جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 1 بهمن 1394     
عدم سرمایه گذاری مناسب برای نوسازی در بافت‌های فرسوده

به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز، بی توجهی به بافت‌های فرسوده خسارت مالی و جانی غیر قابل جبرانی را به کشور و مردم وارد خواهد کرد که در این میان نجات تهران در گرو نوسازی بافت‌‌های فرسوده است.

اگر چه با امروزی شدن جوامع تصور بسیاری از افراد از محله گردی در پایتخت، رو به رو شدن با مبلمان مدرن شهری است اما بافت قدیمی و سنتی و زندگی‌های سنتی تر از آن، همچنان در  بسیاری از محله‌ها حفظ شده است.

نوسازی بافت‌های شهری به طور کلی شامل تخریب ساختمان‌های اداری قدیمی، جا به جاکردن ساکنان منطقه و خرید بافت‌های فرسوده مردم از سوی دولت و بازسازی آنها می‌شود.

**ضرورت حفظ غنای فرهنگی بافت‌های فرسوده

بافت‌های فرسوده شهری، محلات قدیمی در فضای شهری بوده که مسائل و پیچیدگی‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خاص خود را دارد. این محلات و بافت‌ها از یک سو دارای ریشه‌های سکونتی ارزشمند فرهنگی، اجتماعی و معماری است و از طرف دیگر به دلیل فرسودگی شدید، نبود دسترسی مناسب به خدمات شهری و بهداشتی، وجود مشکلات اجتماعی امنیتی و آسیب پذیری در برابر زلزله، سیل و آتش سوزی و نیز عدم تطابق بالندگی امروز شهری و شهر سازی مدرن، دارای مشکلات رو بنایی و زیر ساختی هستند.

با توجه به زلزله خیز بودن پایتخت و تبعات منفی ناشی از عدم بازسازی و احیا بافت‌های فرسوده لازم است این مهم در رأس امور و برنامه‌های مدیریت شهری قرا گیرد که این مسئله علاوه بر پیش بینی و برنامه ریزی‌های کاربردی و راهبردی از سوی مسئولان نیازمند فرهنگ سازی عمومی و مشارکت جدی مردم است.

عباداله فتح اللهی مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران با تأکید بر اینکه یک میلیون تهرانی در بافت‌های فرسوده پایتخت ساکن هستند، افزود: در حال حاضر نوسازی بافت‌های فرسوده، راهگشای رونق بازار مسکن است.

وی با تأکید بر اینکه معتقدیم در بودجه سال آینده و برنامه ششم توسعه باید ردیف بودجه‌ای برای نوسازی بافت‌های فرسوده لحاظ شود، تصریح کرد: با این اقدام و برای ارتقا سطح کیفی زندگی در بافت‌های فرسوده دولت و نمایندگان مجلس می‌توانند از شهروندان ساکن در این بافت‌ها حمایت کنند.

فتح اللهی با ابراز نگرانی از اینکه متأسفانه اثری از تخصیص بودجه برای نوسازی بافت‌های فرسوده در بودجه 95 و برنامه ششم توسعه دیده نمی‌شود، گفت: قطعا اگر ردیف بودجه‌ای برای نوسازی بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شود، این اقدام راهگشای رونق بازار مسکن خواهد شد.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران تأکید کرد: تاکنون سرمایه ملی مناسبی برای تأمین زیر ساخت‌ها و نوسازی در بافت‌های فرسوده هزینه نشده است، ما معتقدیم در نوسازی همه جانبه و متوازن باید هم دو مقوله کالبدی، اجتماعی و انسانی شهر مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره با اینکه بافت فرسوده با سه مولفه ریز دانگی، نفوذ ناپذیری و عدم استحکام تعریف می‌شود و هر محله‌ای که 51 درصد از آن دارای این سه ویژگی باشد، محله فرسوده شناخته می‌شود، افزود: بر مبنای این تعاریف 77 هزار هکتار بافت  فرسوده در کشور و 3 هزار و 268 هکتار بافت فرسوده در تهران وجود دارد که با توجه به طرح تدقیق صورت گرفته این رقم به 3 هزار و 798 هکتار می‌رسد.

فتح اللهی در ادامه با اشاره به تشکیل کمیته بافت‌های فرسوده شهری و بناهای تاریخی در کمیسیون شهر سازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، اظهار داشت: خوشبختانه با تشکیل این کمیته فرصت‌ها و پتانسیل‌های جدیدی برای بررسی وضعیت بافت‌های فرسوده به وجود آمده است.

تشکیل کمیته بافت‌های فرسوده شهری و بناهای تاریخی این امکان را فراهم می‌آورد تا در رفع موانع و مشکلات سازمان نوسازی شاهد سرعت بیشتری باشیم.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به نوسازی بافت‌های فرسوده و تاریخی منطقه 12، تأکید کرد: تاکنون جلب مشارکت ساکنان برای نوسازی در این منطقه، راهکار ‌های جبران کسری خدمات و زیر ساخت‌ها، مشخص کردن پلاک‌های فرسوده موجود در منطقه، اعطای تسهیلات بانکی از سوی دولت، استفاده از ظرفیت‌های موجود در این بخش، تأکید بر ضرورت شکل گیری مدیریت واحد در این منطقه و غیره از جمله مباحثی بوده که بررسی کرده‌ایم.

نوسازی بافت‌های فرسوده پایتخت هم طعم شکست را چشیده و هم لذت پیروزی را در طول تاریخ  تجربه کرده، با این وجود ساماندهی بافت‌های فرسوده آرزوی دیرینه مردم تهران است که امیدواریم به زودی محقق شود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: