جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 5 تير 1393     
روایت هاآرتص از مذاکرات هسته ای

تسنیم: مقامات بلندپایه اسرائیل به یک روزنامه صهیونیستی گفته‌اند پیش از آغاز ششمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ هیئتی بلندپایه از سرزمین‌های اشغالی راهی آمریکا، انگلیس و فرانسه می‌شود.

یک روزنامه اسرائیلی از سفر هیئتی بلندپایه از سرزمین‌های اشغالی فلسطین به واشنگتن، لندن و پاریس در روز دوشنبه هفته آینده برای رایزنی با وزرای خارجه این کشورها درباره موضعشان در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در روز چهارشنبه همان هفته خبر داد.

روزنامه هاآرتص از قول چند مقام آگاه خبر داده رهبری این هیئت بلندپایه را «یوال آشتاینیتز»، وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل، «ژوزف کوهن»، مشاور امنیت داخلی و «ژرمی ایساشادورف»، معاون مدیر کل وزارت خارجه اسرائیل در امور راهبردی به عهده خواهد داشت.

یک مقام بلندپایه اسرائیلی به این روزنامه گفته اشتاینیتز در این سفر به آمریکا، فرانسه و انگلیس این پیام را خواهد داد که هر گونه توافق با ایران بایستی بر بازداری برنامه هسته‌ای ایران یعنی نابودی این برنامه و نه بر افزایش بازرسی‌های بین‌المللی از آن مبتنی باشد.

یک مقام بلندپایه دیگر گفته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز طی روزهای آینده گفت‌وگوهایی مشابه با رهبران کشورهای 1+5 درباره برنامه هسته‌ای ایران خواهد داشت.

ششمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 از زمان عقد توافق موقت ژنو، چهارشنبه هفته آینده در وین آغاز خواهد شد. برخی گزارش‌ها حاکی است این دور از مذاکرات بیش از دو هفته به طول خواهد انجامید تا دو طرف آخرین تلاش‌‌ها را برای حصول توافق بر سر راهکار جامع هسته‌ای ایران قبل از سر رسید موعد پایانی توافق موقت ژنو، یعنی 20 جولای (برابر با 29 تیرماه)، انجام دهند.

پنجمین دور این مذاکرات روز سی‌ام خرداد ماه به پایان رسید. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پایان این دور از مذاکرات شروع نگارش متن توافقنامه نهایی را تحول مهم این دور از مذاکرات خواند، اما گفت طرفین هنوز اختلافات مهمی دارند. وی همچنین از مواضع سرسختانه برخی کشورهای به ویژه آمریکا انتقاد کرد.

این مذاکرات با حضور «محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران، «کاترین اشتون» رییس دیپلماسی اتحادیه اروپا و معاونین وزیران امور خارجه شش کشور عضو گروه «1+5» (روسیه، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و چین) انجام می شود.
ایران و گروه 1+5 در سوم آذرماه سال گذشته به توافقی موقت موسوم به «طرح اقدام مشترک» برای حل چالش یک دهه‌ای غرب با برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند. این توافق از 30 دی ماه وارد مرحله اجرایی شده است.
در متن توافقنامه ژنو پیشنهاد شده در صورتی که طرفین نتوانند پس از اتمام گام 6 ماهه اول، یعنی تا 29 تیرماه به راهکار جامع هسته‌ای دست پیدا کنند این دوره را تا 6 ماه تمدید کنند. ایران و گروه 1+5 از زمان عقد توافقنامه موقت ژنو تا کنون 5 دور در وین دیدار کرده‌اند.
این گفت‌وگوها برای حل آنچه کشورهای غربی به آن نگرانی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران می‌گویند انجام می‌شود. این کشورها برنامه هسته‌ای ایران را لفافه‌ای برای پیگیری اهداف نظامی و دست‌یابی به تسلیحات اتمی می‌دانند.
جمهوری اسلامی ایران همواره این ادعاها را با قاطعیت رد و بر اهداف صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود تأکید کرده است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: