جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 26 خرداد 1393     
آغاز "طرح هادی" 3500 مسکن روستایی

 

به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز،معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب با اشاره به این که در چهار سال ۳۴ هزار تخلف ساختمانی در روستاها به مراجع قانونی ارجاع شده است، گفت: در سال جاری تهیه طرح هادی ۳۵۰۰ روستا آغاز می شود. 

محمدرضا شاملو در نشست خبری  با بیان این که این همایش روزهای دوم و سوم تیرماه امسال در اردبیل برگزار می شود، بیان کرد: ابعاد مکانی فضایی توسعه پایدار روستاها، مسکن و بهسازی روستایی و حکمروایی محلی و برنامه ریزی کالبدی-فضایی سه محور این همایش است که بر اساس آنها  مکان یابی روستاهای جدید و روابط و پیوند آنها، جایگاه طرح های هادی و اثرات آن، مقاوم سازی مسکن روستایی، بهسازی بافت های با ارزش روستایی، مشارکت روستاییان و نهادهای محلی در راستای توسعه پایدار مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. 

 شاملو در ادامه اظهار کرد: هم اکنون بیش از 60 هزار روستا در پهنه سرزمینی ایران پراکنده شده که حدود 21 میلیون نفر یعنی 30 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهد.

وی با بیان این که این مسئله هم مزیت داشته و هم  مشکل، تصریح کرد:  مزیت از این جهت که هر کدام از روستا نقش مهمی در تامین امنیت کشور دارند و مشکل نیز از این منظر که خدمات رسانی به روستاها با موانعی روبرو بوده است.

وی با تاکید بر این که روستاها مهم ترین منبع تامین محصولات کشاورزی و دامی کشور هستند، گفت: امسال یک پای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی روستاها به جهت تامین نیاز غذایی مردم هستند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب خاطرنشان کرد: حدود 90 درصد سطح کشور غیر شهری، مناطق غیر مستقیم روستایی یا مناطقی که به روستاها متصل هستند، از این رو توجه به آن ها از بعد فرهنگ و سنن غنی مهم است. 

ارجاع ۳۴ هزار تخلف ساختمانی روستایی به مراجع قانونی 

شاملو با تاکید بر این که نیاز به توجه به روستاها یک ضرورت است و در برنامه ریزی های ملی و منطقه توجه به روستا یک الزام است، گفت: با توجه به برنامه ششم توسعه اولین همایش ملی توسعه پایدار فضایی و کالبدی روستایی ضمن ورود به سیاست های گذشته از منظر نقاط قوت و ضعف را با حضور اندیشمندان، مدیران اجرایی و صاحبنظران بررسی شده و راهکاهای جدیدی برای توسعه روستاها ارائه می شود 

رییس اولین همایش ملی توسعه پایدار فضایی و کالبدی رستایی با بیان اینکه بیش از 1200 مقاله برای همایش ارسال شده است، اظهار کرد: همه این مقاله مورد بررسی قرار گرفته که از بین آنها 480 مقاله پذیرفته شده و در نهایت 264 مقاله برای ارائه پذیرفته شد.

شاملو یادآور شد: یکی از ضعف های نظام برنامه ریزی این است که جایگاه روستا به طور جدی مورد توجه قرار نگرفته است. مسائل روستا تحت تاثیر شهرها قرار می گیرد و در توزیع اعتبارات اتفاق ویژه ای نیفتاده است. روابط بین شهر و روستا تعیین کننده است و نمی توانیم آنها را نادیده بگیریم.

وی با اشاره به تهیه طرح هادی روستاها، گفت: در این زمینه تلاش این بوده تا ضمن توجه به نیاز مردم محدوده اراضی را به شکلی ببندیم که عرصه های طبیعی حفظ شود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: