جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 13 دی 1394     
همه برابر آلودگی هوا مسئولیم

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،يك انسان شناس با اعلام اين كه ايجاد پديده وارونگي دما و تشديد آلودگي هوا، مشكلات روحي، رواني و جسمي متعددي را به دنبال دارد كه آحاد مردم را مورد تهديد قرار می دهد، گفت: اما آن چه بیشتر از آلودگي هوا افكار عمومي را آزار مي دهد، فرافكني، عدم مسئوليت پذيري و كم توجهي بلکه بی توجهی به هشدارها و پيآمدهاي زيان بار اين پديده زيست محيطي است.

دكتر نعمت الله فاضلي افزود: آلودگي هوا، مسأله اي است كه اثرات مخربي بر سلامت شهروندان بر جای می گذارد و اگر به طور جدي از سوي نهادهاي تصميم گير براي آن چاره انديشي نشود، با بحران هايي مواجه خواهيم شد كه هزينه هاي بیشتری به جامعه تحميل خواهند كرد.

وي با تأكيد بر اين كه متأسفانه برنامه ها و راهكارهاي عملياتي كه بايد براي مهار و كنترل آلودگي هوا به عنوان مسأله اي زيست محيطي ارائه شود، به دليل جدال های جناحی و دعواهاي سياسي به حاشيه مي رود، اعلام كرد: با اين حال، پرسش اساسي اين است كه ما به عنوان شهروندان در برابر آلودگي هوا چه كرده ايم؟

آلودگی هوا سراسر کشور را فرا گرفته است

اين انسان شناس با طرح اين پرسش كه حالا که جان كودكان، سالمندان، بيماران و حتي افراد سالم در معرض خطر قرار دارد، چه مسئوليتي بر عهده ماست؟ گفت: فرض كنيد جايي دچار آتش سوزي شده، نخستين وظيفه و تكليف ما كمك به اطفاي حريق و برطرف كردن آتش سوزي است و در آن لحظه، نبايد نسبت به شناسايي متهم اقدام كرده و با كنكاش، تحليل كنيم كه چرا اين مكان آتش گرفته است؟

وي با اعلام اين كه حالا که وضعيت آلودگي هوا در چنين موقعيت اورژانسي قرار دارد، ما در شرايطي قرار نداريم كه تحليل كنيم مقصر کيست، اظهار كرد: البته امروز براي همه آشکار شده كه وضعيت محيط زيست، نه تنها در تهران كه در كل ايران بسيار نامناسب است و صرفاً هوا در معرض خطر نيست، بلكه تالاب‌ ها، درياچه ها، رودخانه ها و منابع زير زميني كشور در حال از بين رفتن و نابودي هستند و نه تنها حال و روز خوشي ندارند، بلكه در وضعيت بحراني و فراتر از آن در وضعیت اورژانسی قرار دارند.

دکتر فاضلی با اشاره به اين كه آلودگي هوا نه تنها در كلان شهرها و حاشيه آنها كه در شهرهاي كوچك و روستاها نيز اتفاق افتاده، اظهار کرد: در شهرها؛ ماشین ها، کارخانه ها و ساخت و ساز باعث آلودگی هوا می شود و در روستاها؛ گرد و غبار ناشی از حركت ماشين ها در جاده هاي خاكي، دود ناشي از سوزاندن چوپ و آتش زدن زمين های کشاورزی بعد از برداشت محصول،  مي تواند موجب آلودگي هوا شود.

وي با بيان اين كه آلودگي هوا اين روزها سراسر كشور را فرا گرفته و فقط مختص تهران نيست، تصريح كرد: همه برابر آلودگي هوا مسئوليم و مردم بايد اين موضوع را بپذيرند كه در برابر محيط زيست مسئوليت دارند و هر فرد بايد به اندازه توانايي خودش كاري انجام دهد، قبل از آن كه جان انسان های بيشتري گرفته شود يا موجي از بيماري ها، جان خودمان و عزیزانمان را بگيرد.

استفاده از حمل و نقل عمومی کوچک ترین کاری است که می توانیم انجام دهیم

اين انسان شناس با اشاره به اين كه بايد از خودمان بپرسيم كه مسئوليت ما در برابر آلودگي هوا چيست و تك تك ما چه كمكي مي توانيم در بهبود وضعيت كنوني انجام دهيم؟ اظهار كرد: قبل از آن كه بپرسيم ديگران چه كاري بايد انجام دهند يا دولت و شهرداري چه كاري انجام نداده اند، بايد ببينيم هر کدام از ما چه كاري مي توانیم انجام دهیم تا در خاموش کردن آتشي كه به جان محيط زيست افتاده، مشارکت کنیم.

وي با بيان اين كه بايد از خودمان بپرسيم در اين ميان، مسئوليت اجتماعي ما كه نمي‌توان از آن به سادگي گذشت، چيست؟ تصريح كرد: آلودگي هوا، موضوعي است كه همه در آن مسئوليت داریم، از پدر و مادري كه بايد به فرزندانشان لزوم حفظ محيط زيست را از كودكي آموزش دهند تا مديران دستگاه هاي اجرایی كه در خصوص محيط زيست، مسئوليت مستقيم دارند.

دکتر فاضلي، توزيع بنزين مرغوب، توسعه وسايل نقليه گازسوز و اِعمال ممنوعيت و محدوديت براي تردد خودروهاي شخصي در مناطق خاص را از جمله راهكارهاي رفع آلودگي هوا بر شمرد و گفت: استفاده از وسايل نقليه عمومي به جاي وسيله نقليه شخصي، كوچك ترين كاري است كه هر فرد مي تواند براي رفع آلودگي هوا انجام دهد.

استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پايان با تأكيد بر اين كه اين روزها، مسئولان توپ تقصير آلودگي هوا را به زمين هم مي اندازند، خاطرنشان كرد: بايد توجه داشته باشيم در اين ميان، مردم نقش اصلي را ايفاء مي كنند و با ادامه اين وضعيت و عدم انجام اقدام عملي از سوي مردم و مسئولان، هوا هر روز آلوده تر شده و جان انسان هاي بيشتري گرفته مي شود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: