جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 1 دی 1394     
معادن شن و ماسه از منابع مهم آلودگی هوای تهران

به گزارش گروه محیط زیست شهردرای نیوز،عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران گفت: معادن شن و ماسه منطقه کن از مهم‌ترین منابع ریزگردهای با قطر کمتراز 10 میکرون هستند.

محمدحقانی عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در خصوص تاثیر معادن شن و ماسه اطراف تهران در میزان آلودگی هوا اظهار داشت: فعالیت معادن شن و ماسه ، برداشت‌های بی‌رویه و تردد کامیون‌ها به صورت شبانه‌روزی باعث ایجاد آلودگی هوا و صوتی در شهر تهران به ویژه مردم منطقه شده است.

وی افزود: ذرات کوچک‌تر از 10 میکرون که در اثر فعالیت معادن ایجاد می‌شود با وزش باد وارد شهر شده و برای سلامت بسیار خطرناک هستند.

عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران گفت: با از بین رفتن باغات و زمین‌های کشاورزی اطراف تهران، خشکسالی و عدم بارش، ریزگردها وارد حریم شهر تهران می‌شوند که با جذب دودهای حاصل از احتراق سوخت‌های فسیلی بسیار خطرناک‌تر شده و وارد نای مردم شهر می‌شوند که حاصل آن انواع بیماری‌ها است.

حقانی بیان کرد: با اعمال قانون فعالیت تعداد زیادی از معادن برداشت شن و ماسه متوقف شده اما متاسفانه هنوز یکی ، دو معدن تفهیم قانون نشده‌اند و در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به دیگر مخاطراتی که معادن شن و ماسه ایجاد کرده‌اند، گفت: براساس ارزیابی‌های سازمان مدیریت بحران، فعالیت معادن شن و ماسه در اطراف رودخانه کن باعث ایجاد دو گسل و گودال‌هایی به عمق 100 متر در منطقه شده  که با بارش شدید باران احتمال رانش زمین و سیل دور از انتظار نیست که خطرات جانی و مالی به همراه دارد.

عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران افزود: بند 20 ماده 55 شوراها، محیط زیست و کمیسیون ماده 5 رای به تعطیلی این معادن داده‌اند اما همچنان به دلایل مختلف از جمله بیکاری کارگران در حال فعالیت هستند حتی شهرداری تهران بارها اعلام کرده که می‌تواند کارگران معادن شن و ماسه منطقه کن  را در جای دیگر بکار گیرد و یا شرایط بازنشستگی زودتر از موعد آن‌ها را فراهم کند.

حقانی گفت: براساس ماده 5 شوراها که در سال 92 به تصویب رسید مقرر شد حدود 400 هکتار از اراضی تحت تصرف معادن تغییر کاربری داده و به فضای سبز و مراکز تجارتی تبدیل شود ولی تا این زمان این طرح به مرحله اجرا نرسیده است.

وی همچنین در رابطه با راهکارهای کاهش آلودگی هوا در شهر تهران بیان کرد: وضعیت هوای تهران هرسال بدتر از سال گذشته می‌شود و تعطیلی مدارس و ادارات و اجرای طرح زوج و فرد نیز تاثیری ندارد و متاسفانه زمانی که هوای تهران به مرز هشدار می‌رسد تعداد مرگ و میر و تلفات جانی نیز بیشتر می‌شود.

عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران گفت: برای رفع آلودگی هوا نیاز به عزم ملی و مردمی است و اولین و آخرین راه کاهش آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو است.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: