جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 9 تير 1393     
داعش موصل را به بعثی‌ها سپرد

فارس: «عبد الخالق حسین»، نویسنده و پژوهشگر عراقی  از رویاهای رژیم صهیونیستی سخن می‌گوید که تلاش دارد، آنها را در عراق محقق کند و از جمله راه‌های محقق کردن این رویاها تبدیل نزاع اعراباسرائیل به نزاع شیعی – سنی ویرانگر و مخرب و سپس تقسیم عراق به کشورهای کوچک است.

وی در ادامه به نقش حساس مرجعیت عالی دینی و مذهبی عراق در نجف اشرف از جمله آیت الله سیستانی اشاره کرد که با هوشیاری خویش موفق شد، توطئه‌های خارجی را خنثی کند.

عبد الخالق درباره اوضاع جاری در عراق نیز تاکید کرد که آنچه در عراق روی می‌دهد، توطئه‌ای است که مهمترین نمود آن سقوط نینوا به دست گروه تروریستی داعش است.

افزون بر اینکه این پژوهشگر عراقی کُردها را نیز به مشارکت در سقوط موصل متهم و از عملکرد آنها در این بحران انتقاد می‌کند.

آنچه در زیر می‌آید، مشروح این گفت‌وگو است:

 اوضاع عراق را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اوضاع عراق هم اکنون بسیار اسف‌بار است و این رهاورد توطئه‌های بین المللی از جمله آمریکا علیه عراق است و این امر از نحوه تعامل آمریکا با این بحران و رد کمک‌ نظامی به عراق برای مقابله با تروریسم آشکار است.

درباره اوضاع جاری در نینوا و سقوط آن چه برداشتی دارید؟

اولاً نحوه تصرف موصل به دست داعش آن هم بدون شلیک حتی یک گلوله نشان می‌دهد که ارتش خیانتکاری متشکل از 30 هزار سرباز و افسر و 30 نیروی امنیتی وجود داشتند که محل انجام وظیفه و ماموریت خود را هنگام حمله داعش ترک کرده بودند، آنها در واقع پیش از حمله داعش ماموریت یافته بودند تابه خانه‌های خود باز گردند و سربازان زیر دست خود را نیز مرخص کرده بودند، این درحالی است که برخی از آنها نیز به داعش ملحق شده بودند و این جدای از کانون‌های خفته‌ای است که منتظر ساعت صفر بودند تا ماموریت خود را به صورت حساب شده و با نهایت دقت به انجام برسانند.

دوم اینکه پس از سقوط موصل، داعش اداره این شهر را به دست بعثی‌ها سپرد، در حالی‌که عناصر داعش به جنایات خود علیه اهالی در صورت عدم همراهی با آنها و عدم تسلیم شدن ادامه دادند، به گونه‌ای که حتی روحانیون اهل سنت نیز از دست جنایات آنها در امان نماندند و همه از دیگر جنایات آنها اطلاع کامل دارند و نیازی به بیان آنها نیست و تمام این جنایات زنده کننده جنایات بعثی‌ها در تعامل با مردم عراق طی سال‌های گذشته بود.

امروز بسیاری کُردها را به توطئه علیه موصل و همدستی با نجیفی متهم می‌کنند، نظر شما در این‌باره چیست؟

این درست است، از توزیع غنیمت‌ها به راحتی می‌توان به این توطئه پی برد، چون کرکوک به کُردها و استان‌های سنی‌نشین به داعش رسید تا در نهایت با تقسیم عراق به مناطق درگیر و در حال جنگ با یکدیگر رویای رژیم صهیونیستی در تبدیل نزاع اعراب – اسرائیل به نزاع ویرانگر سنی – شیعی محقق شود و نجیفی هم اکنون در اربیل نزد مسعود بارزانی به سر می‌برد.

نظر شما درباره دعوت مرجعیت دینی عراق درباره اعلام جهاد کفایی علیه داعش چیست؟

فراخوان مرجعیت عراق در زمان بسیار مناسبی ارائه شد و در واقع آیت الله سیستانی نشان داد که از سال 2003 تاکنون تلاش بسیاری برای حفظ امنیت و صلح اجتماعی در عراق دارد و در واقع ایشان به مانند سوپاپ اطمینان برای جامعه عراق هستند و مواضع به حق ایشان احترام و تقدیر جامعه بین المللی را برانگیخت به گونه‌ای که یکی از روزنامه‌های انگلیس ایشان را نامزد دریافت جایزه نوبل کرد.

ایشان آن فتوا را برای حفظ وحدت و یکپارچگی عراق در زمان مناسب اعلام کرد و همین موجب تغییر موضع مردد آمریکا در قبال عراق شد. کسانی که فتوای آیت الله سیستانی را خوانده باشند، به خوبی می‌توانند ملاحظه کنند که ایشان در تمام طول فتوایشان کلمه‌ای هم از فرزندان طایفه‌ای خاص سخن نگفته و یا گروهی را علیه گروه دیگر برای مقابله با خطر ویرانگر داعش تحریک نکردند.

آیا دعوت مرجعیت عراق و نجات کشور از خطر تقسیم کشور، پایه و اساس طایفه‌ای دارد؟

دعوت مرجعیت عراق برای گردآوردن عراقی‌ها کنار یکدیگر بود، اما توطئه‌ای بزرگ علیه عراق تدارک دیده شده که مجریان آن بخشی از سیاستمداران عراقی مانند بارزانی و علاوی و النجیفی هستند که تنها در پی منافع خود می‌باشند و هدف نهایی از این اقدامات تقسیم عراق و تبدیل آن مناطق درگیر با یکدیگر است.

نظر شما درباره دعوت به تشکیل دولت نجات ملی چیست که نوری المالکی، نخست وزیر عراق از آن به عنوان انقلاب علیه قانون اساسی یاد کرد؟

این توطئه‌‌ و انقلابی ناشایست و ناپاک علیه دموکراسی و قانون اساسی به نام «نجات» است که نمی‌بایست فریب آن را خورد و المالکی در این ارتباط با رد این توطئه و برملا کردن آن را رسوا کرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: