جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 21 دی 1394     
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مطرح کرد
مترو می تواند نقش پدافند غیرعامل شهری را ایفا کند

با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی در انتظار ارائه بودجه دولت برای سال 95 می باشد نظرات برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در خصوص عدم توسعه حمل و نقل عمومی که در ردیف بودجه عمرانی کشور دیده می شود و بعنوان یک مطالبه عمومی همواره مطرح بوده است  را جویا شدیم .

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر شهرداری نیوز،عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه یکی از مسائلی که کشور بویژه کلان شهرهای ما با آن روبرو هستند،بحث آلایندگی ها می باشد.در بحث آلودگی هوا بنا به آمار ارائه شده 50 % این آلودگی ها  ناشی از سوخت خودروها است و این موضوع بیشتر در کلان شهرها دیده می شود. با توجه به اینکه روز به روز شاهد افزایش جمعیت و گستردگی شهرها در کشور هستیم لذا توجه به وضعیت حمل و نقل عمومی در کشور یک موضوع اساسی و مهم است که باید به آن توجه بیشتری نمود.

محمد حسن آصفری در ادامه سخنانش به خبرنگار پارلمانی شهرداری نیوز گفت:امروز مردم به دنبال وسیله ای برای حمل  و نقل هستند که سرعت بالا ،هزینه و آلایندگی بسیار کمتری داشته باشد، لذا استقبال می کنیم از طرح هایی که قرار است در راستای آسان نمودن حمل و نقل ، پایین آمدن هزینه ها و صرفه جویی در وقت و سوخت هستند به مجلس ارائه شود تا بتوانیم از آنها برای بهبود وضعیت فعلی کمک بگیریم.

وی در ادامه افزود : این هزینه ها را می توان از طریق صرفه جویی در یارانه ها به دست آورد که دولت حاضر است آن را در اختیار حمل و نقل عمومی کشور قرار بدهد، اما متاسفانه امروز یکی از مسائلی که در کشور به آن توجه نمی شود بحث حمل و نقل عمومی است، اما شاهد بوده ایم توسعه در حمل و نقل در بعضی از حوزه ها در قسمتهایی که باید توسعه بیشتر و پیشرفت بهتری را شاهد می بودیم هیچ چیزی دیده نشد.

این نماینده تاکید کرد : امروزه تولید کنندگان خودرو فقط نگاهشان به تولید خودرو و افزایش درآمد برای خودشان است برای همین به هیچ عنوان به  توانایی شهر ، خیابانها و جاده ها توجه نمی کنند . برای مثال تا به حال به این فکر کرده اند که آیا خیابانهای شهر توانایی گنجایش  این تعداد خودروی تولیدی را دارد؟ آیا سوخت هایی که برای این خودروها استفاده می شوند دارای استانداردهای جهانی هستند تا از آلودگی هوا جلو گیری کنند؟

آصفری خاطر نشان کرد :دولت با پرداخت وام 25 میلیونی خودرو به مردم در عرض 4 روز 10هزار خودرو را به شهر وارد کرد بدون اینکه بداند آیا شهر ما می تواند این مقدار خودرو را در خیابانهایش جای بدهد یا خیر؟ تمامی این موارد مربوط به جزیره ای عمل کردن ما است ، تا این جزیره ای عمل کردن در کشور حل نشود ،یعنی نگاه خودروساز فقط به تولید خودرو نباشد و به جاده ها و خیابانهای شهر هم نگاهی داشته باشد و یا راه سازی ما ساخت جاده را با توجه به نوع خودروهایمان انجام دهد تمامی این موارد همگی نشان دهنده جزیره ای عمل کردن آنها است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تا زمانی که نگاه دولت عدم تامین اعتبارات لازم برای توسعه حمل و نقل عمومی باشد عدم پیشرفت در این حوزه را شاهد هستیم افزود:مترو علاوه بر اینکه برای حمل و نقل عمومی موثر است می توان بعنوان پدافند غیرعامل در مقابل تهدیدات و مشکلاتی که در آینده با آن مواجه می شویم از آن استفاده کنیم.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد : چنانچه ما بتوانیم مدیریت یکپارچه کلان شهری را در کشور پیاده کنیم تا همه ملزم به قرار گرفتن در این  چهارچوب مهندسی شده باشند، مطمئنا مسائلی در این خصوص به راحتی و در اسرع وقت حل خواهد شد،یکی دیگر از مواردی که ما با آن در بحث خودرو مواجه هستیم این است که فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی در کشور شکل نگرفته است ، ما شاهد این هستیم که  بسیاری از خودروهایی که در خیابانها در حال تردد هستند  تک سرنشین هستند و  تا وقتی نگاهی بدین گونه داشته باشیم و نتوانیم فرهنگ سازی در این زمینه را در رسانه ها و مطبوعات کشور نهادینه کنیم قطعا شاهد عدم پیشرفت در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی هستیم.

 وی در ادامه گفت: بنده به شخصه در بیشتر مواقع برای رفت و آمد از مترو استفاده می کنم اما متاسفانه شاهد این موضوع هستم که مترو نتوانسته است تمام شهر را پوشش بدهد و بسیاری از نقاط شهر با مشکل کمبود خط مواجه هستند و یا در بعضی از ساعات روز با پیک بالای مسافر مواجه هستیم که تمامی این موارد باعث می شود مردم به سمت خودروهای شخصی خودشان روی بیاورند و این نشان دهنده ضعف ما در اینگونه موارد است .

وی درادامه افزود :توسعه مترو فقط برعهده شهرداری نیست و ما نباید توقع داشته باشیم شهرداری تمامی بودجه ، هزینه ، وقت و نیروی خود را صرفا برای این حوزه به کار ببرد مترو وسیله حمل و نقل عمومی است پس می توان گفت برای توسعه آن نیازمند کمک و همیاری تمام ارگانهای مربوطه مانند شهرداری و دولت هستیم.

آصفری در پایان گفت :تا زمانی که نگاه دولت این گونه باشد و توجه لازم را به تامین اعتبارات نداشته باشد با این مشکل مواجه هستیم اما این نکته را هم باید بگویم که عوامل دخیل در توسعه مترو نباید نگاهشان یک نگاه بهره برداری برای آنها باشد این نگاه مخصوص دولت است تا تشخیص دهد آیا این موضوع به نفع مردم است یا خیر؟! من اعتقاد دارم برای بحث مترو دولت باید هزینه های لازم را تامین کند یعنی صرفا منتظر عملکرد شهرداری در این زمینه نباشد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: