز وارد استان شدند و مجموع آنها را به عنوان گردشگر داخلی و تعداد سفرهای کشور اعلام می‌کردند در حالی که این نگاه علمی نیست و کاربردی برای برنامه‌ریزی‌های ما ندارد. برای این کار کمیته آمار ایجاد کردیم تا این مشکل را حل کنیم.

رحمانی موحد افزود: اینکه فردی 5 بار از یک شهری به شهر دیگر برود سفر محسوب نمی‌شود. متاسفانه آمار در سال گذشته وجود نداشت و معاونت گردشگری فقط درصد رشد را معرفی کرد امسال ستاد هماهنگی سفر با این مکانیزم آمار نمی‌دهد. چرا که این آمار ما را در برنامه‌ریزی‌ها به خطا می‌اندازد. از طرفی متاسفانه این آمار اشتباه در گذشته محور اعتبارات استانها بود.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی مکانیزم آمار صحیح گردشگری کاری بسیار سخت و پیچیده است، گفت: این آمار باید موضوعی باشد و برای همین کار کمیته آمار با جدیت به دنبال تدوین این مکانیزم است و  امیدواریم تا پایان سال بتوانیم آن را راه‌اندازی کنیم.

*برخی شهرها با وجود هتل خالی، هتل‌سازی می‌کنند

معاون گردشگری کشور در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود در برخی شهرها با وجود داشتن هتل‌های خالی از مسافر باز هم هتل ساخته می‌شود، یادآور شد: متاسفانه یکی از معضلات ما در گردشگری همین است. البته این موضوع را باید در نظر داشت که احداث هتل به معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی مربوط می‌شود اما در جلساتی که با این معاونت داشتیم این موضوع را گوشزد کردیم و امیدواریم بزودی حل شود.

رحمانی موحد ادامه داد: امروز ادارات کل استانها باید مقاصد سفر خود را به ما اعلام می‌کردنداین موضوع را باید در نظر داشت که مقاصد سفر باید با توجه به پتانسیل‌های صنایع دستی، میراث فرهنگی، طبیعت‌گردی، زیارت و... همراه باشد.

*موارد تشویق برای سفر را پیگیری می‌کنیم

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار تسنیم که آیا برای سفرهای نوروزی امسال موارد تشویقی سال‌های گذشته از جمله کارت سفر و بنزین سفر را خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: این موضوع دست ما نیست اما در ستاد آن را استعلام می‌کنیم و هر ارگانی بتواند در حوزه سفرهای نوروزی خدمتی ارائه کند از آن استقبال می‌کنیم.

*مردم خود را با انواع هزینه‌های سفر تطبیق دهند

معاون گردشگری کشور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه از یک طرف مسئولان گردشگری از عدم استقبال مردم از تورها و آژانس‌های مسافرتی و هتل‌ها گله‌ می‌کنند و از طرف دیگر مردم با بالا بودن هزینه‌های سفر مواجهند به طوری که هزینه یک سفر با خودروی شخصی به میزان یک سوم کمتر از هزینه با تورها می‌شود، برنامه شما برای کاهش هزینه‌های سفر چیست، خاطرنشان کرد: در ابتدا باید یک موضوعی را تعیین تکلیف کنیم که آیا به گردشگری به عنوان یک صنعت نگاه می‌کنیم و یا نگاه صنعتی به حوزه گردشگری نداریم. اگر به عنوان صنعت به گردشگری نگاه می‌شود اینگونه است که عده‌ای در کشور پراید سوار می‌شوند، عده‌ای سمند سوار می‌شوند و عده‌ای هم خودرو شخصی ندارند.

رحمانی موحد گفت: به ریشه وضعیت اقتصادی کار ندارم اما اگر بخواهیم با دید صنعت به گردشگری نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که عده‌ای هزینه سفر را دارند و عده‌ای هم ندارند. یکی پول دارد و به هتل می‌رود، یکی پول کمتری دارد و به مسافرخانه می‌رود و یکی هم مجبور به چادرزدن می‌شود. لذا همه این موارد در صنعت گردشگری وجود دارد.

وی تصریح کرد: اگر قرار باشد سفر را تشویق و نهادینه کنیم باید کاری کنیم تا دفاتر و تورهای مسافرتی با هم رقابت کنند و بعد در این حالت است که هزینه سفر کاهش می‌یابد. متاسفانه درصد کمی از مردم حاضرند با دفاتر گردشگری سفر کنند چرا که ما این موضوع را صنعت نمی‌بینیم.

معاون گردشگری کشور خاطرنشان کرد: این مردم هستند که باید سفر را با میزان دارایی‌ها هماهنگ کنند نه بر عکس. مثلا اگر در حال حاضر بخواهید منزلی را بخرید می‌گویند دارایی شما چقدر است؟ برای سفر هم همینگونه است باید مردم به دارایی خود نگاه کنند و سفر کنند.

رحمانی موحد اضافه کرد: وظیفه ما این است دفاتر و تورهای مسافرتی ما آنچنان در مقاصد سفر و معرفی آنها توانمند باشند که مردم بتوانند با خیال راحت مقصد سفر خود را انتخاب کنند. باید آرام آرام به این سمت برویم که سفر به این شکل جا بیفتد.

*مقایسه تبلیغ فرهنگ سفر با شوینده در رسانه ملی

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر عدم بودجه برای تبلیغ سفر در سانه ملی یادآور شد: متاسفانه تبلیغ فرهنگ سفر با تبلیغ یک شوینده مقایسه می‌شود یعنی ما باید پول به رسانه ملی بدهیم تا طی تبلیغاتی مردم را به سوی سفر تشویق کنیم که این اشتباه است. لذا د رجلسه مشترک اخیر با رئیس سازمان صداوسیما این موضوع را مطرح کردیم و در آنجا توافق شد معاونت‌هایی از دو سازمان جلسه مشترکی برای این موضوع داشته باشند.

معاون گردشگری در مورد ستاد تبلیغات نمایشگاه‌ها نیز اظهار داشت: این ستاد قبلا وجود داشته است در مورد گردشگری در حال حاضر دو نمایشگاه فیتور مادرید و آی‌تی‌بی برلین تا پایان سال با حضور بخش خصوصی شرکت می‌کنیم که اولی چهارشنبه و پنجشنبه همین هفته و دومین سیزدهم اسفندماه برگزار می‌شود.

*بدهی آی‌تی‌بی پرداخت می‌شود/حضور در 2 نمایشگاه گردشگری تا پایان سال


رحمانی موحد تصریح کرد: در نمایشگاه فیتور مادرید 140 متر مربع فضا در اختیار داریم که با کانون جهانگردی قرارداد بستیم. همچنین 8 دفتر خدمات مسافرتی به همراه صنایع دستی و چایخانه سنتی در آنجا غرفه خواهند داشت.

وی گفت: این نمایشگاه فرصت خوبی برای تعامل است و در کنار آن رئیس سازمان میراث فرهنگی با وزیر گردشگری اسپانیا، رئیس unwto دیدار خواهد کرد. همچنین در نمایشگاه پکن نیز در فروردین ماه شرکت خواهیم کرد.

معاون گردشگری در باره‌آی‌تی‌بی نیز گفت: این موضوع مربوط به بخش حقوقی سازمان است و در این زمینه اسناد پیگیری شده و به سرعت باید حل شود.

*تعلیق 4 دفتر خدمات مسافرتی طی هفته جاری


وی درباره نظارت در دفاتر گردشگری نیز یادآور شد: در طول هفته جاری 4، 5 مورد تعلیق یک ماهه، سه ماهه و پنج ماهه دفاتر گردشگری به من رسیده است. در نظارت‌ها تبعیضی قائل نیستیم و بطور جدی موضوعات را پیگیری می‌کنیم.

*قیمت هتل‌ها در نوروز افزایش معناداری ندارد

معاون گردشگری کشور در پاسخ به این سوال که آیا قیمت هتل‌ها در نوروز افزایش می‌یابد یا نه گفت: معمولا این قیمت متناسب با وضعیت اقتصادی کشور است و معمولا بازبینی می‌شود. امیدواریم تا پایان سال شاهد افزایش قیمتی به آن معنا نباشیم.

*استخراج نخستین نتایج جلسات کارگروه روادید

معاون گردشگری درباره ستاد کارگروه تسهیل روادید یادآور شد: تا آخر این ماه 3 جلسه این کارگروه تشکیل شده است و اعضای آن مشارکت فعالی را نشان داده‌اند. در این کارگروه‌ها پیشنهادهای متفاوتی از جمله کاهش دوره صدور روادید، اضافه شدن کشورهایی به لیست دریافت روادید، اعطای روادید رایگان برای تورگردانان، فهرست کشورهایی که می‌توانند با لغو روادید یک طرفه به افزایش گردشگری خارجی کمک کنند مطرح شد که امیدواریم تا پایان سال درباره نکاتی به توافق برسیم چرا که برخی پیشنهادها مصوبه دولت را می‌خواهد. همچنین باید در نظر داشت که چهارمین جلسه آن هفته آینده برگزار می‌شود.

*مشکل سرویس بهداشتی در بین راه‌های کشور وجود دارد

وی در پایان درباره عدم وجود سرویس‌های بهداشتی مناسب در راه‌های بین شهرها یادآور شد: ایجاد سرویس بهداشتی دو مرحله دارد یکی ایجاد آن است و دیگری بهره‌برداری از آن، در برخی واحدها ایجاد آن تمام شده است اما کسی نیست بهره‌برداری کند. از سال 89 ایجاد و بهره‌برداری آن به معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی داده شده است.

موحد اضافه کرد: بهره‌برداری هزینه دارد متاسفانه برخی از این سرویس‌های بهداشتی توجیه اقتصادی ندارند. البته رسیدگی به این موضوع جزء برنامه‌های سازمان است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: