جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 6 بهمن 1394     
حضرت امیر جان رونمایی شد

 

سرویس فرهنگی فردا:در مراسم رونمایی از مستند «حضرت امیرجان» با حضور سفیر تاجیکستان، مهدی بمانی کارگردان اعلام کرد تصویر میرسیدعلی همدانی بر اسکناسهای تاجیکستان ایده اولیه ساخت این مستند بوده است.


به گزارش روابط عمومی شبکه مستند سیما، نشست خبری و مراسم رونمایی از مستند حضرت امیرجان ساخته مهدی بمانی با حضور امیر تاجیک مدیر شبکه، نعمت الله امامزاده سفیر تاجیکستان، حسین عارف رییس موسسه فرهنگی اکو، جعفری رایزن فرهنگی پاکستان، فرید فرخنده کیش و اهالی رسانه سه شنبه ششم بهمن در بنیاد تعاون زندانیان برگزار شد.

حضرت امیر جان رونمایی شد
 

تعهد شبکه مستند برای تولید مستندهای متنوع

تاجیک در این نشست با بیان اینکه شبکه مستند متعهد است در ژانرهای مختلفی به تولید مستند بپردازد، اظهار کرد: به واسطه اهمیت وجود عارف برجسته میرسیدعلی همدانی تصمیم گرفتیم مستندی درباره او تولید و تاثیرگذاری او در کشورهای مختلفی چون پاکستان، هند و تاجیکستان که آنجا به خاک سپرده شده، تولید کنیم.

وی افزود: متاسفانه چیزی به جز یک مزار از این عارف برجسته باقی نمانده و کارگردان فیلم با تحقیق و پژوهشی خوب توانست کار را جلو ببرد. بخش اعظم این کار در خارج از مرزهای ایران و در تاجیکستان ساخته شده و امیدوارم این مستند در معرفی فرهنگ و مشاهیر ایرانی نقش خود را به خوبی ایفا کند.

اعلام حمایت سفیر تاجیکستان از تولید مستندهای فرهنگی

امامزاده سفیر تاجیکستان نیز در این مراسم در سخنانی با ابراز خرسندی از ساخت مستندهایی چون حضرت امیرجان اظهار کرد: خوشحالیم که چنین فیلم هایی تولید می شود و من به سهم خود برای تدوام این گونه حرکت های فرهنگی حمایت خود را اعلام می کنم.

وی تاکید کرد حضرت امیرجان مستند خوبی بود که یک مسئله کمتر پرداخته شده را مورد توجه قرار داده بود.

در ادامه بمانی نیز در سخنانی گفت: هدف اصلی من از ساخت این مستند نمایش پهناوری و گستره فرهنگ ایرانی است و زمانی که تصویر میرسیدعلی همدانی بر اسکناسهای ۱۰ سامانی تاجیکستان را دیدم تصمیم به ساخت این مستند گرفتم.

ابراز خرسند از امکان تولید مستندهای تک قسمتی

وی تصریح کرد: خوشبختانه با حضور تیم جدید در شبکه مستند، فضای ساخت فیلمهای تک قسمتی در تلویزیون شکل گرفته است و من هم بعد از سالها امکان حضور در تلویزیون را پیدا کردم.
تبلیغ اسلام در زمان همدانی کار ساده ای نبود

همچنین حسین عارف نیز بیان کرد: سید علی همدانی شخصیت برجسته تمام زمانها است. او در ایران به دنیا آمد و به مناطق بسیاری سفر کرد؛ از جمله محل فعلی تاجیکستان و پاکستان. او تلاش بسیاری برای انتشار اسلام و آشنایی مردم با این دین کرد و باعث گرایش بسیاری به این دین شد. با وجود اینکه در آن زمان تبلیغ اسلام کار ساده ای نبود.
وی به وجود بخشی از یادداشت ها و نوشته های همدانی در تاجیکستان و دیگر کشورها اشاره و تاکید کرد: او به سمنان نیز آمده و با آیت الله سمنانی دیدار داشته است. ضمن اینکه محی الدین عربی را نیز دیده است.
عارف با بیان اینکه میرسیدعلی همدانی تاثیر زیادی بر اسلام در تاجیکستان داشته، یادآور شد: در هیچ جای جهان مردم به اندازه ایران برای  فرهنگ ارزش قائل نیستند. تعادل بین دین و فرهنگ در ایران بیشتر و تلاش برای ارائه میراث ایران و اسلام قابل تقدیر است.

این چهره فرهنگی پاکستان ادامه داد: فیلمهای زیادی درباره شاعران و نویسندگان در ایران ساخته شده و با وجود اینکه بعد از انقلاب ارائه و صدور انقلاب سخت بوده اما سینمای مستند و داستانی ایران کار فوق العاده ای انجام داده است.

عارف تصریح کرد: ایرانی ها وظیفه خطیر تبلیغ فرهنگ ایرانی را به خوبی انجام میدهند. همچنین فیلم حضرت محمد (ص) هم فوق العاده است و توان رقابت با تمام آثاری که درباره پیامبر اسلام ساخته شده را دارد اما غرب نمیگذارد این فیلم دیده شود.

تقدیر از ایده حمایت از مستندسازان
رییس موسسه فرهنگی اکو در پایان گفت: ایده حمایت این چنینی از مستندسازان در شبکه مستند قابل تقدیر است و مطمئنم این پروژه نیز میتواند فرهنگ ایرانی را به خوبی به مخاطبان منتقل کند.

در ادامه حاضران به تماشای فیلم حضرت امیرجان نشستند و پیش از آن تصاویری از زنده یاد مرتضی ندایی مستندساز فقید که از اعضای فعال انجمن دوستی ایران با تاجیکستان بود، به نمایش درآمد.

دکتر جواد رسولی دبیر انجمن دوستی ایران و تاجیکستان، سیدسعید تهامی مدیرکل آسیای میانه و قفقاز معاونت برون مرزی، بابک بهداد، جواد بزرگمهر، ساعد نیک زاد، سیدجواد هاشمی مستندسازان و... از جمله حاضران در این مراسم بودند.

«حضرت امیرجان» جمعه نهم بهمن ساعت ۱۴ از شبکه مستند سیما روی آنتن میرود و بازپخش این اثر جمعه 16 بهمن ساعت ۲۲ خواهد بود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: