جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 30 آذر 1394     
خودروهای فرسوده نفس تهران را گرفتند

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز، در شرایطی خودروهای فرسوده مهم ترین عامل آلودگی هوای شهر تهران محسوب می‌شود نیاز است قانون افزایش مدت معاینه فنی خودروها مورد بازنگری مجلسی‌ها قرار گیرد.

آلودگی هوای شهر تهران چند روزی است که به تیتر اول خبرها تبدیل شده است و میزان آلودگی تا جایی پیش رفته است که سرانجام کمیته اضطرار تشکیل شد و مدارس را به تعطیلی کشاند تا شاید اندکی از تعداد خودروهای عبوری از سطح شهر بکاهد.

با شروع فصل سرما و ایجاد پدیده وارونگی موضوع آلودگی هوا جدی‌تر می‌شود و این پدیده شاید تلنگری باشد برای مسئولان و مردم که به فکر چاره برای رفع  این معضل مهم زیست محیطی باشد که نیازمند یک همت جمعی دارد.

*نفس تنگی تهران

3 میلیون خودروی، 3.5 میلیون موتور سیکلت فرسوده و حضور 30 درصد از صنایع کل کشور اطراف تهران از دلایل کاهش کیفیت هوای این شهر است که آن را به آلوده‌ترین شهر جهان تبدیل کرده است.

خودروها و موتور سیکلت‌های فرسوده و فاقد معاینه فنی در رتبه نخست آلاینده‌های شهر است که آن را به آلوده‌ترین شهر جهان تبدیل کرده است.

خودروها و موتور سیکلت‌های فرسوده و فاقد معاینه فنی در رتبه نخست آلاینده‌های شهر تهران محسوب می‌شوند.

بر اساس آمارهای سازمان ستاد معاینه فنی خودروهای تهران بیش  از 80 درصد خودروهای در حال تردد در سطح شهر تهران فاقد معاینه فنی بوده و آزادانه و بدون هیچ نظارتی در سطح شهر در حال تردد هستند.

آذرنوش مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: از ابتدای سال جاری حدود 3 میلیون خودرو و 3.5 موتور سیکلت در شهر تهران در حال تردد هستند که از این میزان فقط 270 هزار خودرو و 128 موتور سیکلت به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند.

وی افزود: معاینه فنی خودروها می‌تواند 23 درصد در کاهش آلودگی هوا تاثیر مثبت داشته باشد.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز در یادداشتی در رابطه با علت و راهکارهای حل مسئله آلودگی نوشت: بیشترین علت آلودگی هوای تهران، تردد وسایل نقلیه است که یا سوخت نامناسب دارند، یا دچار مشکلات موتوری هستند و یا تجهیزاتی برای گرفتن آلاینده‌‌ها ندارند .گسترش حمل و نقل عمومی و در راس آن توسعه مترو، می‌تواند آلودگی هوای تهران را کاهش دهد، اما متاسفانه بودجه‌های لازم برای توسعه مترو تخصیص داده نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: تهران به 11 هزار اتوبوس سالم نیازمند است، اما هم اکنون حدود شش هزار اتوبوس در پایتخت فعالند که خیلی از آن‌ها از رده خارج شده و جدای از همه این اقدامات که انجام نشده است نیازمند به فرهنگ سازی نیز هستیم تا فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی در جامعه نهادینه شود در غیر این صورت با وجود این آلودگی هوا به سمت مرگ تدریجی حرکت می‌کنیم.

*قانون افزایش مدت معاینه فنی نیازمند بازنگری

نمایندگان مجلس هشتم مصوبه‌ای را تصویب کردند که بر اساس آن موجب شد زمان معافیت خودروهای صفر کیلومتر از معاینه فنی، از 2 سال به 5 سال افزایش یابد این تصمیم بر اساس گزارش‌ها، یکی از اصلی ترین عوامل برای بحرانی شدن آلودگی هوای کلان‌شهرها بود.

معاینه فنی دوره‌ای خودروها دست کم می‌توانند تا 30 درصد گازهای آلاینده وسایل نقلیه متحرک را کاهش دهد.

با این تصمیم مجلس مبنی بر افزایش خودروها باعث شده که تعداد مراجعات صاحبان خودروها به مراکز معاینه فنی کاهش یابد و تنها از 3 میلیون خودرو فقط 270 هزار دستگاه از ابتدای سال به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.

حال خبرها حاکی از آن است که لایحه اصلاح قانون افزایش مدت معاینه فنی در راه صحن علنی مجلس است که بر اساس آن مدت معافیت معاینه فنی خودروهای صفر کیلومتر از 5 به 2 سال باز می‌گردد.

مهرداد بائوج لاهوتی عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: کاهش سن معاینه فنی در لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا دیده شده است. متاسفانه اقدام مجلس در افزایش میزان مدت معافیت معاینه فنی خودروها از 2 به 5 سال اقدامی غیر قابل قبول بود که تاکنون موجب افزایش آلودگی هوا در پایتخت شده است.

در شرایطی که در تهران روزانه 15 میلیون لیتر بنزین در خودروها می‌سوزد و ورود خودروهای بی کیفیت از کارخانه راهی خیابان‌ها می‌شوند، افزایش  سن معاینه فنی اشتباهی در سال 89 بود که آثار آن را امروز شاهد هستیم و نیاز اصلاح است تا شاید در آینده بتوان نفسی در هوای شهر تهران کشید.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: