جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 16 تير 1393     
عقب نشینی ناتودرمقابل روسیه

ایرنا: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در یک عقب نشینی آشکار مقابل روسیه، گزینه گسترش به شرق و افزایش عضوهای جدید را به حال تعلیق در آورد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ناتو به چهار کشور از جمله گرجستان که از آنها به عنوان اعضای آینده این سازمان یاد می شد، اطلاع داده است که عضویت این کشورها را در آینده نزدیک در دستور کار قرار نخواهد داد.

این موضوع را وزیر خارجه مقدونیه در گفت و گو با آسوشیتدپرس تایید کردو از آن با عنوان ˈعقب نشینیˈ یاد کرده است.

بر این اساس موضوع گسترش ناتو در همایش سران این سازمان که قرار است سپتامبر امسال (شهریور) در ˈولزˈ برگزار شود، مطرح نخواهد شد.

تحلیلگران می گویند: ناتو نگران آن است که پذیرش عضو تازه به معنای دادن تعهدهای امنیتی تلقی و روسیه تصمیم به آزمایش میزان امنیت این کشورها بگیرد. این موضوع به ویژه در مورد گرجستان صدق می کند. این کشور از سال ۲۰۰۸ تاکنون در نوبت انتظار برای عضویت در ناتو بوده است.

ˈلیانا فیکسˈ کارشناس شورای روابط خارجی آلمان در این باره می گوید: مسایل اوکراین سبب شد سازمان ناتو در دادن تعهد و در همچنین اعتبار تعهدهایش محافظه کارتر باشد. اگر شما گرجستان را به عضویت بپذیرید، اما در هنگام نیاز از آن کشور دفاع نکنید، این کارتان چه تاثیری روی اعتبار شما می گذارد؟

بر اساس این گزارش، ناتو تصمیم اخیر خود برای تعلیق پذیرش عضوهای تازه را به صورت رسمی اعلام نخواهد کرد.

به جز گرجستان، کشورهای ˈمقدونیهˈ، ˈمونته نگروˈ و ˈبوسنی و هرزگوینˈ نیز در صف انتظار برای عضویت در ناتو قرار دارند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: