جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 22 تير 1393     
روز بدون نایلکس ؛ با شعار هر روز یک کیسه پلاستیکی کمتر..

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز؛ در برنامه ای که صبح روز 21 تیر ماه، به مناسبت روز بدون نایلکس  به صورت نمادین در میدان میوه و تره بار صادقیه  برگزار شد، " دکتر علی محمد شاعری" رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ، " سید احمد صفوی "مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی و" قدرت گودرزی" مدیرعامل شرکت خدماتی کالای شهروند و جمعی از مسئولان شهرداری تهران حضور داشتند و به موضوع مشکلات مربوط به استفاده از ظروف یک بار مصرف پلیمری و کیسه های پلاستیکی تجزیه ناپذیر پرداخته شد.

دکتر شاعری با اشاره به برنامه های ستاد محیط زیست شهرداری تهران در این هفته بیان داشت: شهرداری تهران در یک اقدام جهادی از سال 88 در راستای اهداف محیط زیست مدارانه برنامه هایی با هدف فرهنگ سازی برای عموم شهروندان به اجرا در آورده است.

وی در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت: متاسفانه مصرف کیسه های پلاستیکی مانند سایر مصارف در سبد کالای شهروندان جا خوش کرده است و سرانه مصرف هر نفر برای نایلکس 30 کیلو گرم بر آورد شده است. که این میزان مصرف سبب ایجاد مشکلات  بسیاری  در بحث سلامت جامعه شده است . به طور مثال ظروف یکبار مصرف پلیمری و کیسه های پلاستیکی در مجاورت مواد غذایی و مایعات بالاتر از 40 درجه و در آستانه انجماد ، دچار تصاعد مواد شیمیایی شده و این مواد که استایرن و دیوکسین نام دارند باعث ایجاد بیش از 88 نوع سرطان  در افراد می شود.

شاعری  در خصوص دلایل استفاده بیش از اندازه از نایلکس افزود: در کشور ما به دلیل وجود  منابع نفتی  ، ارزان  و در دسترس بودن مشتقات نفت همچون نایلکس و مواد پلیمری دچار افراط  در مصرف انواع نایلکس ها هستیم که تجزیه آنها در طبیعت  حدود 300 سال طول می کشد. این در حالی است که به دلیل آگاهی از مضرات استفاده از مواد پلاستیکی تجزیه ناپذیر در کشور های پیشرفته سال هاست که مصرف مواد پلاستیکی و نایلکس با ریشه نفتی با ممنوعیت مواجه شده است.

وی در خصوص وجود زمینه استفاده از کیسه های پارچه ای و تجزیه پذیر در کشورمان گفت: کشور ما در گذشته در زمینه استفاده از سفره ، کیسه و زنبیل های پارچه ای در جهان زبانزد بود و جای بسی تاسف دارد که در حال حاضر استفاده از کیسه های پلاستیکی به یک روند عادی و تصاعدی تبدیل شده است.

شاعری در خصوص ضعف مقررات در زمینه جریمه  تولید کنندگان پلاستیک خاطر نشان کرد: رواج و عرضه 2 میلیون و دویست هزار تن مواد پلاستیکی  به مثابه به کارگیری سم مهلک و عامل تهدید سلامت شهروندان است و ضعف مقررات در زمینه جلوگیری از تولید آن و نیز اخذ جریمه ، سبب شده تا استفاده از پلاستیک به امری عادی تبدیل شود. باید دانست که خطر نایلکس کمتر از آزبست و سرب و سوخت آلاینده نیست.

وی در خصوص اقدامات شهرداری در دو محور فرهنگ سازی و اجرایی در زمینه حذف نایلکس از زندگی شهروندان گفت: اقدامات شهرداری در زمینه فرهنگ سازی شامل ارائه آموزش هایی برای شهروندان در زمینه استفاده از مواد سازگار با طبیعت و جایگزین نایلکس های دیر تجزیه است. در این زمینه 70 هزار نفر ساعت آموزش به مردم داده شده است. در بیستم تیر ماه با اجرای برنامه ای ترویجی در غرفه های مستقر در ورودی ارتفاعات تهران ( دربند- درکه- دارآباد- فرحزاد) و بوستان های نهج البلاغه ، چیتگر، سرخه حصار و لویزان فرهنگ استفاده از نایلکس های زود تجزیه را تبلیغ کرده ایم.

شاعری در ادامه افزود: در زمینه اقدام اجرایی نیز با توجه به مصرف بالای 3 هزار تن پلاستیک در میادین میوه و تره بار و شهروند در سطح تهران،  با همکاری ستاد محیط زیست ، سازمان میادین میوه و تره بار و شهروند، روز بدون نایلکس با شعار هر روز یک کیسه پلاستیکی کمتر اجرا شد و در این جشن به عرضه کیسه های با پایه گیاهی و سازگار با محیط زیست پرداختند .

وی در خاتمه گفت : امیدوارم با بذل توجه از جانب مسئولان و شهروندان به اهدافمان در زمینه دستیابی به محیط زیست سالم دست یابیم چرا که اگر امروز در زمینه آب و خاک و هوا و محیط زیست دچار آلودگی در شهرمان شده ایم به دلیل بی توجهی در سال های گذشته بوده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: