جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 14 دی 1394     
پلیس حق توقیف خودروهای دودزا را ندارد

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی شهرداری نیوز، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: طبق آیین نامه پلیس فقط وظیفه جریمه خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی را دارد و اختیار توقیف و انتقال به پارکینگ را ندارد.

سردار تقی مهری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در نشست خبری اظهار داشت: در 9 ماه اول امسال 2 میلیون خودروی دودزا و فاقد معاینه فنی اعمال قانون شدند که برابر آمار 10 درصد خودروها در جاده فاقد معاینه فنی بودند.

وی افزود: طبق آیین نامه پلیس فقط وظیفه جریمه خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی را دارد و اختیار توقیف و انتقال به پارکینگ را ندارد.

سردار مهری در خصوص تردد و اعمال قانون ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده گفت: تاکسی ها ، مینی بوس ها و اتوبوس های فرسوده که فاقد معاینه فنی و دودزا هستند توسط پلیس جریمه می شوند و برای پلیس هیچ فرقی ندارد که خودرو جزء وسایل شخصی باشد یا ناوگان حمل و نقل عمومی و مهم این است که در چارچوب قانون برخورد داشته باشیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا بیان کرد: در 9 ماه امسال بیش از 23 میلیون خودروی سواری متوقف شده که دو میلیون از این وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی بوده اند، ضمن آن که برابر مقررات خودروهای دودزا جریمه می‌شوند و فک پلاک انجام شده و پلاک اعزام به تعمیرگاه تحویل مالک خودرو می‌شود و در ده روز باید نسبت به رفع نقص اقدام و مجددا جهت تحویل مدارک به پلیس مراجعه کنند؛ در سطح کلان شهرها آن چه مقررات مشخص کرده جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی 20 هزار تومان است و پلیس طبق آیین نامه اختیار توقیف و انتقال خودرو به پارکینگ را ندارد و وظیفه ما فقط جریمه است.

سردار مهری افزود: در صورتی که خودرو معاینه فنی خود را بر روی خودرو نصب نکند در کلان‌ شهرها 10 هزار تومان و در شهرها 5 هزار تومان جریمه می‌شوند.

*کاهش شماره گذاری خودروها در سال جاری

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا بیان کرد: در 9 ماه سال جاری بیش از یک میلیون وسیله نقلیه شماره گذاری شده که 677 هزار خودرو داخلی ، 241 هزار خودرو خارجی و 336 هزار موتور سیکلت را شامل می‌شود که برابر آمار به نسبت سال گذشته شماره گذاری خودرو با کاهش مواجه شده است.

وی در ادامه افزود: 17 میلیون خودرو تاکنون شماره گذاری شده و هزار و 823 دستگاه وسیله نقلیه در این چند سال اخیر اسقاط شدند و یک میلیون خودرو با پلاک غیر ایرانی در کشور وجود دارد ، که مجموع تعداد خودروهایی که در کشور تردد می‌کنند، 29 میلیون است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان این که عمر مفید مینی بوس‌ها 15 سال است، گفت: 75 درصد از مینی بوس‌ها ، 31 درصد تاکسی‌ها و 48 درصد اتوبوس‌ها فرسوده هستند.

سردار مهری تصریح کرد: قرار است سامانه معاینه فنی سینفا توسط وزارت کشور اجرای و عملیاتی شود و جلسات متعددی در این راستا داشتیم که نتیجه این جلسات این است که به زودی کنترل خودروهای فاقد معاینه فنی به صورت مکانیزه انجام می‌شود و این اقدام با مشارکت‌ دستگاه‌های دیگر اجرا خواهد شد.

وی بیان کرد: ضرورت دارد هر یک سال یک بار معاینه فنی اخذ شود و پلیس به هیچ عنوان معافیت 5 ساله معاینه فنی از خودروهای صفر را ندارد و باید هر چه زودتر معافیت معاینه فنی برای این خودروها از 5 سال به دو سال برسد.

*محرومیت بیش از 9 هزار راننده متخلف

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: یک میلیون و 243 هزار گواهینامه جدید در 9 ماهه امسال توسط پلیس صادر شده است. در مجموع در 9 ماهه امسال یک میلیون و 672 هزار گواهینامه نیز نمرات منفی از یک تا سی نمره دریافت کرده‌اند که از این بین 20 هزار گواهینامه بین 20 تا 30 نمره منفی دارد همچنین حدود 9000 گواهی نامه نیز 30 نمره منفی دریافت کرده‌اند که رانندگان دارای این گواهینامه‌ها حق تردد نخواهند داشت.

سردار مهری افزود: یکی از اقدامات مهم پلیس اجرای طرح زمستانه است که از ماه گذشته آغاز و 23 اسفند به پایان می‌رسد و بیشتر تمرکز پلیس در گردنه‌های برفی کشور است.

وی بیان کرد: در 8 ماهه نخست سال جاری برابر آمار پزشکی قانونی 2.7 درصد به نسبت سال گذشته کاهش کشته داشته‌ایم که به عبارتی  331  تن کمتر کشته شدند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: