جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 9 تير 1393     
جزئيات ساخت 200 كيلومتر خط مترو در تهران و حومه

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز، مديرعامل شركت مترو تهران و حومه با قدرداني از شهردار تهران به خاطر تقبل بودجه مالي خطوط درون شهري مترو گفت:انتظار داريم دولت محترم نيز مطابق با تعهدات خود، بودجه خطوط اقماري را نيز پرداخت كند.

مهندس هابيل درويشي در تشريح آخرين وضعيت خطوط در حال بهره برداري و توسعه اي مترو تهران و حومه با اعلام اين كه هم اكنون در خطوط 1،2،3،4،5 مترو تهران به طول 152 كيلومتر و 87 ايستگاه به طور ميانگين روزانه حدود 3 ميليون سفر انجام مي شود گفت:هم اكنون براي خطوط در دست ساخت مترو تهران و حومه كه در 200 جبهه كاري در دست انجام است حدود 10 هزار نفر به طور مستقيم و بيش از 20 هزار نفر به صورت غيرمستقيم فعاليت دارند.

وي با اشاره به اين كه هر چند ماهيت كار مترو، عمراني است اما بخش عمراني در صنعت مترو تنها 20 درصد و بخش كوچكي از فرايند ساخت را شامل مي شود گفت:مترو يك صنعت است و به هيچ عنوان قابل قياس با هيچكدام از پروژه هاي عمراني از جمله ساخت تونل نيست.

مديرعامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه(مترو) در بيان جزئيات پيچيده فني و اجرايي صنعت مترو اظهار داشت:در يك كيلومتر خط مترو، به اندازه 12 هزار متر مربع ساختمان 3 طبقه و با همه معارض هاي متعدد تاسيسات شهري و ...،4 كيلومتر ريل گذاري،حدود يك كيلومتر ريل سوم، بيش از 5 كيلومتر كابل هاي فشار قوي،سيگنالينگ(كنترل و هدايت قطارها) و بسياري اقدامات ديگر انجام مي گيرد.

درويشي با اعلام اين كه هم اكنون در زمينه توسعه مترو تهران و حومه،بخش سيويل(ساختمان تونل و ايستگاهها) به طور صد در صد خوكفايي حاصل شده است گفت:در بخش تجهيزات اين ميزان از خودكفايي به حدود 54 درصد رسيده است و اميدواريم در آينده بتوانيم در راستاي اهداف مدنظر در اقتصاد مقاومتي اين بخش از صنعت مترو را نيز به مانند بخش ساختماني آن به خودكفايي صد درصدي برسانيم و از توان مهندسي بومي بهره مند شويم.

وي در ادامه با اعلام اين كه شركت مترو تهران و حومه هم اكنون 200 كيلومتر خط در دو بخش برون شهري (اقماري) و درون شهري(شهر تهران) در دست ساخت دارد گفت: اين ميزان از فعاليت در بخش مترو در هيچ جاي دنيا سابقه ندارد به طوري كه در شهري مثل مسكو در طول سال حدود 8 كيلومتر خط مترو توسعه و بهره برداري مي شود و حال آن كه شركت مترو تهران به شرط تامين بودجه و حمايت هاي لازم، قادر هستيم حتي ساليانه 50 كيلومتر خط مترو تحويل بدهيم.

مديرعامل شركت مترو تهران وحومه، 100 كيلومتر خط مترو در دست ساخت در بخش برون شهري(اقماري) را شامل دو پروژه مترو تهارن پرند به طول 50 كيلومتر حدفاصل حرم مطهرامام(ره)- فرودگاه امام(ره)-شهر جديد پرند اعلام كرد و افزود:در سالهاي گذشته، دولت ساخت و توسعه مترو شهرهاي اقماري را به عهده گرفت و قرار شد اين پروژه نيز توسط دولت ساخته شود اما وقتي اين مسئله به نتيجه نرسيد در سال 1391 و در دولت دهم با توافق دولت با شهرداري قرار بر اين شد كه پروژه مترو تهران- پرند با تامين بودجه صددرصدي دولت توسط شركت مترو تهران وحومه انجام شود؛تاكنون بيش از 70 درصد پروژه پيشرفت داشته و در صورت تامين اعتبار دولتي مي توانيم پروژه را تا پايان سال به بهره برداري برسانيم.

درويشي ديگر پروژه برون شهري مترو را تهران-ورامين-گرمسار به طول 110 كيلومتر عنوان كرد و افزود:فاز نخست اين پروژه از تهران-ورامين تا پيشوا در حال ساخت است كه حدود 10 كيلومتر نيز زيرسازي شده و چنانچه دولت محترم بودجه و اعتبار آن را پرداخت كند برابر زمانبندي به بهره برداري خواهد شد.

مديرعامل شركت مترو تهران وحومه با اعلام اين كه فاز مطالعاتي خط مترو تهران-اسلامشهر-رباط كريم در حال انجام است گفت:اين آمادگي وجود دارد كه در صورت تامين اعتبار پروژه از سوي دولت، اين پروژه را نيز از كمربندي آزادگان كه به خط 3 مترو متصل مي شود آغاز كنيم.

وي در تشريح خطوط مترو در دست ساخت درون شهري نيز اظهار داشت: هم اكنون خط 3 به طول 37 كيلومتر، خط هفت به طول 27 كيلومتر و خط شش به طول 31 كيلومتر در مرحله ساخت است كه بخش شمالي خط 3 و فاز مياني خط 7 به طول 30 كيلومتر در اولويت كاري امسال اين شركت مي باشد.

درويشي مسير خط هفت مترو تهران را حدفاصل شهرك اميرالمومنين(ع)-ورزشگاه تختي-خيابان شهيد محلاتي-هفده شهريور-ميدان محمديه-اتوبان نواب(بريانك)-خيابان انقلاب اسلامي-ميدان توحيد-بيمارستان امام-برج ميلاد-بيمارستان ميلاد-ميدان صنعت با 25 ايستگاه اعلام كرد و گفت:بيش از 12 كيلومتر از اين خط در فاز نخست حدفاصل ميدان محمديه تا بوستان گفتگو كه عمليات ساخت در آن در حال انجام است تا پايان امسال به بهره برداري مي رسد و مابقي پروژه تا پايان سال 94 به اتمام خواهد رسيد.

مديرعامل شركت راه آهن شهري تهران وحومه(مترو) در خصوص خط شش مترو تهران نيز بيان داشت: اين خط 31 كيلومتري با 27 ايستگاه از دولت آباد در شمال شهر ري شروع و پس از گذر از محلات واقع در جنوب شرق تهران، منجمله كيان شهر،تيردوقلو، هفده شهريور،ميدان خراسان،ميدان شهدا،ميدان امام حسين(ع)،ميدان سپاه،ميدان هفتم تير و پارك لاله و... نهايتاً وارد كن در شمال غرب تهران مي شود؛ در حال حاضر در اين خط 2 دستگاه TBM (ماشين حفار) يكي از مشيريه و ديگري از پارك لاله در حال حركت وحفاري به سمت شفت خروج در ميدان سپاه هستند و سازه نگهبان 11 ايستگاه در اين خط در حال اجرا است.

درويشي در باره خط 3 به طول 37 كيلومتر در امتداد اتوبان آزادگان در جنوب غرب تا شهرك قائم در شمال شرق نيز گفت:حدود 20 كيلومتر از اين خط حدفاصل اتوبان آزادگان تا ايستگاه مصلي امام(ره) امسال به بهره برداري رسيد و مابقي آن به طول 17 كيلومتر از مصلي امام(ره) در امتداد خيابان شهيد قدوسي،اتوبان صياد شيرازي، پل مغان،پل گيلان،نوبنياد،ازگل،ميني سيتي،شهرك شهيد محلاتي،و نهايتاً شهرك قائم(عج) در سه شيفت كاري در حال ساخت و فعاليت است كه مطابق برنامه زمانبندي پايان سال به بهره برداري مي رسد.

مديرعامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه با تشكر از شهردار تهران به خاطر تقبل بودجه مالي خطوط درون شهري در دست ساخت مترو گفت:انتظار داريم دولت نيز مطابق با تعهدات خود، بودجه خطوط اقماري را نيز پرداخت كند تا بر اساس زمانبندي ساخت و به بهره برداري برسد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: