جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 19 دی 1394     
مسافرکش‌های شخصی معضل کار تاکسیرانی رشت

به گزارش گروه اخبار  کلان شهرهای  شهرداری نیوز،منطقه گیلان، رانندگان تاکسی از اقشار زحمتکش و پرتلاش جامعه هستند و بدون اینکه انتظار زیادی از جامعه و مسئولین داشته باشند، در خدمت جامعه و شهروندان هستند.

منطقه گیلان، شاید فعالیت این قشر در شهر رشت مورد انتقاد برخی از شهروندان هم باشد، اما باید قبول کنیم که آنها هم با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. به همین دلیل سری به رانندگان تاکسی زدیم تا مشکلات آنان و همچنین وضعیت حمل و نقل درون شهری رشت را مورد بررسی قرار دهیم. عمده‌ترین مشکلی که رانندگان تاکسی متفق‌القول از آن گلایه داشتند، مسافرکش‌های شخصی هستند که خواستار برخورد قاطع مراجع قانونی با آنها بودند.

به سراغ اولین راننده می‌رویم، راننده‌ای که از دست خودروهای مسافرکش شخصی کلافه شده است و از عدم برخورد با مسافربرهای شخصی، آن هم در زمانی که شهر رشت دو برابر ظرفیت، تاکسی دارد، گلایه و اظهار کرد: با این قیمت سوخت و استهلاک خودرو، خودروهای شخصی نیز بر مشکلات ما اضافه کرده‌اند. با اینکه مسافرکشی با خودروهای شخصی ممنوع است، اما متاسفانه برخوردی با این خودروها از سوی پلیس راهور صورت نمی‌گیرد، در حالی که اگر من بخواهم جلوتر از ایستگاه مسافر سوار کنم، جریمه می‌شوم.

به سراغ راننده دیگری می‌روم که سال‌ها با تاکسی در شهر کار کرده است و به زودی بازنشسته می‌شود. وی به شدت از وضعیت معیشت رانندگان تاکسی گلایه می‌کند و امیدوار است هر چه زودتر چندین ماه باقیمانده نیز طی شود تا شاید به قول خودش، کمی نفس آسوده بکشد.

وی بیان کرد: وضعیت تاکسی در رشت طی سالیان گذشته بسیار اسفبار بوده و بسیار خوشحالم که به زودی بازنشسته خواهم شد، اگر تاکسی را با ماشین شخصی عوض کنم، در این شهر راحت‌تر می‌توانم کسب درآمد کنم، چون الزامی برای ماندن در خط تعیین شده ندارم و عوارضی هم به تاکسیرانی پرداخت نمی‌کنم.

این راننده تاکسی ادامه داد: یک از همسایگان ما کارمند است که در اوقات فراغت مسافرکشی هم می‌کند، یا یکی از اقوام ما که در شرکت تولیدی شاغل است و برای زندگی بهتر، مسافرکشی هم می‌کند. سوال من این است، رانندگان تاکسی که از این شغل امرار معاش می‌کنند، برای زندگی بهتر باید چه کاری انجام دهند؟! آیا به ما اجازه می‌دهند که به‌عنوان شغل دوم در این شرکت و آن شرکت مشغول باشیم؟ متاسفانه رانندگان تاکسی دیگر تحمل این معضل را ندارند.

راننده سوم، ترافیک را یکی از اصلی‌ترین مشکلات برای رانندگان عنوان می‌کند و معتقد است که وقت زیادی از آنها در ترافیک شهر هدر می‌رود.

وی سپس با اشاره به معضل مسافرکش‌های شخصی، می‌گوید: وقتی خودروهای شخصی به راحتی در این شهر کار می‌کنند، ولی برای تاکسی این همه قانون و الزامات وجود دارد، به چه دلیل باید این محدودیت‌ها را تحمل کنیم؟! امتیاز تاکسی رشت در مقایسه با شهرهای اطراف به پایین‌ترین حد رسیده است و اگر وضع به همین منوال ادامه یابد، دیگر رغبتی برای داشتن تاکسی در بین تاکسی‌داران نخواهد ماند. براساس قانون، نیروی انتظامی باید با این رانندگان برخورد کند و عدم برخورد پلیس راهور، سبب بروز مشکلات جدی برای رانندگان تاکسی می‌شود.

تاکسیران بعدی با اشاره به نرخ تاکسی‌ها و مقایسه آن با قیمت سوخت و استهلاک ماشین، بیان کرد: قبول داریم که در آمد مردم رشت آنچنان که باید بالا نیست، اما باید بپذیریم که ما هم با این قیمت سوخت و قطعات، با مشکل مواجه هستیم؛ بنابراین امیدواریم دولت و یا سازمان تاکسیرانی، راهکاری برای حل این مشکلات بیندیشد، لذا یا باید فکری برای قطعات خودرو و سوخت ما شود، یا اینکه قیمت‌ها افزایش یابد، درحقیقت رانندگان تاکسی جور وضعیت اقتصادی کشور و شهر، بیکاری و... را می‌کشند، لذا از مسئولان خواهش می‌کنم فکری به حال رانندگان تاکسی رشت کنند.

مسافربران شخصی تحت رصد دوربین‌های نظارتی

در همین راستا به سراغ مرتضی شریفی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی رشت رفتیم و از وی درباره اقدامات این سازمان برای جلوگیری از مسافربرهای شخصی و همچنین تغییر نرخ تاکسی سوال پرسیدیم.

شریفی ضمن تایید مشکلاتی که تاکسی‌ها دارند، به ایسنا گفت: قبل از تصدی مدیریت این سازمان، چندین بار به صورت ناشناس پای درد و دل رانندگان تاکسی شهر رشت نشسته‌ام، اولین مشکلی که رانندگان تاکسی با آن مواجه هستند، مسافربرهای شخصی هستند و متاسفانه پلیس راهور به قانون شکنی این اشخاص با اغماض می‌نگرد و با این اغماض، معیشت رانندگان تاکسی با خطر جدی مواجه می‌شود.

وی افزود: قاعدتا پلیس راهور نیز برای این رفتار دلایلی دارد، اما این روند ضربه مهلکی را به قشر تاکسی‌دار می‌زند. بنده نیز معتقدم که رانندگان تاکسی بسیار مظلوم واقع شده‌اند و در این چند ماه حضورم سعی کردم با اقداماتی در راستای رفاه رانندگان که البته بسیار اندک است، کمی از این فشار کاسته شود.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی رشت اظهار کرد: متاسفانه سازمان شهرداری رشت مکانیزم‌ها و مجوزهای لازم برای برخورد با خودروهای شخصی را در اختیار ندارد و مسأله برخورد با خودروهای شخصی که مسافرکشی می‌کنند، از وظایف پلیس محترم راهور و بر عهده آنهاست.

شریفی گفت: معتقدم همانطور که رانندگان تاکسی باید به قوانین احترام بگذارند و به آن عمل کنند و درصورت قصور، جریمه خواهند شد، باید به احقاق حقوق قانونی آنها نیز توجه کنیم؛ رانندگان تاکسی امتیاز تاکسی شهر رشت را دریافت نموده‌اند و عوارض پرداخت می‌کنند، بنابراین نباید با چنین مشکلاتی مواجه باشند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری رشت، درباره معضل ترافیک گفت: مقداری از بار ترافیکی شهر رشت در کنار سایر مسائل شهری، باز هم به مسافربرهای شخصی بر می‌گردد؛ به دلیل اینکه معمولا به‌عنوان شغل دوم، اقدام به جابه جایی مسافر می‌کنند و از استهلاک کمتری برخوردارند و با سرنشین کمتر در شهر تردد می‌کنند که البته این مسائل در آینده با نصب دوربین‌های نظارتی و ثبت تخلف، تا حدودی و حداقل در ایستگاه‌ها کاهش خواهد یافت.

وی در خصوص افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ بیان کرد: این موضوع هم باید از دو منظر بررسی شود؛ مطمئنم مردم نیز مطلع هستند که نرخ کرایه تاکسی‌ها با توجه به قیمت سوخت و استهلاک خودرو و در نتیجه درآمد رانندگان تاکسی متناسب با شرایط اقتصادی روز نیست و قطعا باید افزایش پیدا کند، ولی از طرف دیگر، بخشی از شهروندان توانایی پرداخت کرایه بالاتر را ندارند. بنابراین قصد داریم با افزایش ناوگان انبوه‌بر و افزایش کیفیت خدمات در این بخش، به دنبال احقاق حقوق رانندگان باشیم، ضمن اینکه باید خدمت رسانی به شهروندان، متناسب با نرخ کرایه‌ها افزایش یابد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: