جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 20 دی 1394     
استفاده 5 تا 10 برابری از عمر مفید خودروها در ایران

به گزارش گروه نگاه پارمان به شهر شهرداری نیوز،عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس  شورای اسلامی گفت :  هزینه‌های ناشی از تردد خودروهای فرسوده به اندازه‌ای است که این وضعیت بازسازی و نوسازی هرچه سریع‌تر ناوگان حمل‌ ونقل عمومی درون و برون شهری را می‌طلبد .

ابوذر ندیمی در گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز با اشاره به مساله بسیار مهم آلودگی هوا در کلان شهرها اظهار داشت :  آلودگی هوای ایجاد شده در برخی از کلان شهرها مانند تهران می تواند ناشی عوامل زمینه ای چون مصارف صنعتی ، خودرویی و خانگی باشد. البته تعداد خودروها ، نوع سوخت و خودروهای فرسوده یقینا بخش عمده ای از این آلودگی خواهند بود هر چند به نظر می رسد سهم خودروهای فرسوده در این راستا بیشتر است .

وی با اشاره به عدم توجه به عمر خودروها در ایران  افزود : در همه جای دنیا خودرو عمر مشخصی دارد در حالی که  در ایران  خودروها با از دست دادن قطعه ای و ایرادی جدی عملا عمرشان به سر می رسد و از رده خارج می شوند.

وی تصریح کرد : امروز متاسفانه خودروهایی با عمر بالای 20 و 30 سال و یا حتی بیشتر در ناوگان حمل و نقل بار و مسافر در کشور فعالیت دارند از این رو قطعا موضوع بازسازی و نوسازی ناوگان فرسوده از اهداف ضروری است که باید محقق شود.

وی در ادامه با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای اظهار داشت : در حال حاضر در خصوص ارائه  انواع تسهیلات به ناوگان مینی بوسرانی ، اتوبوس ها و کامیون  و حتی سواری در سازمان راهداری تعاریفی ارائه و مطرح شده است امید است با تهسیلات ارزان قیمتی که اختصاص می یابد بتوانیم در آینده در راستای کاهش آلاینده ها مخصوصا خروج خودروهای فرسوده رویکردی را داشته باشیم .

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : هم اکنون در  اروپا و امریکا خودروها پس از چند سال از رده خارج می شوند و گاهی نیز این خودروها به کشورهایی مثل ایران وارد می شوند در حالی که در این کشورها  به منظور آلایندگی محیط زیست اجازه تردد به این خودروها داده نمی شود اما در کشور ما 5 تا 10 برابر عمر مفید از خودروها استفاده می شود.

ندیمی در ادامه با توجه به موضوع کیفیت و استاندارد خودروهای تولید داخل به وجود استانداردهای حداقلی در خصوص خودروها در ایران پرداخت و گفت :  امروز باید یکی از انواع استانداردهای ملی و جهانی را در خصوص خودروهای داخلی  پذیرفت این در حالی است که هم اکنون استاندارد داخلی برخی از خودروها در کشور درست و مناسب نیست.

وی همچنین با توجه به تاثیر استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی در شرایط کنونی کلان شهرها گفت : خودروهای هیبریدی و برقی به لحاظ کاربرد انرژی پاک و اثرات زیست محیطی و میزان مصرفی که به همراه دارند  قطعا جزء خودروهای مورد توصیه برای کلان شهرها بوده و حتما باید رویکرد به خودروهای هیبریدی در کشور وجود داشته باشد به خصوص اینکه ایران  جزء کشورهای آلایندگی است و این مساله نگران کننده است.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: