جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 1 تير 1393     
سازمان سینمایی کوچک می‌شود

مهر: حجت الله ایوبی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی درباره وضعیت موسسه رسانه های تصویری پس از بحث‌هایی که پیرامون انحلال این مرکز فرهنگی و هنری مطرح شد گفت: یکی از برنامه‌های قطعی رئیس جمهور و زیر مجموعه های اجرایی دولت یازدهم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز شامل آن می شود، کاهش تصدی گری، تراکم‌زدایی و تمرکززدایی و چابک سازی است و صحبت ها علی جنتی وزیر ارشاد هم در راستای همین اهداف کلی دولت یازدهم بیان شده است.
 
وی با اشاره به تجربه چابک سازی سازمان سینمایی در بد ورود به این سازمان توضیح داد: به محض ورود به سازمان سینمایی در دو فاز عملیاتی متفاوت به کوچک سازی سازمان در جهت چابک‌سازی پرداختیم و 80 پست مصوب سازمانی را تحویل دادیم همچنین چندین معاونت موجود در سازمان سینمایی ادغام شدند.
 
ایوبی در پاسخ به این پرسش که وزیر ارشاد در صحبت‌های خود به واگذاری رسانه‌های تصویری به بخش خصوصی اشاره کرده و آیا این واگذاری شدنی است؟ گفت: هدف کلی وزیر ارشاد از بیان این صحبت، واگذاری همه مراکز فرهنگی است که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارد و این صحبت تنها شامل رسانه های تصویری نمی شود بلکه ممکن است بنابر تشخیص، سایر موسسه ها و مراکز فرهنگی نیز به بخش خصوصی سپرده شود. ضمن اینکه در سایه این واگذاری تصدی گری دولت کم رنگ شود.
 
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به این مطلب که ممکن است سایر موسسه‌های زیر مجموعه سازمان سینمایی نیز کوچک‌سازی شوند، عنوان کرد: بنیاد سینمایی فارابی، انجمن سینمای جوان، موسسه رسانه های تصویری، موزه سینما، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از جمله مراکز سینمایی در معاونت سینمایی و بعدها سازمان سینمایی بودند که هریک از این مراکز بنابر سیاست‌های هر یک از دولت ها تغییراتی کردند که بعضی از این تغییرات در جهت بزرگ شدن این مراکز بوده است.
 
این مدیر سینمایی در ادامه افزود: این درحالی است که در حال حاضر بزرگی برخی از این مراکز مورد نیاز نیست. بر همین اساس در حال بررسی مراکز و میزان کارایی آنها در بدنه کلی سینمای ایران هستیم و اگر شرایط کوچک سازی فراهم شود قطعا این کار را به انجام خواهیم رساند. ممکن است در جهت چابک سازی فعالیت های سازمان ها برخی از آنها را با هم ترکیب کنیم مثلا ممکن است دو موسسه رسانه های تصویری و بنیاد سینمایی فارابی در یکدیگر ادغام شود. بنابراین چنین کوچک ساری ها همواره در دستور کار وزارت ارشاد بوده است.
 
وی در ادامه متذکر شد: در این بین اگر تشخیص داده شده نیاز به وجود موسسه ای خاص نیست و فایده ای برای بدنه سینمای ایران ندارند مشکلی برای انحلال آن نداریم چراکه معتقدم به جای وجود سازمان های کم‌فایده  و یا حتی بی‌برنامه بهتر است موسسه هایی جدید در انجام فعالیت های سینمایی تعریف شود. به عنوان مثال هنوز موسسه ای مشخص برای انجام امور بین الملل در سازمان سینمایی وجود ندارد و در حال حاضر این بحث وجود دارد که مجموع فعالیت های سینمایی در بخش بین الملل را که اکنون به شکل مجزا از یکدیگر در مراکز مختلف سینمایی در حال انجام است در یک مرکز واحد متمرکز کنیم.
 
رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه پرداختن به امور بین‌الملل به شکل مجزا در هریک از مراکز سینمایی امری غیر قابل قبول است، بیان کرد: مجموع موسسه ها باید به شکل متمرکز در کنار هم قرار بگیرند. درباره رسانه های تصویری هم همین قاعده کلی مطرح شده است و صحبت های وزیر ارشاد هم در راستای تمرکز مراکز مختلف سینمایی بوده ولی متاسفانه اینگونه القا شده است که صحبت های وزیر ارشاد در تقابل با سازمان سینمایی بوده است اما حقیقت این نیست.
 
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت های خود با اشاره به ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی و هنری که در این وزارتخانه فعالیت دارد و بحث انحلال آنهم از سوی وزیر مطرح شده است، گفت: به عنوان مثال نوع فعالیت های ستاد صیانت از آثار فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای وزیر ارشاد توجیه نشده است و آقای جنتی درباره وجود چنین ستادی در وزارت ارشاد قانع نشدند از همین رو کارشناسان مشغول بررسی کارکرد این ستاد در این وزارتخانه هستند و در صورت تشخیص مبنی بر منحل شدن این تشکیلات قطعا این کار را انجام خواهیم داد.
 
حجت الله ایوبی در پاسخ به این که دلایل وزیر و اسم بردن از موسسه های رسانه های تصویری و واگذاری این موسسه به بخش خصوصی چه بوده است؟ گفت: نکته مهم این است که هر طرح و برنامه ای که مطرح می شود در راستای خدمت به سینما است و در این مورد هم باید متذکر شد که موسسه رسانه های تصویری همیشه در کنار سینما بوده است اما آنچه باعث نگرانی بخش خصوصی شده ورود این موسسه در مدیریت دولت دهم به حوزه تولید فیلم بوده است.
 
وی در ادامه متذکر شد: این ورود نگرانی رقابت دولت با بخش خصوصی را ایجاد کرده بود اما واقعیت این است که دولت همواره کمک حال بخش خصوصی بوده و طبق قاعده نوع مدیریت بر موسسه رسانه های تصویری در مدیریت گذشته از این قاعده مستثنی نبوده است. ولی به اعتقاد من کارکرد موثر این موسسه و در کنار سینما بودن را نباید فراموش کرد چراکه این رسانه علاوه بر مبارزه با قاچاق و تنظیم بازار از تولیدات تهیه کنندگانی که موقعیت اکران آثار خود را پیدا نکرده اند نیز حمایت می کند.
 
رئیس سازمان سینمایی در پایان درباره توان بخش خصوصی برای اداره این موسسه گفت: وظایف موسسه رسانه های تصویری علاوه بر کمک به بدنه سینمای ایران، تنظیم درست بازار و پخش و عرضه عادلانه فیلم در میان خانواده ها است و وظایفی که موسسه رسانه های تصویری و شبکه نمایش خانگی دارد از عهده بخش خصوصی بر نمی آید و یا به عبارت بهتر بخش خصوصی به این حوزه ورود پیدا نمی کند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: