جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 3 بهمن 1394     
«لیبی» دهلیز انتقال داعش به قلب اروپا

خبرگزاری فارس: «اسامه اسماعیل»، تحلیلگر امور سیاسی و راهبردی مصر طی یادداشتی تحت عنوان «لیبی به کدام سو می‌رود؟» با ابراز نگرانی از افزایش نفوذ «داعش» در این کشور و نسبت به اهداف این گروه تکفیری در شمال آفریقا هشدار داد.
 
در این یادداشت آمده است: تحولات رخ داده در دو عرصه میدانی و امنیتی لیبی این سوال را مطرح می‌کند که این رخ داده‌ها سرانجام لیبی را به کدام سو می‌برند و سیطره و حضور «داعش» در این کشور به کجا منتهی می‌شود و چه سیاستی در برابر آن که تاسیسات و میدان‌های نفتی و گازی را هدف گرفته و تلاش دارد، بر تمام این تاسیسات و میدان‌ها در کنار بنادر و شهرهای مهم سیطره یابد، اتخاذ خواهد شد؟
 
داعش طی عملیات های اخیر خود در لیبی نشان داد که در پیاده کردن سیاست‌هایش و گسترش دامنه نفوذش نه تنها در این کشور بلکه در شمال آفریقا که نقطه مقابل جنوب اروپا قرار دارد، موفق عمل کرده است و این به داعش قدرت می‌دهد به انجام عملیات‌هایی در عمق اروپا نیز به صورت جدی بیندیشد.
 
سیطره داعش بر منطقه «بن جواد» بر ماهیت واقعی اهداف داعش در لیبی تاکید می‌کند، به گونه‌ای که این گروه هم اکنون کنترل تمام مناطق مهم و راهبردی این کشور که معادن گران بها و ذخایر و میدان‌های نفتی و گازی لیبی را در بر می گیرد، در دست گرفته و آغاز بهره برداری از آنها منابع درآمدی بسیار خوبی برای داعش شکست خورده در سوریه و عراق ایجاد می‌کند.
 
جایگاه منطقه «بن جواد» در راهبرد جدید داعش
 
 سیطره بر مناطقی در لیبی که جایگاهی مهم و موقعیتی راهبردی برای این گروه دارند و به آن در تحقق اهداف مهم مورد نظرش کمک می‌کند.
 
 توجه عناصر داعش بر عملیات های میدانی برای سیطره و در دست گرفتن کنترل میدان های نفتی در کنار آن افزایش و تضمین منابع و درآمدهای اقتصادی این گروه.
 
 سیطره بر سواحل لیبی و به طور مشخص شهر «سرت»، پایگاه اصلی این گروه در لیبی به طول 250 کیلومتر تا زمینه صادرات آزاد و بی‌قید و بند داعش به دیگر نقاط جهان را فراهم کند.
 
 سیطره داعش بر منطقه بن جواد تصرف شهر «اجدابیا» را برای این گروه هموار می‌کند که محور مهمی در منطقه «هلال نفتی» داعش است و عمده میدان‌های نفتی و گازی لیبی در این نقطه قرار دارد.
 
 سیطره بر منطقه بن جواد به معنای موفقیت داعش در نزدیک شدن بیش از پیش به بندر نفتی «السدره» است که از جمله مناطق صادرات نفت لیبی به شمار می‌آید.
 
 تصرف بن جواد، توسط نقشه میدانی بسیار دقیق و حساب شده‌ای صورت گرفت که «ابو معاذ السودانی» و «ابو همام التونسی» آن را با دیدی باز ریخته بودند.
 
این عملیات تاکید کرد که داعش تلاش دارد، کنترل تمام میدان های انرژی در منطقه و سراسر جهان عرب را در دست گیرد و مشابه این امر در عراق قابل ملاحظه است.
 
از آنچه گفته شد، به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که داعش با جدیت تلاش دارد اهداف و برنامه‌ها و طرح‌های راهبردیش را پیاده و زمینه پیشروی به سمت شهرهای مهم لیبی را فراهم کند و با افزایش نفوذ و سیطره خود بر این کشور آن را به پایگاه اصلی عملیات‌های دیگرش علیه کشورهای شمال آفریقا مبدل کند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: