جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 15 تير 1393     
ذرات معلق 10 و 2.5 میکرون هوای تهران را در معرض تهدید قرار داده است

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز؛ مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا در خصوص وضعیت خطرناک آلودگی هوای تهران در چند روز گذشته بیان داشت: در هفته گذشته شهر تهران شاهد وضعیت خطرناک در برخی از ایستگاه های سنجش کیفیت هوا بود . این آلودگی که به دلیل ریز گرد ها رخ داد ، در زمان کوتاهی به دلیل وزش باد از اطراف به داخل شهر تهران هجوم آورد

حسینی در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت: در چند سال اخیر موضوع آلودگی هوای تهران دچار دگرگونی شده است. با توجه به این که معضل سرب  و مونوکسید کربن موجود در هوای تهران ، ضمن  اعمال استاندارد یورو 2 و  با اجرای طرح حذف سرب از بنزین و جایگزینی خودروهای کاربوراتوری با انژکتوری بر طرف شد، می توان گفت دلایل و نوع  آلودگی هوای تهران تغییر شکل داده است.

وی افزود: آنچه امروز در بحث استاندارد سالانه ، هوای تهران را آلوده کرده است ، ذرات معلق 2.5 و 10 میکرون هستند. تا کنون یکی از منابع ذرات معلق، غبار ناشی از کشورهای عراق و عربستان بود که با توجه به تعاملات در حال انجام سازمان محیط زیست با کشورهای عربی این مشکل رفع خواهد شد.

حسینی  در خصوص منشا داخلی ذرات غبار فعلی گفت: گرد و غبار اخیر ریشه داخلی دارد. تغییرات جوی و آب و هوایی در چند سال گذشته سبب وقوع خشکسالی و تغییرات قابل ملاحظه ای شده  و با وزش باد در عرض چند ساعت خاک از زمین خشکیده به هوا برخاسته و شاهد دگرگونی در وضع هوا می شویم. آنچه در دو ماه اخیر به شکل طوفان یا گرفتگی هوا روی داد نیاز به بررسی های کارشناسانه بیشتری دارد.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: در روز پیش از یکشنبه 7 تیر و در ساعات اولیه غروب روز هفتم ، شاخص آلایندگی هوا 96  بود . اما در عرض چند ساعت و رسیدن به ساعات پایانی روز میانگین شاخص آلودگی در کل شهر تهران به  191 و  در برخی مناطق شهر _از جمله در شهرک چشمه واقع در منطقه 22 شهرداری تهران_ شاخص  بالاترین حد خود از ابتدای سال تاکنون را تجربه کرد و به عدد 383 رسید. با توجه به اینکه عدد 100 به عنوان مرز استاندارد  و سلامت برای شاخص آلودگی در نظر گرفته شده است، آن روز  283 واحد بالاتر از حد استاندارد قرار گرفتیم. باید توجه داشت که شاخص آلودگی بالاتر از 300 به عنوان "شاخص خطرناک" تعریف شده است .

دکتر حسینی خاطر نشان کرد: با توجه به این موضوع که آلودگی هوای تهران تابعی از شرایط جوی ( باد و باران) است، بدون وجود و رخ دادن بارندگی تغییری در شرایط حاصل نمی شود. همانطور که  شاهد بودیم وضعیت  بحرانی هوا برای دو روز ادامه یافت و بارش باران دوباره وضعیت را بهبود بخشید.

وی در خاتمه گفت: شاخص آلودگی هوا از آغاز این هفته در وضع مناسبتری نسبت به روزهای گذشته و در شرایط سالم و خوبی قرار گرفته است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: