جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 6 بهمن 1394     
نباید با اجرای برجام فرش قرمز را برای شرکت های خارجی پهن کرد

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر شهرداری نیوز،سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی هر گونه تحول در صنعت خودرو را نیازمند عزم ملی دانست و گفت : ایجاد تحول در صنعت خودرو داخل مستلزم عزم ملی است ضمن اینکه دولت باید به گونه ای رفتار کند که در نهایت موجب خروج دولت از این صنعت شود.

بهروز نعمتی در گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز افزود : در شرایطی که همچنان اداره خودروسازی ها در ایران با دولت است باید به گونه ای دولت رفتار کند که در واقع بخش خصوصی در این حوزه فعال تر  و شرکتهای خودروسازی که بخشی از سهام آنها همچنان در اختیار دولت است به طور کامل به بخش خصوصی واگذار شوند.

وی تصریح کرد : در صورتی که بخش خصوصی در صنعت خودرو فعال شود و شرکت های خودروسازی که همچنان دولتی هستند به شکل واقعی خصوصی شده و  اقدام به همکاری برندهای خارجی نمایند، ضمن ایجاد رقابت در این صنعت ، قطعا شاهد تحول در صنعت خودرو خواهیم بود اما چنانچه دولت همانند گذشته  اقدام به ورود پلت فرم های جدید نمایند مسلما اتفاق جدیدی این صنعت رخ نخواهد داد.

وی با توجه به الزامات و شروط وزارت صنعت و معدن در خصوص همکاری با شرکتهای خارجی گفت : با اجرای برجام و آغاز همکاری های جدید با شرکتهای معتبر در دنیا ، در صورتی امکان حداقل 40 درصد داخلی سازی و صادرات 30 درصد از تولیدات  به عنوان الزامات وزارت صنعت و معدن در ابتدای مشارکت ها فراهم خواهد شد که این برنامه ها  توسط شرکتهای خودروسازی که به طور کامل به بخش خصوصی  واگذار شدند صورت گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت : در صورتی که همکاری و مشارکت در تولید محصولات جدید همچنان توسط بخش های دولتی در صنعت خودروسازی صورت گیرد محکوم به شکست خواهد شد.

نعمتی تصریح کرد : در صورتی که قرار است اقدامی صورت گیرد باید ابتدا بخش های خصوصی واقعی در حوزه خودروسازی شکل گرفته و شرکتهای دولتی که خصوصی شدند وارد میدان شده و قرارداد مشارکت را با شرکتهای خارجی تنظیم کنند چرا که با خصوصی سازی واقعی صنعت خودرو ، شرکتها عدم و نفع خودشان را بهتر می دانند.

وی گفت : با اجرای برجام باید همچنان مبنای مباحث موضوع اقتصاد مقاومتی باشد چندین سال است که این مسئله مطرح می شود اما متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد از این رو باید در این مسیر حرکت های جدی تر صورت گیرد.

وی اظهار داشت : امروز ما نباید فروش قرمز را برای شرکتهای خارجی پهن کنیم و بازار جدیدی برای فروش محصولات شرکتهای خارجی ایجاد کنیم بلکه باید این فرش قرمز را برای صنعت خودرو داخلی پهن کرد.

وی گفت : البته این به مفهوم عدم استفاده از تکنولوژی جدید و به روز نیست ، قطعا باید تکنولوژی های جدید وارد شود و از توان و پتانسیل ها برای ایجاد ارزش افزوده در کشور بهره مند گردید.

وی تصریح کرد : در صورتی که دولت فضای کسب و کار را در کشور فراهم کند قطعا بخش خصوصی واقعی در صنعت خودرو شکل گرفته و شرکتهای داخلی که خصوصی شدن بهتر می توانند فعالیت نمایند اما چنانچه چنین امکانی فراهم نشود مسلما شرایط کنونی تاثیری در رشد صنعت خودرو ایران نخواهد داشت. مسلما با فراهم شدن فضای کسب و کار برای بخش خصوصی واقعی در صنعت خودرو  و پتانسیل های خوبی را در صنعت خودرو ایران وجود دارد شاهد تحولات چشم گیری در این حوزه خواهیم یود.

وی گفت : به هر میزان بتوان از سرمایه گذار چه داخلی و خارجی و استفاده شود و دولت گلیم خود را از این بخش از صنعت بیرون بکشد قطعا به نفع کشور و نظام خواهد بود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: