جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 4 تير 1393     
رییس سازمان پارک‌ها از افتتاح پنجمین بوستان بانوان تا نیمه اول سال 94 خبر داد

 به گزارش گروه مناطق شهرداری نیوز،رییس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران از آغاز عملیات اجرایی پنجمین بوستان بانوان در منطقه 4 خبر داد.

مهندس مختاری در حاشیه برنامه شبگردی شهرداری تهران که به پروژه‌های سازمان پارک‌ها و فضای سبز اختصاص داشت، گفت: عملیات اجرایی پنجمین بوستان بانوان در منطقه 4 (پارک لویزان) آغاز شده است و پیش‌بینی می‌کنیم تا نیمه اول سال 94 این بوستان به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه شورای شهر تهران 4 بوستان بانوان باید در تهران احداث می‌شد، گفت: این بوستان‌ها در مناطق مختلف تهران احداث شده است.

رییس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران با اشاره به اینکه بوستان بانوان باید در محل‌هایی احداث شود که مشرفیت نداشته باشد گفت: متاسفانه در این خصوص در مناطق مرکزی با مشکل مواجه هستم.

وی در خصوص درختکاری در محدوده حرم امام(ره) تا فرودگاه امام(ره) گفت: هفته گذشته جلسه‌ای با شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای تهران داشتیم و شهردار تهران اعلام کردند که اگر وزارت نیرو آب مورد نیاز را در محل تامین کند و نسبت به احداث امکانات و تاسیسات مورد نیاز آن اقدام کند، شهرداری تهران آماده است تا نسبت به توسعه و نگهداری فضای سبز این طرح وارد عرصه شود.

وی در خصوص ساخت و سازها و ایجاد فضای سبز در ارتفاعات بالای 1800 متر گفت: با توجه به منویات مقام معظم رهبری در زمینه صیانت از دامنه‌های جنوبی البرز طرح کمربند سبز پیرامون تهران در عرصه‌ای به وسعت 36 هزار هکتار اجرایی شد.

رییس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران با تاکید بر صیانت و حفاظت از دامنه‌های جنوبی البرز گفت: بر اساس مصوبه مجلس و ابلاغ شهردار تهران، هیچ مجوزی برای ساخت و ساز در ارتفاعات بالای 1800 متر صادر نمی‌شود. از سوی دیگر طرح جنگل‌کاری 10 هزار هکتاری در دامنه جنوبی البرز حد فاصل فرحزاد تا رودخانه جاجرود بین ارتفاع 1800 تا 2400 نیز در دستورکار قرار گرفته است که تاکنون 3800 هکتار از آن اجرایی شده و امسال نیز در نظر داریم حداقل یکهزار هکتار به این عرصه اضافه کنیم که در کاشت درختان آن نیز از گونه‌های سازگار و ماندگار منطقه استفاده می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری در زمینه آبیاری فضای سبز با تاکید بر اینکه صد درصد آب فضای سبز تهران از 155 قنات، 400 حلقه چاه و آب‌های جاری و نزولات آسمانی تامین می‌شود گفت: به هیچ عنوان از آب شرب برای آبیاری فضای سبز پایتخت استفاده نمی‌شود.

وی از احداث مخازن ذخیره آب‌های سطحی و نزولات آسمانی در تهران خبر داد و گفت: تاکنون 100 مخزن ذخیره در این زمینه به ظرفیت 555 هزار مترمکعب احداث شده است. از سوی دیگر در سال جاری قرار است 150 مخزن با گنجایش 250 هزار متر مکعب نیز به مخازن موجود اضافه شود که این امر به مناطق 22 گانه تهران ابلاغ شده تا در زمان بحران بتوان از آن‌ها استفاده کرد.

هیچ چاه بدون مجوزی احداث نکرده‌ایم

رییس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران با رد احداث هر گونه چاه غیر مجاز برای آبیاری فضای سبز تهران گفت: هیچ چاه و حفاری بدون مجوز برای آبیاری فضای سبز تهران صورت نگرفته است اما آنچه شرکت آب و فاضلاب انتظار دارد با توجه به کم‌آبی، کمک گرفتن از ماست.

وی افزود: شرکت آب و فاضلاب درخواست کرده است که تعدادی چاه در پارک‌های تهران احداث شود که ما نیز به دلیل تخریب فضای سبز و اینکه چاه‌های این شرکت عمیق است و موجب ایجاد مشکل و خشک شدن چاه‌های آب نیمه عمیق سازمان پارک‌ها در این مناطق می‌شود، با این درخواست مخالفت کردیم.

وی گفت: در مناطقی که مشکلی نداشته باشیم، قطعا با سازمان آب همکاری می‌کنیم.

رییس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در پاسخ به سوال دیگری در زمینه احداث چمن در تهران گفت: از حدود 5 سال پیش بنده ابلاغ کردم که چمن‌کاری در تهران متوقف شود اما در برخی مناطق به صورت نواری به لحاظ طراحی منظر شهری این مجوز صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه به جای چمن‌کاری کاشت درخت و استفاده از گونه‌های گیاهی سازگار با تهران در دستورکار قرار گرفته است گفت: از دو سال قبل نهضت کاشت درخت در مناطق مختلف تهران آغاز شده است که سال گذشته توانستیم 5 میلیون درخت بکاریم. از سوی دیگر مناطق شهرداری تهران موظف شده‌اند تنها از گونه‌های پهن‌برگ سازگار با اقلیم پایتخت در کاشت درختان خود استفاده کنند.

تهران 2065 پارک دارد

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 2 هزار و 65 پارک در تهران وجود دارد گفت: از این میزان 800 پارک در زمان شهرداری دکتر قالیباف احداث شده است. از سوی دیگر از 38 هزار هکتار طرح کمربند سبز تهران نیز 16 هزار هکتار در زمان دکتر قالیباف بوده که این امر نشان از توجه ویژه شهردار تهران به توسعه فضای سبز است.

رییس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران با تاکید بر اینکه سرانه فضای سبز قبل از انقلاب نیم متر مربع بوده به ازای هر نفر بوده است گفت: این رقم هم‌اکنون در درون شهر 15.5 مترمربع است که در برنامه 5 ساله دوم شهرداری دکتر قالیباف در نظر داریم این رقم را به 17.5 تا 18 متر مربع برسانیم.

وی با اشاره به اینکه تهران با توجه به ارزش افزوده زمین به لحاظ جنگل فقیر است گفت: نیازمند کاشت درخت در تهران هستیم.

دستم بشکند اگر در دوران کاری من اجازه قطع یک درخت را داده باشم

وی در پاسخ به سوالی در زمینه تخریب باغات در پایتخت گفت: بر اساس قانون اگرکسی باغ یا فضای سبزی را عمدا تخریب کند آن محوطه به نفع شهرداری تهران تصرف و تبدیل به فضای سبز می‌شود.

رییس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم بگوییم باغی تخریب نشده است گفت: اما در عین حال دست روی دست نگذاشته‌ایم و بارها شهردار تهران اعلام کرده‌اند که اگر حتی عوامل شهرداری در زمینه تخریب فضای سبز اقدام کرده‌اند، به شدت با آن‌ها برخورد شود.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توانیم بدون حکم قضایی وارد خانه کسی شویم گفت: در عین حال 555 پرونده در خصوص تخریب باغات و فضای سبز از سوی سازمان پارک‌ها پیگیری شده است چراکه بر اساس قانون باغاتی که بالای 30 اصله درخت در آن‌ها تخریب شود فرد تخریب کننده بین 6 ماه تا 3 سال زندانی می‌شود.

وی به عضویت خود در کمیسیون ماده 7 اشاره کرد و گفت: تاکنون هیچ مجوزی برای قطع درخت بنده صادر نکرده‌ام و "دستم بشکند اگر در دوران کاری من اجازه قطع یک درخت را داده باشم".

شهرداری 650 میلیارد تومان باغ در منطقه یک خریده است

رییس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران از خرید 650 میلیارد تومان باغ در منطقه یک تهران طی چند سال گذشته خبر داد و گفت: این باغات توسط شهرداری تهران و به جهت جلوگیری از تخریب آن‌ها از مالکانشان خریداری شده است که به طور مثال می‌توان به باغ‌های امیرسلیمانی، آقابزرگی و ملک اشاره کرد. اما در عین حال باید دولت نیز در این عرصه به شهرداری تهران کمک کند تا باغات تهران حفظ شود چرا که ارزش افزوده زمین در مناطقی که دارای باغ هستند بسیار بالاست و با این بودجه‌های شهرداری نمی‌توان همه آن‌ها را خریداری کرد.

تسهیلات شهرداری تهران برای توسعه فضای سبز عمودی

وی در پاسخ به سوالی در زمینه توسعه فضای سبز عمودی در پایتخت گفت: توسعه فضای سبز عمودی در نمای هزینه قابل توجهی در بر دارد که شهرداری تهران طی دو سال گذشته به صورت آزمایشی این طرح را در 300 ساختمان اجرایی کرد.

وی از تشکیل ستاد فضای سبز عمودی در سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران خبر داد و گفت: در عین حال در همه ساختمان‌ها نمی‌توان فضای سبز عمودی ایجاد کرد و یا باغ آن‌ها را ثبت کرد.

رییس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران از ارائه تسهیلات ویژه به ساختمان‌هایی که به صورت داوطلبانه در این طرح مشارکت کنند خبر داد و گفت: بر اساس دستورالعمل صادره اگر ساختمان‌هایی در مسیر خیابان‌های اصلی که شبکه آب خام در آنها وجود دارد درخواست فضای سبز عمودی کنند هم طراحی و هم آب مورد نیاز آن فضای سبز و در مرحله اول اقلام گیاهی آن‌ها رایگان داده می‌شود. از سوی دیگر تخفیفی نیز در عوارض آن‌ها در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص تمهیدات سازمان پارک‌ها برای ماه مبارک رمضان گفت: برابر دستور شهردار تهران سیستم اذان‌گو برای نخستین بار در کلیه پارک‌های تهران در ماه مبارک رمضان راه‌اندازی می‌شود. از سوی دیگر بحث مناسب‌سازی نمازخانه‌های پارک‌ها نیز در دستورکار قرار گرفته است تا بتوانیم خدمات شایسته‌ای را در ماه مبارک رمضان به شهروندان ارائه کنیم.

مختاری در زمینه توسعه بوستان ولایت با اشاره به اینکه فاز یک بوستان ولایت در 110 هکتار احداث شده است گفت: طراحی فاز 2 این بوستان به اتمام رسیده است که در این فاز مجموعه‌ای از بخش‌های فرهنگی و ورزشی و فضای سبز در بوستان ولایت احداث خواهد شد.

رییس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درخصوص مناسب‌سازی پارک‌های تهران برای معلولان گفت: حدود 5 سال قبل بخشنامه‌ای در این زمینه از سوی شهردار تهران به سازمان پارک‌ها ابلاغ شد که بر این اساس تاکنون 22 پارک به صورت پایلوت با وزارت مسکن کار مناسب‌سازی آن‌ها انعقاد قرارداد شد که مراحل اجرایی آنها در حال انجام است. از سوی دیگر در تلاشیم که در پارک‌های فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای دیگر نیز این اقدامات صورت گیرد.

پارک مینیاتور را حتما ببینید

وی همچنین در حاشیه بازدید از پارک مینیاتور با تاکید بر اینکه این پارک اولین پارک مینیاتور کشور است گفت: در کشورهای همسایه نیز مشابه این پارک تنها در کشور ترکیه وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه مطالعات پارک مینیاتور از 4 سال قبل با کمک یک مشاور میراث فرهنگی انجام شده است گفت: 13 اثر ثبت جهانی ایران در این پارک باتوجه به موقعیت قرار گیری این اثرها در کشور جانمایی شده و ماکت‌های آن‌ها با مواد پلیمری که 10 سال دوام دارند، احداث شده است.

رییس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران با اشاره به اینکه مقیاس اماکن احداث شده برابر استانداردهای جهانی یک بیست و پنجم است گفت: 10 اثر شامل ارگ بم، تخت جمشید، پاسارگاد، تخت سلیمان، سلطانیه، کلیساهای ارامنه، میدان نقش جهان اصفهان، بازار بزرگ تبریز، گنبد قابوس، شیخ صفی‌الدین اردبیلی، بیستون، زیگورات چغازنبیل و آبشارهای شوشتر در این مجموعه گردآوری شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات هر یک از این اثرها به زبان فارسی و انگلیسی در کنار آن‌ها قرار گرفته است گفت: در عین حال از هفته آینده دستگاه‌هایی در اطراف این ماکت‌ها نصب می‌شود که مراجعین می‌توانند توضیحات آن اثر را از طریق این دستگاه‌ها به صورت شنیداری بشنوند.

مختاری با اشاره به اینکه ساخت هر ماکت حدودا دو و نیم سال طول کشیده است گفت: برای این مجموعه حدود 3 میلیارد تومان هزینه در بخش ماکت‌ها شده از سوی دیگر تلاش کرده‌ایم تا فضای سبز این پارک نیز مینیاتوری باشد و از گونه‌هایی استفاده شود که زیاد رشد نکنند تا ماکت‌ها را تحت تاثیر قرار ندهند.

رییس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در پایان خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند برای دیدن این پارک از ساعت 8 تا 20 به خیابان جانبازان غربی تقاطع بزرگراه امام علی(ع) مراجعه کنند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: