جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 28 آذر 1394     
یلدای قیمت‌ها

 

باوجود اینکه رئیس اتاق اصناف ایران خبر از تشدید برخورد با اصناف متخلف شب یلدا با جریمه‌های 200 هزار تا 2 میلیون تومانی برای جلوگیری از گرانفروشی داد اما گویا شرایط بازار مطالبه دیگری دارد.
وطن امروز: باوجود اینکه رئیس اتاق اصناف ایران خبر از تشدید برخورد با اصناف متخلف شب یلدا با جریمه‌های 200 هزار تا 2 میلیون تومانی برای جلوگیری از گرانفروشی داد اما گویا شرایط بازار مطالبه دیگری دارد. مغازه‌داری در مناطق مرکزی شهر با به کار بردن یک ضرب‌المثل می‌گوید: رکود بر بازار ما حاکم شده است و تنها همین شب یلدا و عید است که می‌توانیم فروش خوبی داشته باشیم و بخشی از زیان سالانه خود را جبران کنیم.  آجیل‌فروش دیگری نیز به تسنیم می‌گوید:  تمام محصولات ما اتیکت دارد، من نمی‌دانم ما را به چه دلیل می‌خواهند جریمه کنند؟ وی افزود: بخش زیادی از آجیل‌هایی که می‌فروشیم وارداتی بوده و طبیعی است که قیمت بالایی داشته باشد به طوری که حتی این مویزی نیز که در مغازه می‌بینید، خارجی است.
خانم میانسالی نیز که در حال خرید آجیل است  با دیدن ما گویا سفره دلش بازش شده است، آه کوتاهی می‌کشد و می‌گوید: قدیم ما برای شب یلدا سعی می‌کردیم به خانه پدربزرگمان برویم اما الان که خودمان بزرگ شده‌ایم، نمی‌توانیم بچه‌های خود و خانواده آنها را برای این شب دعوت کنیم. وی می‌افزاید: در این شب که نمی‌توانیم فقط آجیل و میوه برای میهمان‌ها مهیا کنیم، با احتساب هزینه شام و پذیرایی یلدا نیم‌میلیون تومانی باید کنار بگذاریم که از توان من و همسرم خارج است. این خانم میانسال ادامه می‌دهد: این شرایط، تنها باعث شرمندگی ما می‌شود و ترجیح می‌دهیم که شب یلدا را تنها باشیم.  مرد جوانی نیز که در حال خرید میوه است، می‌گوید: ما در این شرایط، میوه‌های یلدا را نمی‌خریم و همان میوه‌های معمول را می‌گیرم.  وی می‌افزاید: برای اینکه بچه‌ام بهانه‌گیری نکند، ترجیح می‌دهم به جای صرف این هزینه برای یلدا، خانواده را به سینما یا محیط مشابهی ببرم.
 به گزارش تسنیم، در یکی از آجیل‌فروشی‌های معروف تهران نیز فردی که آجیل و شیرینی زیادی خریده است زمان حساب کردن اجناس خود در صندوق با شنیدن قیمت یک‌میلیون و 70 هزار تومانی برای مجموع  خرید، به‌راحتی کارت بانکی را از جیب بیرون آورده و هزینه را پرداخت می‌کند. این امر باعث تعجب و پرسش ما از فروشنده درباره دلیل این پرداخت می‌شود و وی‌ می‌گوید: «خب! به هر حال مصرف می‌کنند و حتما  میهمان دارند، خرید بالای یک‌میلیون برای ما غیرعادی نیست». وی می‌افزاید: «چند مرتبه شده که کل مبلغ خرید آجیل، خشکبار و شیرینی برخی افراد به بیش از 3 میلیون تومان در یک مرتبه نیز رسیده است».
 
انتقاد از بازار آشفته یلدا
 
عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از افزایش چندین برابری قیمت آجیل و میوه شب یلدا و با اشاره به برخی اخبار مبنی بر واردات قاچاق خشکبار تاریخ گذشته، گفت: سلامت مردم فدای سوداگری سودجویانی شده که در غفلت مسؤولان هر روز به ثروت‌اندوزی بیشتر می‌اندیشند. روح‌الله بیگی‌ئیلانلو در گفت‌وگو با خانه ‌ملت، با انتقاد از افزایش چندین برابری قیمت آجیل، خشکبار و میوه شب یلدا، گفت: عدم مدیریت صحیح بازار و برنامه‌ریزی دقیق برای چنین مقاطعی از سال به افزایش قیمت‌ها منجر شده است. نماینده مردم تکاب، میاندوآب و شاهین‌‌دژ در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید با در نظر گرفتن افزایش تقاضا در برخی از برهه‌های سال از جمله عید نوروز، شب یلدا و ماه رمضان به تنظیم بازار اقدام کند، افزود: در حال حاضر مدیریت بازار و قیمت‌های آن رها شده و سودجویان از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند. این نماینده مردم با اشاره به قاچاق آجیل و خشکبار به کشور، از شیوه مدیریت دستگاه‌های اجرایی انتقاد کرد و گفت: با توجه به کافی بودن تولید خشکبار در کشور هر نوع وارداتی به کشور باید با محدودیت همراه شود. وی با بیان اینکه تولید آجیل و خشکبار در کشور بیش از نیاز داخل است، تصریح کرد: مدیریت کارآمد و دقیق در این حوزه می‌تواند صادرات این محصول و ارزآوری را برای کشور به همراه داشته باشد.  بیگی‌ئیلانلو با تاکید بر اینکه قاچاق خشکبار به کشور نتیجه بی‌تدبیری مسؤولان است،گفت: نابودی تولید ملی و بروز مشکلات بسیار برای کشاورز داخلی، نتیجه واردات خشکبار است.  وی با اشاره به برخی اخبار منتشره مبنی بر قاچاق خشکبار تاریخ گذشته به کشور و عرضه آن در بازار، افزود: سلامت مردم فدای سوداگری سودجویانی شده که در غفلت مسؤولان هر روز به ثروت‌اندوزی بیشتر می‌اندیشند. این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر ضرورت تشدید نظارت بر مرزها برای جلوگیری از واردات آجیل و خشکبار تاریخ گذشته به کشور، تاکید کرد: مسؤولان باید پاسخگوی چرایی حجم بالای کالای قاچاق به کشور باشند.  از طرفی رئیس اتحادیه بارفروشان درباره دلایل گرانی برخی میوه‌ها گفته است: چون در آستانه ایامی مانند شب یلدا تقاضا برای برخی محصولات بالا می‌رود، طبیعتا افزایش قیمت هم اتفاق می‌افتد.  گزارشی میدانی  از میوه‌فروشی‌های مرکز شهر پایتخت نشان می‌دهد در آستانه شب یلدا قیمت هر کیلو انار که گل سر سبد میوه‌های شب یلداست 5000 تومان تمام می‌شود. ارزش هر کیلو پرتقال و سیب هم به ترتیب 4500 و 5000تومان است و این قیمت برای دیگر خوراکی سبد میوه شب یلدا یعنی نارنگی برای هر کیلو 5000 تومان تمام می‌شود.  این رقم برای طرفداران خرمالو کیلویی 7500تومان است.  قیمت هر کیلو موز هم در بازار حدود 4000 تومان تمام می‌شود.  به نظر می‌رسد هنوز هندوانه به بازار نیامده اما پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که قیمت آن برای هر کیلو به 4000تومان برسد.  هر کیلوگرم مغز بادام نیز 60 تا 68، پسته 48 تا 60 هزار تومان، تخمه کدو 24 تا 31 هزار تومان، بادام هندی 55 هزار تومان، فندوق با پوست 35 هزار تومان، فندوق بدون پوست 60 هزار تومان و کشمش 15 تا 25 هزار تومان در سطح شهر به فروش می‌رسد. بنابر این گزارش، قیمت آجیل 4 مغز 56 هزار تومان و آجیل مخصوص شب یلدا که ترکیبی از خشکبار مصرفی این ایام بوده 36 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. این در حالی است که رئیس اتحادیه خشکبار ایران گفته است: افزایش قیمت دلار در روزهای گذشته بر قیمت خشکبار بویژه بخشی که از خارج وارد می‌شود تاثیر گذاشته و قیمت آنها را بالا برده است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: