جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 25 تير 1393     
رییس مجلس عراق/عکس

ابنا: نمایندگان مجلس جدید عراق، «سلیم الجبوری» را به عنوان رییس مجلس جدید این کشور برای یک دوره چهار ساله انتخاب کردند.
«سلیم الجبوری» و «شروق العبایجی» از نامزدهای تصدی پست ریاست جدید پارلمان بودند. رای‌گیری پشت درهای بسته صورت گرفت و با شمارش آرا سلیم الجبوری از مجموع ۲۷۳ نماینده حاضر در صحن جلسه، با کسب ۱۹۴ رای توانست رئیس جدید پارلمان عراق شود.
«شروق العبایجی» نامزد زن و از ائتلاف مدنی دموکراتیک برای تصدی این پست توانست ۱۹رای کسب کند.
ابراهیم العجفری رئیس فراکسیون همپیمانی عراق اعلام کرد، فراکسیون‌های سیاسی توافق کردند که «حیدر العبادی» از ائتلاف دولت قانون به عنوان معاون اول سلیم الجبوری و «آرام الشیخ محمد» نماینده فراکسیون الکردی به عنوان معاون دوم الجبوری انتخاب شود‎.
محمود المشهدانی و اسامه النجیفی روسای دوره‌های قبلی مجلس عراق را برعهده داشتند.

اسامه النجیفی با توجه به مواضع جنجالی و تحریک آمیز دریافته بود که در میان گروه‌های سیاسی اهل سنت شانسی برای تصدی مجدد ریاست مجلس ندارد از این رو از نامزدی برای تصدی این پست انصراف داد و البته مدعی شد موافقت وی با انصراف از نامزدی به خاطر این بود که نوری المالکی کنار کشیدن خود از تلاش‌ها برای تصدی نخست وزیری برای سومین بار را به انصراف وی از نامزدی ریاست مجلس منوط کرده است.
در همین حال یکی از اعضای جریان صدر در مجلس عراق اعلام کرد که مجلس اعلای اسلامی عراق و جریان صدر به صورت جدی درصدد هستند تا نامزد خود را برای تصدی پست نخست وزیری عراق جدای از ائتلاف دولت قانون معرفی کنند.
«امیر کنانی» از اعضای فراکسیون الاحرار وابسته به جریان صدر در پارلمان عراق در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط گفت: مشکل اصلی ما در حال حاضر این است که نوری مالکی نخست‌وزیر عراق جهت تصدی پست نخست وزیری برای سومین بار اصرار می‌ورزد و ائتلاف دولت قانون نیز که مالکی رهبری آن را بر عهده دارد، بر نخست وزیری وی تاکید دارد و آن‌ها نظر ائتلاف اتحاد ملی (متشکل از ائتلاف دولت قانون، مجلس اعلای اسلامی عراق و جریان صدر) را در نظر نمی‌گیرند و این مساله ما را وا می‌دارد تا به مواضع ائتلاف دولت قانون پایبند نباشیم.
وی خاطرنشان کرد: گروه‌های ائتلاف اتحاد ملی باقر زبیدی و احمد چلبی را برای تصدی پست نخست وزیری کاندیدا کرده بودند اما زبیدی این امر را نپذیرفت و ما از کاندیداتوری چلبی برای نخست وزیری عراق حمایت می‌کنیم و این امر بدان معناست که ما تصمیم گرفتیم جدای از ائتلاف دولت قانون عمل کنیم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: