جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 14 تير 1393     
واردات بی رویه قطعات خودرومتوقف شود

سرویس اقتصادی «فردا»- فعالیت صنعت قطعه‌سازی در ایران، از اواسط دهه 40 با تولید بدنه خودرو به‌ویژه اتوبوس و شاسی آغاز شد و در اوایل دهه ۵٠ با سرمایه‌گذاری مشترک خودروسازان، تولید موتور و بعضی از قطعات نظیر پیستون، دینام، استارت، اگزوز، درخت سیم و رینگ چرخ با اخذ لیسانس، در داخل کشور ساخته شد.
تعمیق ساخت داخل از 1372 با برنامه‌ریزی‌های میان‌مدت و بلندمدت به‌طورجدی پیگیری شده است تا چرخ تولید بزرگ‌ترین صنعت کشور دوباره راه بیفتد. طی یک دهه گذشته سرمایه‌گذاری‌ها و تلاش‌های قابل‌توجهی در زمینه قطعه‌سازی خودرو در ایران انجام‌شده که علاوه بر افزایش کمی تولیدات داخل، قابلیت‌های مطمئنی برای طراحی و ساخت بسیاری از قطعات مورد نیاز صنعت خودرو، در کشور فراهم کرده است.
به‌طوری‌که در حال حاضر به‌طور متوسط ٨٠ درصد قطعات خودروهای تولیدی کشور توسط قطعه سازان تولید می‌شود. آمارها نشان می‌دهند که طی سال‌های اخیر با رشد 25 درصدی سالانه تولید خودرو، صنعت قطعه‌سازی نیز در کشور به‌همان میزان گسترش یافته است.
در این باره حسین گروسی، یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «فردا» با اشاره به سطح کیفیت قطعه سازان ایرانی گفت: کیفیت قطعات تولید شده در صنعت خودروسازی در ایران، در حد خوبی است و اگر در این باره تلاش بیشتری داشته باشند قطعا این توان را داریم که بتوانیم در این باره خودکفا باشیم اما هنوز جای کار بسیار دارد.
وی در ادامه افزود: اما متاسفانه صنعت خودروسازی ایران، از نبود سند استراتژي توليد و نبود نقشه راه براي ادامه توليد رنج مي‌برد. همین مسائل سبب شده است که هزینه های بسیاری در سر راه توسعه این صنعت باشد.
این نماینده مجلس یادآور شد: بخشی از افت کنونی صنعت خودرو مربوط به مشکل تأمین قطعه می باشد. تحریم ها و محدودیت های بین‌المللی باعث شده که چه در زمینه واردات برخی قطعات و چه تهیه مواد اولیه برای قطعه‌سازی با مشکل روبرو باشیم.
گروسی همچنین تاکید کرد: بخش اصلی نگرانی، قطعه سازان داخلی درباره مطالبات‌شان است که باید به آنها پرداخت شود. بنابراین اگر دولت بتواند با آنها در این راستا یک هماهنگی خوبی داشته باشد قطعا به کیفیت مطلوب نیز خواهیم رسید. 
نماینده مردم شهریار با اشاره به تاکید بر ورود قطعات با کیفیت نیز گفت: قطعا باید از ورود برخی قطعات که از برخی کشورها مانند چین وارد ایران می شود جلوگیری کرد. این واردات ناآگاهانه هم سبب خواهد شد که به تولید کننده داخلی ضرر وارد شود و هم جان سرنشینان خودرو در تصادفات به خطر می افتد. هرساله کشور ما در این تصادفات متحمل ضررهای جانی و مالی هنگفتی می شود.
گروسی همچنین با بیان اینکه در ایران، انحصاری نیست، افزود : باوجود شرکت های مختلف خودروسازی در ایران نمی‌توان گفت این صنعت انحصاری است. دراین باره اگر بخش خصوصی نیز وارد میدان شود و با ایجاد قطب سوم خودروسازی جریان جدید در صنعت قطعه سازی و خودروسازان فراهم کند می‌تواند به افزایش رقابت پذیری، در جهت رفع انحصار این صنعت کمک کند.
حسین گروسی تاکید کرد : افزایش تولید، سرمایه گذاری جدید، خصوصی سازی و مجوز ایجاد قطب سوم خودروسازی قطعا بسیاری از موانع صنعت خودرو ایران را رفع خواهد کرد. توسعه صنعت خودرو و قطعه در گرو حمایت های مسئولان دولتی و همچنین اجرای راهکارهای خلاقانه از جانب مدیران شرکت های خودروساز است.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن، در خصوص ورود شرکت های خودروسازی خارجی برای سرمایه گذاری در داخل کشور خاطرنشان کرد: اگر این شرکت ها، دوباره به همان شیوه مونتاژ که در گذشته وجود داشته خواهان فعالیت باشند این مشارکت به نتیجه نخواهد رسید اما اگر بیایند و مشارکت کنند مشکلی نیست و اتفاق خوبی هم می تواند هم برای صنعت خودروسازی و هم قطعه سازی باشد.
حسین گروسی در پایان اظهاراتش تصریح کرد: اگر بخواهیم از آینده روشنی در این باره برخوردار باشیم باید افزایش تولید و صادرات به خارج از کشور مهیا شود. با رعایت این مسئله خودروسازان خود را ملزم می کنند که برای رضایت مشتری و سودآوری، هم کیفیت و هم خدمات پس از فروش را بالاتر ببرند.در چنین حالتی بازار عرضه وتقاضا نیز به حالت عادی باز می گردد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: