جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 29 دی 1394     
شهردار تهران در تشریح بودجه95:
70درصد بودجه شهرداری برخلاف دولت، متمرکز بر حوزه توسعه و سرمایه ای است

به گزارش شهرداری نیوز،شهردار پایتخت اولویت های بودجه95 را برشمرد و گفت: اولین اولویت ما بر هزینه های اجتناب ناپذیر یعنی حقوق کارکنان، نگاهداشت شهر و هزینه های جاری استو پس از آن بر بازپرداخت دیون اعم از افراد حقیقی و حقوقی تاکید داریم.

اولویت های بودجه 95

به اولویت های بودجه 95 اشاره و اذعان کرد: اولین اولویت ما بر هزینه های اجتناب ناپذیر یعنی حقوق کارکنان، نگاهداشت شهر و هزینه های جاری، بوده است. پس از آن بازپرداخت دیون اعم از افراد حقیقی و حقوقی، پرداخت سررسید وام ها و فاینانس ها و نیز توجه به حوزه حمل و نقل با تاکید بر مترو و نیز اتمام پروژه های ناتمام در اولویت برنامه سال آینده قرار گرفته است.

قالیباف با بیان این که آلودگی هوا مهم ترین چالش شهر است، تاکید کرد: در این حوزه تنها اقدام اثرگذار از سوی مدیریت شهری گسترش حمل و نقل عمومی است. لذا بیش از 50درصد بودجه شهرداری تهران در حوزه تملک و سرمایه و تملک و مالی تنها در حوزه حمل و نقل است.

رشد8.3درصدی بودجه95 با توجه به افزایش حقوق و ابلاغیه دولت

شهردار تهران با بیان این که بودجه پیشنهادی ما به شورای شهر برای سال 95 برابر با 18 هزار و 700 میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: براساس سیاست بودجه ای 40 درصد بودجه غیرنقد و 60 درصد بودجه نقدی است. رشد بودجه 8 و 3 درصد است که این افزایش نیز به دلیل افزایش حقوق می باشد زیرا براساس ابلاغیه دولت افزایش بودجه 12 درصد که همراه با افزایش هزینه های نگاهداشت شهر است، این رشد بودجه طبیعی است.

70درصد بودجه شهرداری برخلاف دولت متمرکز بر حوزه توسعه و سرمایه ای است

وی با تاکید بر این که از افتخارات مدیریت شهری این است که بودجه جاری و نگاهداشت شهر همچنان 30 درصد است، گفت: 70 درصد بودجه در حوزه های توسعه ای و سرمایه ای متمرکز شده است. در حالی که از بودجه 260 هزار میلیارد تومانی دولت بودجه حدود 200 هزار میلیاردِ، بودجه جاری و حقوق است، یعنی دقیقا بر عکس بودجه شهرداری در بودجه دولت عمل شده است.

شهردار تهران افزود: همچنین منابع درآمدهای پایدار در سال جاری حدود 4 هزار میلیارد بوده و الباقی غیر پایدار بوده که در سال 95 این عدد به 4 هزار و 400 میلیارد تومان افزایش می یابد.

رشد33درصدی درآمدهای پایدار شهرداری طی دوره اخیر مدیریت شهری

قالیباف به چندین خطر بزرگ برای شهرداری ها در آستانه برنامه ششم اشاره و اظهار کرد: در سال 84 شهرداری تهران 17 و 3 درصد درآمد پایدار داشت، اما در سال 94 این عدد به 23 و 2 درصد رسید. این مقدار برای سال آتی 23 و 5 پیش بینی شده است. لذا متوسط رشد بودجه 29 و 7 درصد بوده اما متوسط رشد درآمد پایدار 32 و 7 درصد بوده است یعنی رشد پایدار 3 درصد بالاتر از رشد بودجه بوده است.

3خطری که فلسفه وجودی شورا و شهرداری ها را در برنامه ششم توسعه دولت زیر سوال می برد

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که برای تامین درآمدهای پایدار شهرداری ها خطر ایجاد می کند ارزش افزوده است. ارزش افزوده از 3 درصد آغاز شد و قرار شد نصف - نصف متعلق به دولت و شهرداری ها باشد اما اکنون که به 9 درصد رسیده است سهم شهرداری ها از یک دوم به یک چهارم کاهش یافته است. همچنین بجای این که در هر شهر سهم هر شهر را به همان شهر بدهند به خزانه واریز و در بودجه استان ریخته می شود. لذا شهرداری ها یک ردیف هزینه بگیر از ردیف های دولتی می شوند. در این صورت شورا و شهرداری معنا ندارد و این بر خلاف قانون اساسی است.

قالیباف به خطر دوم برای شهرداری ها در تدوین برنامه ششم توسعه کشور اشاره و عنوان کرد: در این برنامه نظام اداری و اجرایی در مجموعه شهرداری ها نیز در حال دولتی شدن است. زیرا آیین نامه های اداری و استخدامی کاملا تحت نظر وزارت کشور درمی آید. همچنین خطر سومی که تهران صد دردصد درگیر آن است این است که سهم شهرها به نسبت جمعیت از بودجه عمومی دولت داده نمی شود. این در حالی است که دولت در بودجه عمومی وظیفه ای نسبت به شهرها همانند حمل و نقل عمومی، بافت فرسوده و محیط زیست دارد که باید از بودجه عمومی دولت صورت گیرد. این سه خطر فلسفه وجودی شورا و شهرداری ها را زیر سوال می برد.

وی با بیان این که در بودجه سال آتی در حوزه مصارف 57 هزار و 600 میلیارد تومان صرف امور حقوق، امور جاری و نگاهداشت شهر می شود، تاکید کرد: این مقدار تقریبا 30 درصد از کل بودجه را شامل می شود . همچنین 9 هزار و 100 میلیارد تومان از بودجه صرف حوزه عمرانی و تملک و سرمایه ای و 3 هزار و 800 میلیارد تومان نیز صرف بازپرداخت دیون می شود.

قالیباف با اشاره به این که تمام تلاش ما در سال آتی این است که خط 7 مترو به طول 20 کیلومتر افتتاح شود، گفت: هر چند که سرفاصله خط 3 که افتتاح شده است به دلیل کمبود واگن 30 دقیقه ای است. امید که از بند «ق» منابعی به ما برسد. همچنین امید داریم با آمدن رییس جمهور چین یک هزار و 100 واگن شهرداری فاینانس شود.

در تلاشیم سود وام مردم برای بافت فرسوده را پرداخت کنیم

وی به حوزه بافت فرسوده اشاره و اظهار کرد: در تلاشیم سود وام مردم برای بافت فرسوده را پرداخت کنیم. در باز شدن معابر به این حوزه نیز توجه شده است.

در پایان ارایه گزارش بودجه سال 95 گفت: این بودجه در یک ماه واحده و 35 تبصره با 8 پیوست شامل بودجه شرکت ها و سازمان ها، عملکرد 9 ماهه سال جاری، عملکرد 20 ماهه برنامه دوم، برش سوم از برنامه پنجساله، لیست اموال فروشی که باید به تصویب برسد، لیست بازپرداخت و دیون افراد حقیقی و حقوقی و نیز لیست مشارکت ها تقدیم شورا شده است.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: