جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 27 خرداد 1393     
حفظ و پایداری محیط زیست در گرو حفاظت از تنوع زیستی و مدیریت یکپارچه عرصه های طبیعی است

به گزارش شهرداری نیوز،بنا بر ضرورت و لزوم هر چه بیشتر حفاظت از تنوع زیستی و مدیریت یکپارچه عرصه طبیعی و جلوگیری از تخریب و تهدیدها تاکید بر ساماندهی و گسترش همکاری بین بخشی بین دستگاه‌های مربوطه در این زمینه لازم است.

رئیس اداره محیط زیست تفت اظهار کرد: تقریبا حدود ۵سال است که در این مورد پی‌گیری‌های لازم انجام شده و هنوز در حال پی‌گیری می‌باشد.

محمدرضا خواجه افزود: در این رابطه مکاتبات و پیگیری‌های لازم در سطح کشوری از طرف معاون رئیس جمهور در سازمان حفاظت محیط زیست و مسئولان استانی صورت گرفته و هم اکنون با توجه به جلسات متعدد و تفاهم نامه‌ها بین دستگاه‌های مرتبط موضوع در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار گرفته و در حال پیگیری می‌باشد.

وی اظهار کرد: بنا بر ضرورت و لزوم هر چه بیشتر حفاظت از تنوع زیستی و مدیریت یکپارچه عرصه طبیعی و جلوگیری از تخریب و تهدیدها تاکید بر ساماندهی و گسترش همکاری بین بخشی بین دستگاه‌های مربوطه در این زمینه لازم است.

خواجه تصریح کرد: طبق آخرین سرشماری بعمل آمده از جانوران گیاه‌خوار، تعداد ۱۸۰ راس قوچ و میش،۲۰۰ راس آهو و سایر پستانداران،۲۰۰ راس کل و بز در این منطقه زیست می‌کنند.

وی افزود: با بررسی‌های بعمل آمده به نظر می‌رسد اثراتی از حیوانات گوشت‌خوار از راسته گربه‌سانان و سگ‌سانان در منطقه زیست می‌کنند و تنوع دیگر گونه‌ها پرندگان، خزندگان که از ارزش‌های حفاظتی خاصی برخوردار هستند هم در این منطقه وجود دارند.

خواجه بیان کرد: به لحاظ حفاظتی در حال حاضر تعداد ۵ نفر مامورین اجرایی از منطقه گشت و کنترل بعمل می‌آورند که با توجه به کوهستانی بودن منطقه و گسترش بعضی تعارضات و تهدیدها نیاز به امکانات و نیروی انسانی بیشتری می‌باشد.

اثرات خشکسالی در منطقه شکار ممنوع شیرکوه را می‌توان به عنوان تهدیدی تلقی کرد که امروزه به صورت کاملا مشهود دیده می‌شود.

۲۰  هزار هکتار کاملا در معرض خشکسالی است

این موضوع به گونه‌ای است که حدود ۳۰ هزار هکتار از منطقه بدلیل وضعیت توپوگرافی و شرایط خاص از حداقل شرایط لازم برای زیستمندان برخوردار بوده و حدود ۲۰ هزار هکتار از منطقه تحت مدیریت مستقیماً تحت بحران خشکسالی قرار گرفته و یک عامل طبیعی نابودی و کاهش جمعیت وحوش محسوب می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: در بخشی از منطقه برای پیشگیری از بحران خشکسالی نیاز به تامین علوفه خشک برای وحوش می‌باشد که در این زمینه در سال‌های گذشته در موارد نیاز بخش علوفه در منطقه اقداماتی انجام گرفت.

خواجه گفت: از طرف دیگر آتش سوزی‌های رخ داده در این منطقه از بین رفتن هکتارها از مراتع یکی دیکر از تهدیدهای جدی در این زمینه به شمار می‌رود

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: