جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 3 دی 1394     
پایداری آلاینده ها در هوای پایتخت

به گزارش گروه  محیط زیست شهرداری نیوز، بازگشت طلایی به شورای شهر تهران، پایداری آلاینده ها در هوای پایتخت، توقف نیمی از پروژه های عمرانی به دلیل کمبود اعتبار و... از مهم ترین اخبار شهری این هفته بود.

این هفته پایداری آلاینده ها در هوای پایتخت سبب شد تهرانی ها سخت تر از گذشته نفس بکشند. نخستین جلسه امسال کمیته هماهنگی مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران تشکیل شد و چند روزی مدارس تهران را تعطیل کرد. تعطیلی کارخانه‌های شن و ماسه اطراف تهران تا پایان هفته، محدودیت‌های ترافیکی در سطح شهر تهران، توقف فروش مجوز طرح ترافیک روزانه و آمادگی لازم اورژانس و دانشگاه‌های علوم پزشکی از دیگر تصمیماتی بود که برای کاهش آلودگی هوای تهران گرفته شد. مسئولان تصمیم گیر همچنین به مردم توصیه کردند حداقل عبورومرور در سطح شهر تهران را داشته باشند و تنها در موارد ضروری در سطح شهر تردد کنند.

تجمع آلاینده‌های ناشی از بروز پدیده وارونگی دما، بالا رفتن رطوبت هوا و پایداربودن وضع هوا و وجود نداشتن بارندگی در چند روز اخیر؛ دلایل آلودگی شدید هوای تهران در این روزهاست.

سالگرد شهادت شهید تندگویان یکی ازرویدادهای مهم این هفته بود. روز  شنبه ۲۸ آذرماه مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه خانه موزه شهید تندگویان یکی از پروژه‌های در حال احداث در منطقه ۱۲ است گفت: امیدواریم به زودی این پروژه به بهره برداری برسد.

خلیل راحتی با بیان این که خانه موزه شهید تندگویان در منطقه مولوی و خیابان تختی واقع شده است، درباره میزان پیشرفت این پروژه اظهارکرد: با گذشت شش ماه از آغاز این پروژه، تملک ساختمان، تخریب و فونداسیون به انجام  رسیده واکنون این پروژه  در مرحله سفت کاری قرار دارد.

این هفته همچنان استعفای نایب رییس شورای شهر تهران خبرساز بود. طلایی در جلسه شورای شهر تهران در روز یک شنبه ۲۹ آذر ماه حضور نیافت.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این رابطه گفت: شرایط ترافیکی اجازه نداد در خدمت آقای طلایی باشیم، اما مطمئن باشید کار به طرح استعفای او در صحن علنی و رأی گیری نخواهد کشید.

مهدی چمران در حاشیه جلسه غیرعلنی شورای شهر در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درخصوص استعفای مرتضی طلایی از عضویت در شورای شهر گفت: آقای طلایی عزیز ما و یار غار ماست. همکاری پر تلاش که از هفته پیش تا به امروز هم کار را در ستاد شورایاری تعطیل نکرده است.

در این روز مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با اعلام اینکه به‌زودی خط ویژه بهشتی - مطهری در شهرتهران راه اندازی می شود در این باره گفت: عملیات عمرانی این خط از سوی منطقه ۶ و ۷ درحال تکمیل است.

دوشنبه ۳۰آذرماه، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: در برخی از مناطق به دلیل نیازهای موقتی به کاربری های آموزشی یا مذهبی، سوله های بحران موقتا تغییر کاربری داده اند.

احمد صادقی در خصوص تغییر کاربری یکی از سوله های بحران در منطقه ۱۶ به محل تدریس علوم دینی گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم اما تمامی مناطق برای استفاده های ویژه از سوله های بحران باید با سازمان، هماهنگی های لازم را به عمل آورند.

وی با اشاره به مواردی که سوله های بحران به طور موقت تغییر کاربری داده اند، گفت: در یکی از مناطق یکی از مساجد در حال بازسازی بود که قسمتی از پایگاه مدیریت بحران برای مدت کوتاهی آماده سازی شده و در آن نماز مغرب و عشاء برپا می شد.

صادقی ادامه داد: در منطقه ۲۲ نیز یکی از مدارس تخریب شده بود و شهرداری برای همکاری در این محدوده که به شدت سرانه های آموزشی پایین است و مدرسه ای وجود ندارد بخشی از سوله بحران را برای حضور دانش آموزان اختصاص داده بود که مدرسه بازسازی شده و سوله نیز تحویل داده شد.

وی تاکید کرد: این تغییر کاربری ها حتما باید با هماهنگی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران باشد و روند تغییر نیز طولانی نباشد.

این هفته در جلسه علنی شورای شهر تهران که در روز سه شنبه یک دی ماه برگزار شد گزارش شورای شهر تهران از پروژه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سال ٩٤ شهرداری تهران بررسی شد که نشان می داد حدود ٥٠ درصد پروژه‌های مستمر و غیرمستمر شهرداری تهران به دلیل مسائل مالی متوقف شده یا تأخیر قابل‌توجه دارند.

علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، گزارش نظارتی شش‌ماهه پروژه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سال ٩٤ شهردار تهران را در جلسه شورا ارائه کرد و همان ابتدا گفت: به گزارش‌های مالی و فاینانس شهرداری دسترسی نداریم و مدیران شهرداری اجازه نمی‌دهند ما به این اطلاعات دسترسی داشته باشیم، بااین‌حال از طریق دسترسی به سیستم‌های دیگر و بازدیدهای کارشناسان این گزارش را تهیه کرده‌ایم.

وی تأکید کرد که مبنای این گزارش از پروژه‌های مستمر و غيرمستمر در مناطق و معاونت‌ها، ارائه اطلاعات از سوی شهرداری تهران و انجام بازدیدهای میدانی و بررسی و تأیید نهایی توسط کارشناسان بوده است.

دبیر تعداد کل پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای در شهرداری تهران را دوهزار و ٣٥٥ پروژه اعلام کرد و گفت: هزار و ٥٣٧ پروژه مستمر و ٨١٨ پروژه غیرمستمر در شهر تهران در حال اجراست که از این تعداد هزار و ٩٦٠ پروژه در مناطق و ٣٩٥ پروژه در معاونت‌های شهرداری تهران اجرا می‌شود. قابل‌توجه است که ما در این مدت از همه پروژه‌ها بازدید مستقیم داشتیم و تنها صد پروژه توسط کارشناسان کمیسیون بازدید نشده است و این پروژه‌های بررسی‌نشده هم مربوط به پروژه‌هایی است که اعتبار آنها توسط شهرداری به واحد اجرائی ابلاغ نشده است. در میان پروژه‌های بازدیدشده، ٨١٨ پروژه غیرمستمر و هزارو ٥٣٧ پروژه مستمر در مناطق و معاونت‌ها بوده است.

چهارشنبه ۲ دی ماه نیز نایب رئیس شورای شهر تهران گفت: شهرداری تهران ۳۰ هزار نیروی مازاد دارد.

مرتضی طلایی با اشاره به آلودگی هوای تهران گفت: مترو اولویت اصلی شورای چهارم بود و در برنامه پنجم، ما حمل و نقل عمومی را به عنوان راهبرد عمومی در اولویت اول قرار دادیم.

وی با بیان این مطلب که شورای شهر نمی تواند معجزه کند گفت: به دلیل کمبود منابع سرعت در ایجاد زیرساخت های حمل و نقل عمومی کاهش یافت. در حال حاضر سومین سال متوالی است که دولت با رکود همراه است و این رکود هر سال بیشتر می شود.

طلایی با اشاره به این مطلب که ۸۰ درصد درآمدهای شهرداری از محل تغییر کاربری ها و تثبیت کاربری بوده، گفت: این به آن معناست که درآمدی نداشتیم ضمن اینکه شهرداری ۳۰ هزار نیروی مازاد دارد که با این کسری بودجه و نیروهای مازاد، مشکلات افزایش می یابد.

نایب رئیس شورای شهر تهران گفت: استخدام بخشی از این نیروهای مازاد مربوط به دوره سوم شورای اسلامی شهر تهران بوده که این امر نباید اتفاق می افتاد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: