جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 27 دی 1394     
افزایش نرخ جرایم تخلفات رانندگی ابزار تاثیرگذاری در کاهش تلفات و تخلفات نیست

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی شهرداری نیوز،جانشین سابق رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: افزایش نرخ جرایم رانندگی تنها به عنوان یک ابزار در کاهش تخلفات و تلفات تاثیرگذار نیست.

سرهنگ جمال بذرافشان جانشین سابق رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ؛ در خصوص افزایش نرخ جرائم رانندگی اظهار داشت: در قانون پیش بینی شده که هر 5 سال یکبار لیست جرائم به پیشنهاد نیروی انتظامی و وزارت کشور می تواند، افزایش یابد.

 وی در ادامه افزود : از 171 مورد تخلفی که در قانون جریمه ای برای آن تعریف شده 20 تخلف به عنوان تخلف حادثه معرفی شده چرا که بیشترین عوامل وقوع تصادفات جرحی فوتی است.

 جانشین سابق رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: معمولا در تصادفات جرحی و فوتی یک یا دو تخلف حادثه ساز عامل وقوع این تصادف شده است که تخلفات حادثه ساز عبور از چراغ قرمز ، نقص فنی ، انحراف به چپ،سرعت و سبقت غیر مجاز و ... است که برای این تخلفات در قانون رسیدگی به تخلفات نمره منفی هم تعیین شده است.

سرهنگ بذرافشان بیان کرد: نمره منفی برای تخلفات حادثه ساز رانندگان وسایل حمل و نقل باری و مسافر بیشتر است چرا که یک تصادف بیشترین تلفات را دارد.

 وی با بیان اینکه افزایش نرخ جرایم به عنوان یک ابزار شرط کاملی در امر کاهش تلفات نیست، گفت : در کنار افزایش نرخ جرایم باید محرومیت های اجتماعی برای رانندگان حادثه ساز پیش بینی می‌شد چرا که در کشورهای خارجی علاوه بر جریمه محرومیت اجتماعی برای رانندگان حادثه ساز در نظر گرفته شده است.

 جانشین سابق رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در خصوص بحث آموزش همگانی در کاهش تخلفات افزود: آموزش همگانی در سنین کودکی منجر به آن می شود که در دوران جوانی وقتی آن‌ها به عنوان راهبران ترافیک وارد جامعه شوند قوانین و مقررات را رعایت کنند که نتیجه آن کاهش تلفات و تخلفات است.

 سرهنگ بذرافشان تصریح کرد: برای شدید ترین تخلفات در کشور یک جریمه و مدت زمان کوتاهی زندانی در نظر گرفته می شود که این در بحث کاهش تخلفات و تلفات باز دارنده نیست.

 وی بیان  کرد: افزایش جریمه ها کارساز نخواهد بود و بعد از مدت کوتاهی کارکرد خود را از دست می دهد؛همچنین باید برای ابطال گواهینامه در بار اول اقدام شود نه آنکه بارها یک راننده مرتکب تخلف حادثه ساز شده و سپس گواهینامه اش ابطال شود.

 سرهنگ بذرافشان گفت : این تصور مردم که در شرایط اقتصادی فعلی نباید جرایم افزایش می یافت درست نیست چرا که اگر اقلیتی تخلف می کنند باید با آن‌ها  برخورد جدی صورت گیرد . 

 جانشین سابق رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ افزود: متاسفانه در سال 89 به اشتباه قانونی تصویب شد به این ترتیب که مدت معافیت خودروهای صفر از 2 سال به 5 سال رسید.

 وی ادامه داد: با این توجیه که امکان معاینه تمامی خودرو ها را نداریم مدت زمان معافیت خودرو از معاینه فنی افزایش داده شد.

 سرهنگ بذرافشان بیان کرد : باتوجه به این که خودروهایی که تولید می شوند در داخل کارخانه هم نواقص فنی دارند پس چرا باید برای این خودروها معافیت معاینه فنی در نظر گرفت.

 وی گفت : در قانون باید موضوع کاهش معافیت خودروهای صفر از 5 سال به 2 سال اصلاح شود؛همچنین در تمام مراکز معاینه فنی در سطح کلانشهر ها و شهر ها دستگاه های جدیدی نصب شود که به صورت مکانیزه مراحل تست انجام شود این در حالی است که با کمترین هزینه ای برگه معاینه فنی تحویل متقاضیان می شود. 

 جانشین سابق رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اظهار داشت: در زمان نظرخواهی وزارت کشور از بنده ، پیشنهاد افزایش جریمه خودروهای دود زا و فاقد معاینه فنی را مطرح کردم و در نامه ای اعلام کردم که میزان جریمه این تخلف باید به 100 هزار تومان برسد اما به دلایل نامشخصی با این پیشنهاد موافقت نشد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: