جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 12 تير 1393     
گزارش‌لس‌آنجلس‌تایمزازمذاکرات‌وین

 

تسنیم: روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز در مطلبی با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 در وین گفت که هر دو طرف مذاکره کننده در این نشست برای دستیابی به توافق جامع تلاش می‌کنند اما در عین حال مراقب هستند تا مسبب شکست احتمالی مذاکرات نیز نباشند.
 این روزنامه آمریکایی در ادامه مطلب خود می‌نویسد که مذاکره کنندگان تاکنون قادر به حل سه موضوع؛ تعداد سانتریفیوژهای ایران، مدت زمان توافق جامع و همچنین برنامه‌ای برای لغو تحریم‌های سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و ایالات متحده علیه تهران نبوده‌اند.
این مذاکرات با هدف دستیابی به یک توافق جامع هسته‌ای تا 20 جولای یعنی تاریخ ضرب‌|لاجل تعیین شده برای آن برگزاری می‌شود و همچنین آنها می‌توانند طبق توافقنامه هسته‌ای ماه نوامبر ژنو این تاریخ را به مدت 6 ماه دیگر تمدید کنند.
این در حالی است که دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که هر دو طرف در این مذاکرات دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به تعداد سانتریفیوژهای ایران دارند. از یک سو کشورهای غربی می‌گویند که ایران نباید بیش از چند صد سانتریفیوژ برای تامین سوخت نیروگاه‌های غیر نظامی خود داشته باشد و از سویی دیگر ایران معتقد است که به ده‌ها هزار سانتریفیوژ برای برنامه صلح آمیز خود نیاز دارد.
این در حالی است که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در پیامی ویدئویی که روز گذشته بر روی یوتیوب قرار گرفت گفت که در سه هفته آینده ما یک فرصت منحصر به فرد برای تاریخ سازی داریم.
وزیر خارجه با هشدار به کشورهای غربی گفت که همانطور که به تاریخ 20 جولای نزدیک می‌شویم، احساس می‌کنم مجبورم دوباره هشدار دهم که تلاش برای امتیازگیری در آخرین لحظه نمی‌تواند دستاوردی بهتر از آنچه در سال 2005 و شکست مذاکرات به دست آمد، داشته باشد.
ظریف همچنین گفت: ما هنوز هم برای خروج از این بحران زمان داریم. احترام متقابل را در پیش بگیرید، ما اکنون در حال تلاش برای رسیدن به یک توافق هستیم نه یک توافق خوب یا یک توافق بد بلکه توافقی شدنی و پایدار و هر توافقی در معنا، نتیجه درک متقابل خواهد بود نه تحمیل طرفی بر دیگری.
وی ادامه داد: ما مایل به اتخاذ اقدامات مشخصی هستیم که تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران برای همیشه صلح آمیز خواهد ماند. ما هنوز زمان داریم تا به این افسانه که ایران به دنبال ساخت بمب است پایان دهیم. و برای اثبات این ادعای ما کافی است بدانیم که ایران بیش از 250 سال است که به هیچ کشوری تجاوز نکرده است.
وزیر خارجه در انتهای پیام خود گفت: دولت ایران به پایان دادن به این بحران‌های غیرضروری تا 20 جولای متعهد است. من امیدوارم که همکاران من هم همینطور باشند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: