جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 29 دی 1394     
اگر دولت بدهی اش را پرداخت می کرد،سالانه یک میلیون و900 هزار نفر بیشتر از مترو بهره می بردند

به گزارش گروه حمل ونقل عمومی و شهری شهرداری نیوز،مدیرکل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه از سال 1385 تاکنون 81 کیلومتر مسیر مترو به بهره برداری رسیده و بیش از 30 کیلومتر مسیر نیز آماده بهره برداری می باشد، گفت: بالغ بر  76هزار میلیارد ریال هزینه ساخت و بهره برداری خطوط مترو شده،  این در حالی است که طی این سنوات، بودجه مصوب احداث خطوط اولویت دار متروی تهران در بودجه سنواتی کل کشور 22 هزار میلیارد ريال بوده که از این مبلغ نیز 14 هزار میلیارد ريال آن پرداخت شده است.

در حال حاضر بیش از 8 میلیون از جمعیت کل کشور در شهر تهران ساکن هستند به طوری که جمعیت پایتخت در ساعات کاری به بیش از 12 میلیون نفر افزایش می یابد. جابجایی این تعداد جمعیت منجر به تولید بیش از 18 میلیون سفر روزانه درون شهری در شهر تهران شده است. به تناسب این حجم سفر، تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران نیز در مقایسه با سایر کلانشهرهای کشور تفاوت قابل ملاحظه ای دارد.

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه در شهر تهران در حال حاضر 170کیلومتر مسیر مترو وجود دارد و بر اساس قانون حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی مصوب مرداد ماه 1385 مجلس شورای اسلامی باید 50درصد از هزینه های ساخت مترو توسط دولت تأمین شود، گفت: از سال 1385 تاکنون 81کیلومتر مسیر مترو به بهره برداری رسیده و بیش از 30 کیلومتر مسیر نیز آماده بهره برداری است.

به گفته مسعود رنجبریان، شهرداری تهران در این خصوص مبلغ 76 هزار میلیارد ریال هزینه ساخت و بهره برداری خطوط مترو کرده و بیش از این مبلغ نیز هزینه تملک برای احداث این خطوط شده است. این در حالی است که در طی همین سنوات، بودجه مصوب احداث خطوط اولویت دار متروی تهران در بودجه سنواتی کل کشور 22 هزار میلیارد ريال بوده که از این مبلغ نیز 14 هزار میلیارد ريال آن پرداخت شده و همین اعتبار مصوب نیز به صورت کامل تخصیص و پرداخت نشده است.

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت ترافیک تاکید کرد: بر اساس گزارش تهیه شده، بدهی دولت به شهرداری تهران در این بخش 43000 میلیارد ریال می باشد که اگر این مبلغ پرداخت می شد سالانه باعث افزایش جابجایی یک میلیون و نهصد هزار مسافر در سامانه مترو می شود.

امسال دولت 2درصد از هزینه ساخت مترو را داده است

وی ادامه داد: به عنوان مثال از ابتدای سال94 تاکنون نزدیک 20هزار میلیارد ريال از سوی شهرداری تهران جهت احداث خطوط متروی تهران پرداخت شده این در حالیست که  پرداختی دولت در سال جاری تنها 475 میلیارد ريال بوده است یعنی تنها در حدود 2 درصد از هزینه های ساخت مترو!!!

رنجبریان یاداور شد: در حال حاضر به جز شهر تهران شهرهای شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز، اهواز، کرمانشاه و قم نیز در حال احداث مترو هستند و طبق قانون، دولت می بایست 50درصد هزینه های ساخت این شهرها را نیز تأمین نماید و البته هرچه وسعت جبهه های کاری، همچنین تأمین منابع مورد نیاز ساخت مترو توسط شهرداری آن شهر بیشتر باشد پرداختی دولت به آن شهر نیز می بایست متناسب با وضعیت ساخت متروی آن شهر باشد. لذا با توجه به وسعت شبکه در حال ساخت متروی تهران، باید سهم متروی تهران از سایر متروهای کلانشهر ها بیشتر باشد.

طول خطوط مترو مشهد یک هشتم تهران هم نیست، دولت بر چه اساسی یارانه می دهد؟

رنجبریان  با بیان اینکه در حوزه بهره برداری از خطوط مترو نیز در حال حاضر به جز شهر تهران، تنها شهر مشهد دارای خط مترو است،گفت: هم اکنون شبکه متروی مشهد با یک خط و حدود 20 کیلومتر مسیر و جابجایی کمتر از 100 هزار مسافر در حال خدمت رسانی می باشد. این در حالی است که طول خطوط متروی تهران 170 کیلومتر با 5 خط و جابجایی حدود 2.5 میلیون مسافر روزانه می باشد و بالطبع یارانه مصوب دولت می بایست با توجه به این پارامترها پرداخت گردد.

وی تصرح کرد: براساس بخشنامه سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور سهم شهرداری تهران از یارانه بلیت اتوبوس و مترو یک سوم، سهم دولت حداقل یک سوم و سهم مردم حداکثر یک سوم می باشد و در صورت کاهش سهم شهروندان مابه التفاوت می بایست توسط دولت تأمین گردد. لیکن هیچگاه در بودجه های سنواتی کل کشور این مبلغ پیش بینی و مصوب و پرداخت نگردیده است. همچنین در حوزه اتوبوسرانی نیز حدود یک سوم از ناوگان اتوبوسرانی کل کشور در اختیار شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران می باشد و بر اساس بخشنامه مذکور پرداخت حداقل یک سوم هزینه تمام شده قیمت بلیت اتوبوس بر عهده دولت است که این مبلغ نیز هیچگاه در بودجه های سنواتی کل کشور پیش بینی نشده و شهرداری تهران نسبت به جبران این عقب ماندگی و پرداخت هزینه ی نگهداشت و بهره برداری سامانه اتوبوسرانی اقدام کرده است.

از سال 90 دولت یک اتوبوس هم به شهر تهران نداده است

وی با اشاره به اینکه فرسودگی و کمبود ناوگان، از دیگر مسائلی است که گریبانگیر سامانه اتوبوسرانی شهر تهران شده است، تصریح کرد: بر اساس قانون پس از سال 87 می بایست 12 هزار دستگاه اتوبوس توسط دولت به شهر تهران اختصاص می‌یافت که از این تعداد تنها 1660 دستگاه اتوبوس تک کابین، به شهر تهران تعلق گرفته است که همگی مربوط به قبل سال 1390 بوده است و شهرداری تهران به دلیل عدم انجام تعهدات از سوی دولت مستقیماً نسبت به خرید اتوبوس اقدام نموده است. به طوری که از سال 1387 تاکنون تعداد 1125 دستگاه اتوبوس 2 کابین معادل 2250 دستگاه اتوبوس تک کابین خریداری و در سامانه های تندرو شهر تهران به کارگیری کرده است .

به گفته رنجبریان یکی دیگر از مطالبات شهرداری تهران که هیچگاه به صورت کامل پرداخت نشده است سهم شهرداری تهران از محل جرائم تخلفات رانندگی است. مطابق ماده 23 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 1389، سهم شهرداری ها از وجوه حاصل از جریمه های تخلفات رانندگی داخل محدوده شهرها به میزان 60 درصد می باشد که سهم شهر تهران از این محل طی سالهای 90 تا کنون مبلغ 9700 میلیارد ريال می باشد که تنها 575 میلیارد ريال آن به شهرداری تهران پرداخت شده است و این در حالی است که ایجاد زیرساخت های هوشمند مدیریت ترافیک، توسط شهرداری تهران انجام می شود و شهرداری تهران هزینه های ایجاد سامانه های مذکور را به تنهایی تقبل نموده و در صورتی که دولت به تعهدات خود در این بخش عمل می کرد شهرداری می توانست با دریافت سهم خود از محل وجوه جرایم رانندگی بیش از 2 هزار دستگاه از انواع دوربین های ثبت تخلف در شهر تهران را نصب و راه اندازی کند که این تعداد دوربین حتما نقش قابل توجهی در کاهش تخلفات رانندگی و افزایش ایمنی شبکه معابر شهر تهران دارد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: