جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 27 دی 1394     
هشدار فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان در مورد مسمومیت با سرب

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،مسمومیت با سرب در سال های اخیر به شدت بر بخش های وسیعی از جمعیت جهان به ویژه کودکان و نوزادان اثر منفی بر جای گذاشته و از این رو، سازمان جهانی بهداشت مسمومیت با این ماده را مورد توجه ویژه قرار داده است.  

یک فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان در باره مسمومیت با سرب گفت: امروز، بیشترین موارد مسمومیت با سرب را در شهرهای صنعتی شاهد هستیم، به خصوص در مورد استفاده از بنزین غیر استاندارد در فضاهایی که آلودگی ناشی از ترافیک وجود دارد، مسمومیت با سرب از طریق استنشاق هوایی که حاوی ذرات سرب است، اتفاق می افتد.

دکتر علیرضا ناطقیان با اعلام این که کودکان، آسیب پذیرترین گروه سنی در مسمومیت با سرب هستند، در باره علائم مسمومیت با سرب در کودکان می گوید: این نوع مسمومیت در کودکان، معمولاً با چند علامت خود را نشان می دهد که در حالت حاد به صورت شکم درد است اما وقتی مسمومیت با سرب تدریجی باشد، نوع خاصی از کم خونی رخ می دهد که در آن میزان گلبول های قرمز   پایین می آید و ممکن است فرد دچار گز گز، مور مور و برخی علائم عصبی شود.

این فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان با اشاره به این که معمولاً ورود سرب به بدن از طریق استنشاق هوا در شهرهای صنعتی رخ می دهد که بلع مواد حاوی سرب به صورت حاد می تواند مسمویت ایجاد کند، اظهار کرد: سرب برای استخوان ها، سیستم عصبی، دستگاه گوارش و سیستم خون ساز در مغز استخوان، ماده ای سمی محسوب می شود و فرد مسموم را در تولید گلبول های قرمز دچار مشکل می کند.

دکتر ناطقیان در پاسخ به این پرسش که کدام گروه سنی از کودکان نسبت به آلودگی با سرب، آسیب پذیرتر و حساس تر هستند؟ گفت: دوره شیرخوارگی و نوپایی، حساس ترین دورانی است که بحث خون سازی در کودک اهمیت بیشتری دارد و از این رو، در این مقطع سنی کودکان نسبت به مسمومیت با سرب، بیشتر تحت تأثیر قرار دارند.

وی با بیان لزوم پایش مقدار سرب موجود در خون کودکان، تصریح کرد: لازم است با اجرای برنامه غربالگری از مناطق مختلف تهران با استفاده از بودجه ملی، از کودکان نمونه گیری شده و مقادیر سرب موجود در خون کودکان در نقاط گوناگون، اندازه گیری شود تا خطر مسمومیت با سرب در مناطق مختلف تهران که از نظر شدت آلودگی هوا با یکدیگر متفاوت هستند، به دست آید.

این فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان در پایان با تأکید بر لزوم جلوگیری از مسمویت شهروندان به ویژه کودکان و نوزادان با سرب، خاطرنشان کرد: به این منظور، باید سعی کنیم بنزین و منابعی مانند کارخانجات و معادن که آلودگی سرب را در هوا تولید می کنند، مشخص نموده و کنترل نماییم.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: