جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 27 خرداد 1393     
چرا ایرانی‌ها چاق هستند؟

همشهری آنلاین: نسل امروزی برخلاف دیروزی‌ها بیشتر به‌کار در ادارات و شرکت‌ها و کارهایی که اغلب با 8 ساعت پشت میزنشینی تعریف می‌شوند سروکار دارد، در واقع میزان تحرک این نسل حداقل است و اگر هم در میان نسل جدید معدود افرادی باشند که به ورزش بپردازند این افراد به‌طور میانگین بیش از 3 روز در هفته ورزش نمی‌کنند.

از سویی دیگر در زمان‌های قدیم تغذیه در کشور ما بیشتر طبیعی و غنی از لبنیات و سبزیجات بوده اما امروزه سبک تغذیه ما تغییر کرده و به‌دلیل مشغله بالای کاری و فکری سرعت در خوردن در زمان کوتاه را بیشتر ترجیح می‌دهیم، بنابراین احتمالا امروزه غذاهای فست فود به مذاق بسیاری خوش‌تر می‌آید. بلای پشت میز نشینی اما به سراغ نوجوانان و جوانان ما هم آمده و آنها را مبتلا به‌خود کرده است.
برخلاف جوانان دیروزی که در کوچه و خیابان الک دلک بازی می‌کردند یا با توپ به فوتبال خیابانی در محله‌های خاکی می‌پرداختند و مبنای اغلب بازی‌های آنها فعالیت فیزیکی بود جوانان امروزی با رواج بازی‌های رایانه‌ای اغلب خانه نشین شده‌اند و بازی‌های رایانه‌ای را به بازی فوتبال و تحرک بدنی ترجیح می‌دهند.

درنتیجه این تغییر در سبک تحرک، شیوه تغذیه و به‌طور کلی روش زندگی که به هیچ وجه همراه با تحرک بدنی نیست، ما به‌احتمال زیاد در آینده‌ای نه چندان دور با موج بزرگی از ظهور وبروز انواع و اقسام بیماری‌های قلبی- عروقی وسرطان‌ها در میان نسل بزرگسال و مسن خود روبه‌رو خواهیم بود. این فقط به این معنا نیست که تنها سلامت افراد در معرض خطر قراردارد بلکه درصورت رخ دادن چنین وضعیتی اقتصاد کشور و بودجه بخش بهداشت و حوزه درمان با چالش بسیار زیادی روبه‌رو خواهد شد و دولت‌ها در آینده‌ای نه چندان دور ناگزیر خواهند بود بودجه عظیمی را به حوزه سلامت آن هم فقط برای درمان اختصاص دهند. اما چه می‌شود کرد؟ آیا می‌توان برای حل این بحران پیش رو راه‌حل‌هایی درنظر گرفت؟ و آیا می‌توان راه‌حل‌های کم هزینه و کم دردسری درنظر گرفت؟

درصورت مطرح کردن چنین پرسش‌هایی از سوی پزشکان تنها با یک پاسخ خیلی ساده و کوتاه مواجه می‌شوید: با 20دقیقه ورزش یا یک ساعت پیاده روی سریع روزانه می‌توانید تندرستی و سلامت خود را حفظ کنید و از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کنید. متخصصان تغذیه نیز به شما خواهند گفت: با تغییر سبک در تغذیه می‌توانید تحول شگرفی در وضعیت سلامت خود ایجاد کنید به‌معنای آنکه از تغذیه ناسالم و استفاده ازمواد پرچرب و شیرین و شور دست بردارید و به تغذیه سالم و خوردن میوه و سبزیجات و مواد غذایی کمتر سرخ شده روی بیاورید.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: