جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 27 خرداد 1393     
تقدیم لایحه«کنوانسیون میناماتا»به مجلس

فارس:رئیس‌جمهور لایحه تصویب کنوانسیون میناماتا در مورد جیوه را برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور لایحه تصویب کنوانسیون میناماتا در مورد جیوه را برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

این لایحه به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و منظور کارکرد سودمندانه جیوه در صنعت پزشکی و از طرفی تاثیر مخرب آن در سلامت انسان و محیط زیست و با توجه به تدوین ساز و کارهای حقوقی در خصوص کنترل مصرف آن در کنوانسیون میناماتا در مورد جیوه و تامین منافع ملی کشور در مفاد آن، به تصویب هیئت وزیران رسیده است.

کنوانسیون میناماتا در مورد جیوه با 35 ماده و پنج پیوست تصویب شده و به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه می دهد تا اسناد تصویب را نزد امین اسناد تودیع نماید.

بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست مسئول اجرای کنوانسیون بوده و تغییر آن بر عهده دولت است.

همچنین رعایت اصل 139 قانون اساسی برای ارجاع هر گونه اختلاف به داوری در اجرای ماده 25 کنوانسیون ورعایت اصل 77 قانون اساسی برای هرگونه اصلاح کنوانسیون یا پیوست های آن در اجرای ماده 26 کنوانسیون الزامی است .

پیوست:

کنوانسیون منع استفاده از جیوه موسوم به میناماتا مهر سال 1392 در نشستی با حضور 139 کشور از جمله ایران در شهر کوماموتو ژاپن به امضا رسید و بر اساس آن کشورهای عضو مکلف شدند تا استفاده از جیوه و ترکیبات آن را در صنایع مختلف کاهش داده و تا سال 2020 میلادی به طور کامل حذف کنند.

همچنین کشورهای توسعه‌یافته نیز متعهد شدند نسبت به همکاری‌های بین‌المللی و ارائه کمک‌های فنی و مالی و انتقال تکنولوژی‌های جایگزین جیوه به کشورهای در حال توسعه اقدام کنند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: