جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 28 دی 1392     
ماهی هایی با نور رنگی/عکس

باشگاه خبرنگاران: محققان می گویند که برخی گونه های ماهی نورهای رنگی از خود ساطع می کنند که با چشم انسان قابل مشاهده نیست . این نورها زمانی که زیر نور آبی قرار می گیرند برای چشم انسان قابل رویت هستند.

محققان آمریکایی گفتند که ماهی ها، نورهای قرمز، سبز و نارنجی از خود ساطع می کنند که با چشم انسان قابل رویت نیست .



 

دانشمندان زمانی به این موضوع پی بردند که می خواستند بررسی کنند چرا حدود 180 گونه ماهی خاصیت بیوفلورسنس دارند یعنی زمانی که نور آبی جذب می کنند آن را تغییر داده و به صورت رنگ دیگری آن را منتشر می کنند.

گروهی از محققان موزه آمریکایی تاریخ طبیعت و سایر سازمان های علمی با انتشار مقاله ای گزارش دادند که نتایج اولین بررسی خاصیت بیوفلورسنس در ماهی ها نشان داد که چند گونه ماهی، نوری رنگی از خود منتشر می کنند.
ˈ
 جان اسپارک ˈ متصدی گروه ماهی شناسان این موزه گفت: مدت هاست که از خاصیت بیوفلورسنس ارگانیسم هایی مانند مرجان ها و عروس دریایی و حتی حیواناتی مانند پروانه ها و طوطی ها با خبر هستیم ولی در مورد این ویژگی ماهی ها تحقیقات جدیدی انجام شده است .
محققان در این مطالعه برای سفر به قسمت های مختلف جهان زیر آب برای بررسی رنگ ها چراغ آبی با خود حمل کردند.

پارک گفت: آنها در حین مطالعه یک صخره در جزایر ˈ کایمان ˈ متوجه وجود یک مار ماهی شدند که به رنگ سبز می درخشید.

براساس این گزارش شمار زیادی از ماهی ها دارای فیلترهای زرد در چشمان خود هستند که به آنها اجازه می دهد نورهای فلورسنت مخفی را در آب ببینند.

اسپارک گفت: این مطالعه که در مجله PLOS ONE منتشر شده نخستین مطالعه ای است که توزیع گسترده خاصیت بیوفلورسنت را در ماهی ها بررسی کرده و زمینه را برای انجام مطالعات بیشتر هموار کرده است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: