جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 26 خرداد 1393     
توقف صادرات گاز ازروسیه به اوکراین

تسنیم: با پایان یافتن مهلت اوکراین برای بازپرداخت بدهی خود به روسیه مقام‌های مسکو جریان صادرات گاز به کی‌یف را متوقف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یوری پرودان وزیر انرژی اوکراین در جلسه دولت تاکید کرد: به ما اطلاع داده شده است که گاز تحویلی به اوکراین به صفر رسیده است و تنها مورد نیاز کشورهای اروپایی از طریق مرزهای اوکراین ترانزیت می شود.

شرکت گازپروم روسیه نسبت به اختلال احتمالی در جریان عرضه گاز طبیعی به کشورهای اروپایی هشدار داده و قصد دارد شکایت 4/5 میلیارد دلاری را ضد دولت اوکراین در دادگاه بین المللی استکهلم مطرح کند.

سومین جنگ گازی بین روسیه و اوکراین از سال 2006 میلادی تاکنون در شرایطی تشدید شده که روابط دو کشور پس از برکناری ویکتور یانوکویچ رئیس جمهور سابق اوکراین و اقدام روسیه در الحاق کریمه به شدت متشنج شده است.

وزیر انرژی اوکراین تصریح کرد: دولت کی یف عرضه گاز برای مشترکان داخلی و ترانزیت گاز طبیعی برای کشورهای اروپایی را کاملا تضمین می کند.

کمیسر انرژی اتحادیه اروپا نیز تاکید کرد: مشکلات اروپا زمانی آغاز خواهد شد که اوکراین استفاده از گاز ذخیره شده در ذخایر و انبارهای خود را آغاز کند. با این وجود اوکراین گاز مورد نیاز برای مصرف 3 ماه آینده خود را در اختیار خواهد داشت.
وی افزود: اروپا در شرایط کنونی مشکلی نخواهد داشت ولی با آغاز فصل زمستان مشکلات اروپا نمایان خواهد شد. وی از اوکراین خواسته است تا پیشنهاد پوتین در خصوص قیمت 385 دلاری گاز در فصل زمستان و 300 دلاری در تابستان را قبول کند.

مقام های روسیه و اوکراین در مذاکرات شب گذشته خود بار دیگر نتوانستند به توافق نهایی برای حل و فصل اختلافات گازی دست پیدا کنند تا عرضه گاز روسیه به بازارهای اروپایی ادامه پیدا کند.شرکت گازپروم روسیه در حالی امروز از پایان مهلت اوکراین برای پرداخت بدهی گازی خبر داده است که پیش از این اعلام کرده بود مهلت تعیین شده به هیچ وجه تمدید نخواهد شد.

اوکراین پیش از این اعلام کرده است تا زمانی که روسیه قیمت گاز صادراتی را کاهش ندهد حاضر به پرداخت بدهی خود نیست.پس از برکناری ویکتور یانوکویچ در ماه فوریه روسیه قیمت گاز صادراتی به اوکراین را به بیش از 485 دلار به ازای هر هزار متر مکعب افزایش داده است. اوکراین خواستار قیمت 268 دلاری شده است. روسیه به تازگی پیشنهاد کاهش 100 دلاری قیمت گاز صادراتی به اوکراین را مطرح کرده ولی این پیشنهاد با مخالفت کی یف روبرو شده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: