جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 22 تير 1393     
چه کار کنیم دچار نفخ معده نشویم؟

باشگاه خبرنگاران: برای پاسخ به این سوال که آیا با روزه داری می‌توان نفخ و سوءهاضمه را درمان کرد یا خیر، در پایان این خبر به جواب می‌رسیم ولی نکته اصلی یک الگوی تغذیه صحیح است که با ماه رمضان شروع شده و تبدیل به یک عادت در تمام سال شود.

افشین هوشیار، فوق تخصص گوارش و کبد گفت: سوءها ضمه هر نوع علامت در قسمت فوقانی دستگاه گوارش است که شامل تهوع، استفراغ، درد، سوزش، احساس پری و فشار می‌شود.

سوء هاضمه دو دسته است: گروهی که ناشی از زخم است که معمولا روزه داری توصیه نمی‌شود. گروه دوم که ناشی از زخم نیست و تحت نظر پزشک و مصرف داروهای خاص، منعی برای روزه داری وجود ندارد.

وی در ادامه بیان کرد: گروهی از افراد هم هستند که مشکل رفلاکس و بازگشت اسید به معده و ترش کردن را دارند که به همراه سوزش معده است که در این گروه از افراد انتخاب روزه داری با خود فرد و با توجه به توان و تحمل فرد است.

این فوق تخصص گوارش، نفخ را بیشتر در صبح‌ها به دنبال مصرف زیاد مواد قندی در وعده سحر دانست و گفت: رعایت مواردی چون مصرف حجم کم غذا، عدم مصرف مایعات به همراه غذا و پرهیز از مصرف زیاد مواد قندی، سیر، پیاز و چای در کاهش نفخ در طی ماه رمضان مؤثر است.

هوشیار در پایان گفت: اگر الگوی کم خوردن و درست خوردن در طی روزه داری ماه رمضان تبدیل به یک عادت غذایی در طول سال شود، می‌تواند به درمان نفخ کمک کند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: