جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 28 خرداد 1393     
کلاه «سکته‌یاب»هم به بازار آمد

ایسنا: به باور پزشکان، کلاه «سکته‌یاب» (Strokefinder) با ارسال ریزموجها به مغز می‌تواند جان هزاران تن را نجات دهد.

مخترعان این دستگاه مدعی هستند که کلاه مذکور می‌تواند در زمان استفاده توسط کارکنان آمبولانسها به صرفه‌جویی در زمان حیاتی بین مرگ و زندگی کمک کند و یا می‌تواند خطر از کارافتادگی طولانی‌مدت را در بیماران کاهش دهد.
 

سکته مغزی یکی از دلایل اصلی از کار افتادگی شدید در سراسر جهان است. اگرچه استفاده از دارو می‌تواند آسیب ایجاد شده توسط رایجترین نوع سکته در اثر لخته شدن خون در مغز را کاهش دهد، اما این درمان یا باید در سه تا چهار ساعت اولیه انجام شود یا ممکن است ضرر آن بیشتر از فایده‌اش باشد.

بیماران را نمی‌توان بدون اسکن مغزی درمان کرد؛ چرا که دارو ممکن است برای بیماران مبتلا به نوع دوم کمتر رایج سکته که در اثر خونریزی مغزی ایجاد می‌شود، مرگبار باشد. در اینجاست که تشخیص سریع بین دو سکته اهمیت می‌یابد.

شرکت سوئدی Medfield Diagnostics کلاه سکته‌یاب را طراحی کرده که ریزموجهای مشابه امواج تلفن همراه را از طریق آنتن‌هایش به جمجمه می‌فرستد.

کلاه مذکور بر روی سر بیمار قرار گرفته و بافت مغز را با استفاده از ریزموجها آزمایش می‌کند. سیگنالها توسط سیستمی برای تعیین نوع سکته و اینکه توسط لخته خون یا خونریزی مغزی ایجاد شده، ترجمه می‌شوند.

محققان دانشگاه فناوری چاملرز، آکادمی سالگرنسکا و بیمارستان دانشگاهی سالگرنسکا در گوتنبرگ سوئد یک کارآزمایی بر روی 45 بیمار انجام دادند. نتایج این کارآزمایی نشان داد که کلاه سکته‌یاب از قطعیت زیادی در یافته‌های خود برخوردار است.

مطالعات اولیه بیمار درون بیمارستانها انجام شده و گروه تحقیقاتی آکادمی چالمرز و سالگرنسکا در پائیز سال جاری قصد دارند یک کلاه متحرک سکته‌یاب را بر روی بیماران در آمبولانس آزمایش کنند.

به گفته محققان، این ریزموجها 100 برابر ضعیفتر از امواج تولید شده توسط تلفن همراه هستند و تنها برای چند ثانیه باقی می‌مانند که نشان از ایمن بودن کلاه دارد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: