جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 29 تير 1393     
باید از تجارب سایر کشور ها در حذف تدریجی کیسه پلاستیکی درس بگیریم

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،طبق آمار جهانی 3.5 میلیون تن زباله در سراسر دنیا تولید می شود که سهم ایران در این تولید به 40 هزار تن در روز می رسد. این میزان تولید زباله در ایران 1.15 درصد تولید زباله جهان است که باید در جهت کاهش آن برنامه ریزی های دقیقی صورت گیرد.

تجزیه ظروف یک بار مصرف 400سال طول می کشد و این در حالیست که با تلاش های شهرداری تهران عرضه 4.4تن نایلکس با پایه گیاهی در میادین میوه و تره بار پایتخت از پیشرفت های قابل توجهی بوده که می توان از آن ها نام برد.

علی محمد شاعری، رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درباره تجارب ساير كشورها در زمينه مديريت مصرف كيسه‌ هاي پلاستيكي اظهار کرد: بنگلادش از سال ۲۰۰۲ فروش و استفاده از کیسه‌ های پلاستیکی را ممنوع اعلام کرده است و از زمان ممنوعیت استفاده از کیسه‌ های پلی اتیلنی مردم داکا به طور متوسط روزانه حدود ۱۰ میلیون کیسه پلاستیکی کاهش یافته است.

وی درباره تجربه کشور امارات متحده عربي، طرحي سه مرحله‌اي که به موجب آن بسته‌ هاي پلاستيکي غيرقابل بازيافت به تدريج تا سال 2013 از فروشگا ها حذف شدند ه را به مرحله اجرا در آورده است، گفت: گام نخست اين طرح به کاهش گرايش خريداران نسبت به استفاده از بسته‌ هاي پلاستيکي اختصاص دارد.

شاعری همچنین در این خصوص افزود: در مرحله دوم به تدريج استفاده از بسته‌هاي قابل بازيافت در دستور کار قرار مي‌گيرد و گام سوم مربوط به بازاريان است كه از سال 2012 آغاز خواهد شد. در اين مرحله به فروشگاه‌ ها و خريداران اعلام مي‌شود که استفاده از بسته‌ هاي پلاستيکي ممنوع خواهد شد.

هم اكنون 5000 كارخانه و كارگاه توليد ظروف یکبا‌ر مصرف در كشور وجود دارد و اين در حالي است كه تنها 300 كارخانه از اين تعداد مجوز توليد اين ظروف را دارند و مشخص نيست كه مابقي اين كارخانه‌ها از چه موادي و چگونه نسبت به توليد اين ظروف اقدام مي‌كنند.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران همچنین درباره کشور امارات اظهار کرد: در همين راستا نیز وزارت محيط زيست امارات از همه شهروندان خواست که تا سال 2013 به استفاده از جايگزين ‌هاي ديگري غير از بسته‌ هاي پلاستيکي، همانند پنبه يا بسته‌ هاي قابل بازيافت روي آورند، چرا که اين ممنوعيت به تدريج ديگر توليدات پلاستيکي، مانند شيشه ‌هاي مواد نوشيدني و بسته‌بندي مواد غذايي را نيز در بر خواهد گرفت.

وی در خصوص کشور برزيل که طرح واژه «كيسه بد است» در جهت كاهش مصرف، دور ريزي و دفن كيسه‌ هاي پلاستيكي در كشور برزيل به ‌وجود آمده است، گفت: این طرح مورد توجه و قبول عموم مردم، شهرداري‌ ها به علاوه شركت ‌هاي خصوصي قرار گرفته است و نتايج خوب و مفيدي را در این باره بدست آورده‌اند.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه آنها از طريق اجراي برنامه ‌هاي مختلف آموزش و اطلاع ‌رساني، اطلاعات مردم را در زمينه ضررهاي كيسه پلاستيك افزايش داده‌اند، اشاره کرد: سوپر ماركت ‌ها و فروشگاه‌ هاي زنجيره‌ اي نيز امتيازات و تخفيف ويژه ‌اي را براي خريداراني كه استفاده از كيسه ‌هاي پلاستيكي را رد كرده و كاهش مي‌دهند، قرار داده است و به‌ اين ترتيب در كشور برزيل ظرف مدت يك سال اخير مصرف 800 ميليون كيسه پلاستيكي كاهش يافته است.

در فروشگاه های زنجیره ای شهروند از سال81 اقدام به توزیع لیوان های یک بار مصرف کاغذی کرده است و از سال 88 ظروف یکبار مصرف تجزیه پذیر را عرضه و تمامی ظروف تجزیه ناپذیر را جمع آوری کرده اند. از اواسط سال89 عرضه نایلکس های پایه گیاهی و تجزیه پذیر در این فروشگاه ها آغاز شد و این روند ادامه داشت، به طوری که در انتهای سال 90 کلیه نایلکس های پلاستیکی جمع آوری شده و نایلکس های تجزیه پذیر جایگزین شدند.

شاعری با اشاره به شيوه اجرايي و عملي مؤثر در آمريكا قرار دادن ماليات براي كيسه‌ هاي پلاستيكي است كه در نتيجه مصرف كيسه را به اندازه 50 درصد كاهش داده است، ادامه داد: در برخي شهرهاي آمريكا فروشگاه ‌ها متعهد شدند كه پسماند كيسه‌ هاي خريد پلاستيكي خود را به طور متوسط به اندازه 33 % در هر مغازه تا سال 2013 كاهش دهند.

وی تصریح کرد: آنها متعهد شدند كه تعداد كيسه‌ هايي را كه توسط شعب خود به مردم مي‌ دهند كاهش داده و خريداران را به استفاده از كيسه ‌هايي با قابليت استفاده مجدد تشويق نمايند و به آنها توانايي بازيافت كردن كيسه پلاستيكي خود را بدهند.

 

طبق آمار جهانی 3.5 میلیون تن زباله در سراسر دنیا تولید می شود که سهم ایران در این تولید به 40 هزار تن در روز می رسد. این میزان تولید زباله در ایران 1.15 درصد تولید زباله جهان است که باید در جهت کاهش آن برنامه ریزی های دقیقی صورت گیرد.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در خصوص کشور كانادا که طي سال گذشته از طريق ارائه كيسه‌هاي با قابليت استفاده مجدد و تقويت كردن فرآيند بازيافت، موفق به كاهش 15% از پسماند‌هاي كيسه پلاستيك با پايه نفتي گشته است، افزود: از جمله فعاليت ‌هاي انجام شده در فروشگاه‌ ها این کشور ممنوع كردن استفاده كيسه‌ هاي پلي اتيلني و قرار دادن ماليت بر روي كيسه ‌هاي پلي اتيلني است.

در سال 90 توزیع نایلکس های تجزیه پذیر را به 15 میدان میوه و تره بار گسترش داده شد به گونه ای که در حال حاضر تمامی میادین و بازارهای میوه تره بار شهرداری تهران از نایلکس هایی با تولید پایه گیاهی و تجزیه پذیر استفاده می کنند.درحال حاضر به میزان 4.4 دهم تن در طول یک روز از این نایلکس های پایه گیاهی و تجزیه پذیر در میادین استفاده شده که 50 درصد نایلکس ها پایه گیاهی است.

وی همچنین یاد آور شد: شارژكردن خريداران به ازاي دريافت كيسه پلاستيكي در محل صندوق و ايجاد انگيزه و تشويق كردن مشتريان و خريداران براي استفاده از جايگزين‌ هاي كيسه پلاستيكي يا بازيافت كردن اين كيسه‌ هاي پلاستيكي از دیگر موارد تشویقی است. همچنین می توان از پيشنهاد و ارائه كيسه‌ هاي پارچه‌اي ارزان قيمت در محل‌هاي صندوق نام برد.

شاعری با بیان اینکه در كشور انگلستان مواد مورد نياز براي ساخت كيسه ‌هاي پلاستيكي به اندازه سالانه 39700 تن از سال 2006 كاهش يافته است، ادامه داد: در سال 2010-2009 مشتريان يا خريداران در سوپر ماركت‌ هاي پيشرفته انگلستان نسبت به سال 2006 به اندازه 43% از كيسه‌ هاي كمتري براي حمل خريدشان استفاده مي‌كنند.

در سال های گذشته در فروشگاه شهروند و سازمان میادین 2500 تا 3 هزار تن مصرف پلاستیک و نایلکس های پایه گیاهی استفاده شده است. استفاده از نایکلس یکی از معضلات کلانشهر تهران است.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در پایان درباره کشور ایرلند خاطر نشان کرد: ايرلند از آن دسته كشورهايي است كه ماليات را بر روي كيسه‌ هاي پلاستيكي استفاده شده قرار داده است تا مصرف این کیسه ها را تا حد ممکن کاهش دهد




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: