جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 19 تير 1393     
تهران نیازمند دریافت تجربیات متفاوتی در تعاملات بین المللی است

به گزارش گروه کلان شهرهای شهرداری نیوز،رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در نشست نماینده مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد که با هدف تبادل نظر در خصوص همکاری های مشارکت شهرداری و این مرکز برگزار شد، گفت: تهران با توجه به ویژگی هایش شهری در مقیاس جهانی است. وقتی ملاک های جهانی را در اجلاس UN-HABITAT در مدلینگ بررسی می کنیم، می بینیم درخصوص تهران امروز با یک شهرمتفاوت مواجه هستیم.

شهرام گیل آبادی در این نشست با بیان اینکه تهران با توجه به ویژگی هایش شهری در مقیاس جهانی است، اظهار کرد: وقتی ملاک های جهانی را در اجلاس UN-HABITAT در مدلینگ بررسی می کنیم، می بینیم امروز با یک شهر متفاوت مواجه هستیم. شهری که در خاورمیانه می تواند فعالیت های گسترده ای داشته باشد و برای دیدن تجربیات عینی در معماری و شهرسازی تلاش های فراوانی کرده است. به طوری که الگوی این کشورها ، کشورماست و سبک معماری ما منبع الهام بسیاری از کشورها بوده است .

وی با تاکید بر بررسی الگوی ایرانی – اسلامی در دوره های مختلف تاریخی خاطرنشان کرد: با دیدن این الگوها متوجه می شویم، شهرهایی که نگاه تاریخی به سمت خود دارند الهام گرفته از ایران هستند .و این الگو در دانشگاه های متعدد دنیاتدریس می شود .

وی با بیان اینکه در نگاه معماری و شهرسازی بستر امن ، کیفیت زندگی مردم را به وجود می آورد تصریح کرد : زیست شهری یکی ازچالش های دنیاست و درنگاه طراحی معماری ایرانی –اسلامی انسان را به عنوان معیار اصلی به بهترین شکل طراحی کرده است . انسان اگر در دسته دوم و سوم می شود ،به دلیل نگاه ابزاری است . خداوند که زمین و اسمان را برای انسان افریده این مسائل را فراموش نکرده است . تجربیات برای این است که انسان موجود مهمی است که زمین و آسمان برای او خلق شده است .

گیل آبادی با بیان اینکه تهران نیازمند دریافت تجربیات متفاوتی در تعاملات بین المللی است خاطر نشان کرد : ایران میتواند تجربیات خود را انتقال دهد و لذا نشست امروز به منظور یافتن روش هایی برای تسهیل ارتباطات بین المللی برگزار شده است .

رییس مرکز ارتباطات و بین الملل شهرداری تهران با ااشاره به اینکه شهرداری تهران آمادگی  ایجاد گفت و گویی بین المللی را دارد تا حرف های خود را مطرح و حرفای دنیا را نیز بشنود گفت :درنشست ها و کنفرانس های تخصصی موضوعات پسماند ، آلودگی هوا ، حمل و نقل عمومی ،smartcity، فضای شهرسازی ، نقش جوانان در توسعه اجتماعی ، بافت های فرسوده و توسعه گردشگری باید مطرح شود .

وی با اشاره به اینکه ثبت رکورد جهانی حفر 400 متر تونل در مترو تهران طی دو هفته گذشته تصریح کرد : ثبت این رکورد به معنای این است که که کار بسیار عمده ای در مترو تهران صورت گرفته ، زمانی که در ساخت مترو بطور همزمان 5 تا 6 فرایند اجرایی با یکدیگر انجام میشود ، بدان معناست ساخت مترو با دو شیوه اروپایی و آسیایی جنوب شرقی انجام شده است و این تجربیات قابل گفتن برای دنیاست .

رییس مرکز ارتباطات و بین الملل شهرداری تهران با بیان اینکه دراجلاس مدلینگ انتقادات جدی به گذشته داریم و حرفهای متعددی را برای گفتن داشتیم تصریح کرد : با وجود عدم حضور دولت بخشی از موضوعات را شهرداری تهران مطرح کرد  در عین حال که اجلاس مدلینگ ازضعف مدیریتی برخورداربود چرا که به اعتقاد من ، ن شهر گنجایش برگزاری 27 هزارمهمان را نداشت .

گیل آبادی با بیان اینکه  UN-HABITAT چالش هایی را برای تعامل داراست گفت: ما آمادگی صددرصد درباره عبور ازچالش های گذشته را داریم به طوری که 9لغایت 12 شهریور ماه سال جاری برای برگزاری دو اجلاس جهانی D8 و اجلاس کمیسیون مجمع شهرداران آسایی از مدیران ارشد UN-HABITAT دعوت می کنیم تا این تعامل را به نوعی عمیق تر کنیم .

به گفته وی همچنین تهران آمادگی پذیرایی رییس مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد را  دارد تا درخصوص موضوع توجه به آلودگی هوا و زیست شهری در تهران نشست هایی  داشته باشیم و در عین حال از این طریق پیشرفت های تهران را شاهد باشند .

گیل آبادی با تاکید بر اینکه امروز تهران شهری است که در موضوعات حمل و نقل و ترافیک ، موضوعات اجتماعی در حوزه سراهای محله توانسته به یک تجربه جهانی دست یابد .گفت :  همچنین سرانه 15.5 متر فضای سبز و 23 متر کمربند سبز اطراف تهران معیاری قابل رویت  در فضای خشک شهر تهران است که برای کشورهای جهانی جالب توجه خواهد بود .

به گفته وی شهرداری تهران برای تعامل با مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد منعی ندارد و در این خصوص شهردار تهران آماده است تا در مجامع بین المللی تجربیات تهران را به دنیا ارایه کند .

رصد خانه تهران در سطح جهانی بی نظیر است

در ادامه ، سیامک مقدم ، نماینده مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد در تهران که در این نشست حضور یافته بود با بیان اینکه شهرداری ها و بخصوص شهرداری تهران مدیریت یک کلانشهر را درسطح دنیا دارا هستند گفت: مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد درسال2000 تبدیل به برنامه اسکان بشر شد که عمدتا در سالهای گذشته بصورت عرضه محور فعالیت داشته است این در حالیست که دو تا سه دهه اخیر با گسترش شهرها اکنون بیشترین توجه ما به مدیریت شهری و مسائل شهری است و ازعرضه محور بودن به تقاضا محور تبدیل شدیم .

وی با اشاره به برگزاری کنفرانس UN-HABITAT2 درسال 1996در شهر استانبول خاطرنشان کرد: در این کنفرانس برنامه بیست سال آینده کشور های عضو تعیین شد و در حال حاضر خود را برای کنفرانس UN-HABITAT3 آماده می کنیم که در2016 برگزار می شود .

وی با بیان اینکه در UN-HABITAT معتقدیم که شهرها باید درجهت توسعه و اشتغال حرکت کنند تصریح کرد : دربسیاری از شهرها اهداف مورد نظر تحقق پیدا نکرده است چرا که شهرها بدون هیچ برنامه ریزی گسترش پیداکرده اند و اکنون بسیاری از مشکلات درباره عدم اشتغال و زاغه نشینی مردم درسطح جهان است .

مقدم با بیان ایکه دپارتمان دیگری درباره اقتصاد شهری نیز وجود دارد افزود: این دپارتمان منابع درآمد شهرداری است و اشتغال جوانان را شامل می شود .

نماینده مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد با اشاره به تاسیس دفتر تهران در سال 2009 به درخواست جمهوری اسلامی ایران گفت : هدف از تاسیس این دفتر در تهران بررسی وضعیت آسیب پذیری و زلزله بوده است و هزینه این دفتر را وزارت راه و شهرسازی تامین می کند . اجرای برنامه بهداشت جهانی درهمه کشورها بسیار راحتر است زیرا زیرنظر وزارت بهداشت هستند ولی UN-HABITAT با سازمان های بیشتری سروکار دارد زیرا درقالب شهرداری با وزارت مسکن و شهرسازی فعالیت می کند .

مقدم بااشاره به اینکه طبق برنامه ریزی ها با شهرداری تهران همکاری خواهیم کرد یادآور شد: طی بازدیدی که از رصدخانه تهران داشتم باید بگویم رصد خانه تهران در سطح جهانی بی نظیر بوده و به افرادی که پروژه رصدخانه را طراحی کرده اند تبریک می گویم




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: