جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 29 دی 1394     
آلودگی هوا با منافع عده ای خاص گره خورده است

به گزارش گروه اخبار مناطق 22 گانه شهرداری نیوز،امسال در حالی روز هوای پاک را جشن خواهیم گرفت که دقیقا" در همین روز، مدارس ابتدایی شهر تهران به دلیل آلودگی هوا تعطیل شده است. این قصه پارادوکیسکال شاید برای اولین بار نباشد که در شهر تهران شنیده می شود و قطعا" بار آخر نیز نخواهد بود.

وحید نوروزی شهردار منطقه درباره وضعیت آلودگی این روزهای تهران می گوید: متأسفانه قصه پرغصه آلودگی هوا در بسیاری از روزهای ایام پاییز وزمستان گریبان کلانشهرهای کشورمان، به ویژه شهروندان پایتخت نشین را می گیرد و آسیبهای جدی را به سلامت آنها وارد می کند. حتی همین تعطیل شدن مدارس هم برای بسیاری از خانواده ها نگران کننده است. اما اعتقاد دارم که آلودگی هوا یک معضل مدیریتی است و می توان این مشکل قدیمی را ظرف کمتر از 5 سال و برای همیشه حل کنیم.

شهردار منطقه 18 ایجاد مدیریت یکپارچه ویژه حل موضوع آلودگی هوا را یکی از مهمترین راه های مبارزه با این پدیده شوم دانست و اظهار کرد: اگر ما یک مدیریت یکپارچه مقتدر که همه نهادها، سازمانها وارگانها موظف به پاسخگویی به آن باشندداشته باشیم مطمئن باشید در یک مدت زمان مشخص می توانیم آلودگی هوا را ریشه کن کنیم.

نوروزی در ادامه افزود: متأسفانه منافع اقتصادی ارگان ها، سازمان ها و برخی اشخاص با آلودگی هوا گره خورده است و آنها دارند با آلوده کردن هوا پول درمی آورند. تا زمانی که این گروه ها تنها به سودآوری و منفعت خودشان بیاندیشند نخواهند گذاشت که در این حوزه تصمیمات درست اتخاذ شود و اتفاق ویژه ای بیافتد. شاید آنها خودشان هم نمی دانند که فرزندانشان در همین شهر، از همین هوا تنفس می کنند و فعالیت های آنها به ضرر همه تمام خواهد شد. اما متأسفانه به دلایل مختلف برخورد جدی با آنها صورت نمی گیرد و نوع فعالیت این گروه ها به آلوده شدن هر چه بیشتر هوای تهران منجر می شود.

شهردارمنطقه 18 درباره ایجاد یک مدیریت یکپارچه تخصصی برای رفع معضل آلودگی هوا در شهر تهران خاطرنشان کرد: اخیرا شهردارمحترم تهران گفته بود که اگر اختیارات و منابع لازم را به همین منظور به شهرداری تهران بدهند، حاضر است مشکل آلودگی هوا را ظرف مدت مشخص به سرانجام برساند. این نشان از مدیریت جهادی و روحیه خاص شهردار تهران دارد، در حالیکه وظیفه اصلی این امر به عهده سازمان محیط زیست کشور است و آنها باید برای آلودگی هوا تصمیم جدی اتخاذ کنند. بازهم معتقدم، اگر اقتدار لازم و اهرمهای فشار در اختیار سازمان محیط زیست کشور قرار بگیرد می تواند نسبت به وضعیت کنونی مقتدرانه تر عمل کرده و در یک برنامه 5 ساله، مشکل آلودگی هوا را حل کند.

نوروزی توسعه و نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی را یکی از وظایف مهم دولت دانست و خاطرنشان کرد: حالا که در دوره پسابرجام قرار داریم، فرصت مناسبی پیش آمده تا به وضعیت حمل ونقل عمومی شهر تهران نیز نگاه دیگری بیاندازیم. دولت با پرداخت سهم خود که در قانون نیز پیش بینی شده باید نسبت به توسعه حمل ونقل عمومی با محوریت حمل ونقل ریلی اقدام کند. درحال حاضر،اگرتعداد قطارهای مابه دوبرابرافزایش یابدو سرفاصله حرکت قطارها کاهش یابد، تعدادمسافرهای متروتهران باهمین خطوط و ایستگاه های فعلی به دوبرابر افزایش خواهد یافت. ازسوی دیگر، اتوبوسهای شهرتهران نیز بسیارفرسوده اندو میزان آلایندگی شان بالاست. دولت باید با پرداخت سهم خود در بحث حمل ونقل عمومی کمک کند تا با نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی، بخشی از این آلایندگی نیز از بین برود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: