جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 26 خرداد 1393     
منطقه 6 از ظرفیت های آموزشی و فرهنگی بالایی برخوردار است

به گزارش شهرداری نیوز دانشجویان و زندگی آسان برای جوانان از یک سو و دغدغه داشتن سالمندترین شهروندان تهرانی درکنار نبود زیرساخت های فرهنگی بخشی از دغدغه های امروز شهردار منطقه 6 تهران است، که مسئولیت یکی از کلیدی ترین نقاط پایتخت را در حالی مدیریت می کند که در دوره جدید مدیریت شهری قرار است طرح پایلوت تحول فرهنگی به عنوان اصلی ترین رویکرد مدیریت شهری دردوره جدید در منطقه شش به منصحه ظهور برسد.

«عظیم بابایی»،اکنون شهردارمنطقه 6 تهران است، او پیش از این 5 سال سکان هدایت شهرداری منطقه 17، معروف به دارالشهدا را برعهده داشت، بابایی، دو سال نیز شهردار منطقه 20 بود که آن را قبله تهران می خوانند. او اکنون 6 ماهی است که مسئولیت شهرداری منطقه 6 را برعهده دارد.

آنچه در پی می آید، حاصل گفت و گوی تفضیلی خبرنگار شهرنوشت باعظیم بابایی، شهردار منطقه 6 تهران پیرامون   مسائلی است که سبب شد تا طرح تحول فرهنگی در این منطقه به عنوان منطقه پایلوت در شهر تهران اجرا شود.

مهمترین ویژگی های منطقه 6 ازنگاه شما که کار مدیریت شهر را در حوزه ها مختلف انجام داده اید، چیست ؟

هر منطقه ای مختصات خاص خود را دارد، منطقه 6، منطقه ای ریشه دار و فرهنگی است که مرکزیت فرهنگی نظام درآن قرار دارد و به نوعی قلب تهران محسوب می شود. در واقع، همه مراکز فرهنگی، آموزشی و درمانی مهم کشور در آن قرار دارد . هنرمندان ، بزرگان و ورزشکاران هرکدام به نوعی در این منطقه تردد داشته و  اصطلاحا برای خود پاتوقی دارند. منطقه 6 یادآور خاطره انگیزترین نقاط انقلاب است که همچون میدان انقلاب، چهارراه ولی عصر ، نمازجمعه، دانشگاه تهران و راهپیمایی های بزرگ همه این منطقه اتفاق افتاده و همچنان می افتد. باید به این منطقه نگاه فراملی داشت که به سبب کارکرد تاریخی، قابل مقایسه با سایر نقاط تهران نیست . گوشه گوشه این منطقه از تهران برای نسل اولی ها ، دومی ها و حتی نسل سوم هم خاطره انگیز و معنادار است .

به عنوان شهرداری که چند ماهی است در این منطقه فعالیت می کنید چه ویژگی هایی در مردم این نقطه از شهر دید که آنها را برایتان متمایز از سایر شهروندان می کند؟

روح هر منطقه وابسته به مردم ساکن آن منطقه است، از این رو توجه به وضعیت شهروندان یکی از اصول مدیریتی شهری است که در این منطقه گواه ویژگی های خاص است .

بررسی های آماری نشان می دهد، منطقه 6 باسوادترین شهروندان تهرانی را از لحاظ تحصیلات دارا است که بار فرهنگی قابل توجهی را در خود دارد، اما از سوی دیگر این منطقه پیرترین شهروندان راا هم دارد چرا که اغلب شامل خانواده هایی می شوند که فرزندانشان در خارج از کشور به سر می برند از این رو بحث نگهداشت و توجه به تفریحات و سرگرمی های مختص آنها ، آماده سازی معابر مناسب سالمندان از موضوعاتی است که با حضور در جایگاه مدیریت این منطقه به عنوان ویژگی های خاص مورد توجه شهرداری این منطقه است.

اما آنچه باید درباره مردم منطقه 6 گفت، این است که مردم این منطقه ذاتا دارای ریشه فرهنگی  هستند و مطالبات و خواسته های عمومی آنها بسیار منطقی است، به طوری که طرح مطالبات شهروندی کاملا دلسوزانه است و دنبال حل مسائل در حوزه مدیریت شهری هستند .

 مطالبات فرهنگی چه جایگاهی در میان مردم منطقه دارد ؟ و چقدر به مطالبه خود مردم تبدیل شده است ؟

مردم منطقه غالبا فرهنگی هستند، چرا که این منطقه از گذشته محل اسکان فرهنگیان بوده که شامل دانشجوها، اساتید دانشگاهی و قشر تحصیل کرده می شود، اما در گذر زمان بخشی از منطقه از مسکونی به تجاری تبدیل شده که این موضوع زنگ خطری برای مدیریت شهری است، به طوری که در روز، جمعیت این منطقه به دو میلیون نفر می رسد ،اما در شب ناگهان جمعیت به 300 هزار نفر تقلیل پیدا می کند و از منظر مدیریت شهری، اینکه منطقه ای خوش سابقه از سکنه خالی شود موجب نگرانی های در مباحث امنیت محله است .

در حال حاضر معضلات فرهنگی منطقه شما چیست ؟

وقتی حرف از معضل فرهنگی می شود دیگرمختص منطقه نیست، چرا که منطقه بخشی از کشوراست ،در واقع قطره ای از دریا است .

در این شرایط هنگامی که مقام معظم رهبری هشدار می دهند سبک زندگی ایرانی اسلامی مورد توجه قرار گیرد ،یعنی  ما از اصل دور نشویم و این دور شدن از سبک زندگی و هویت ایرانی اسلامی معضل است . خانواده ها سست ، بنیان خانواده خدشه دار می شود و این در حالیست که توجه به خانواده یعنی توجه اصل و ریشه خانواده.

نسل گذشته سالم ترین نسلی بود که انقلاب کرد ، جنگ را اداره کرد و هنوز هم آثار  سلامت و خدمات این نسل باقی است و این نسلی بود که توجه به خانواده و دین مردم داشت، اما اکنون دین مردم در خطر است و نسل جوان در معرض خطر فرهنگ های جدید چون اباهه گری، لاابالی گری و فرقه های ضاله و لذت گرایی و بی توجهی  قرار دارد و برای اشاعه این فرهنگها، در قالب دین های جدید در مدارس و دانشگاه ها تبللیغ می شوند و دشمنان در تلاش هستند تا بگویند دین کارآمد نیست و این موضوع اکنون مشکل اساسی است .

ما همیشه درمحاصره و تحریم بوده ایم، اما دین همواره کارآمدی خود را نشان داده، هم در جنگ هم در انقلاب در مضیقه بوده ایم، اما همچنان با خلاقیت و تلاش نشان دادیم دین ما کارآمد است و می توان با دین و اخلاق وتعمیق و گسترش موضوعات فرهنگی در خانواده، مسیر درست را در زندگی پیش برد.

آیا این وضعیت نگرانتان کرده ؟

من نگران تربیت این نسل هستم، اکنون خانواده ها بچه ها را رها کرده و فراموش کرده اند که  فرزند فقط با امکانات مادی بزرگ نمی شود .

خانواه ها این روزها به دنبال توجه به ظواهر فرزندانشان هستند و فقط دغدغه دارند که کفش، خوراک ، تفریح و پوشاک فرزندشان چگونه باشد، اما همین خانواده به مسائل دینی فرزندش در تربیت  بی اهمیت  است و همچون گذشته به آن توجه نمی کند. این بزرگترین بلا برای آینده است، اما اگر به سبک زندگی ایرانی – اسلامی توجه شود، قطعا این نگرانی ها برطرف می شود و نسل جدید و آینده  قوی و خلاق تربیت می شود، اما بی توجهی به همین مسئله می تواند نسلی بی اراده، معتاد و نا امید تربیت می شود و من نگران این موضوع هستم و دوست دارم از هر فرصتی در جایگاه مدیریت شهر برای این دغدغه به خانواده ها هشدار دهم.

چرا منطقه شش به عنوان منطقه طرح پایلوت تحول فرهنگی انتخاب شد؟

منطقه 6 پیشانی فرهنگی شهر تهران است به عنوان منطقه پایلوت انتخاب شده، چرا که تمامی مناطق آموزشی، درمانی، اداری و تجاری در این قسمت  قرار گرفته اند و اقلیتهای مذهبی نیز جمعیت قابل توجهی را نیز شامل می شود ، در واقع مجموعه ای  از همه موضوعات اجتماعی و فرهنگی است و مدیریت شهری بر این اعتقاد است که اگر این منطقه متحول شود، قطعا بر مدیریت شهری تهران اثر گذار خواهد بود و اگر در تهران تحولی اتفاق بیفتد به طور حتم کشوراز آن متاثر خواهد شد. یعنی همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند تهران فراتر از یک کلانشهر است ، در موضوع تحولات فرهنگی، مدیریت شهری به تهران، همچون الگویی برای کشور نگاه می کند و سیاست ها از این منظر تبیین می شود که اگر موضوعات فرهنگی در تهران تاثیرگذار باشد  این مهم به کشوری تسری پیدا می کند.

ویژگی های منطقه 6 در میان سایر مناطق تهران چیست ؟

روزانه دو میلیون مسافر در منطقه 6 تهران تردد می کنند و این در حالی است که این منطقه، مرکزیت دانشگاهی و فرهنگی شهر در این منطقه واقع شده است . یکی از ویژگی های خاص منطقه 6 وجود میادین بزرگ و خاطره انگیز و تاریخی تهران همچون میدان انقلاب ، فردوسی ، هفت تیر ، فاطمی ، آژانتین در کنار حضور دانشگاه تربیت معلم و دانشگاه تهران و وجود 28 بیمارستان در این منطقه سبب شده جایگاهش در مدیریت شهری خاص باشد.

وظیفه من به عنوان شهردار یکی از مناطق مهم تهران این است که با همکاری نخبگان و دانشگاهیان ، درکنار مردم محلات، کار عظیم تحول فرهنگی در عرصه های مختلف آغاز کنیم و مباحثی همچون محله خوب، زندگی مطلوب ار در یکی از قدیمی ترین مناطق تهران دنبال کنیم .

آقای مهندس در حال حاضر وضعیت منطقه 6 از لحاظ فرهنگی چگونه است و سرای محله تا چه اندازه در این منطقه توسعه یافته است ؟

کارکرد منطقه 6 یک کارکرد فرامنطقه ای است و در واقع میتوان کارکرد منطقه 6 راه حلی عنوان کرد چرا که بیشتر خدمات شهری در این منطقه به مردمی است که از سایر مناطق کشور به تهران آمده اند ؛ از سوی دیگر قرار گرفتن وزارت خانه ها و مراکز مهم فرهنگی سبب شده کارکرد این منطقه به بشکل فرامنطقه ای مطرح شود .

از سوی دیگر منطقه 6 تهران دارای 18 محله است که مدیریت شهری در راستای اهداف فرهنگی موفق شده است در 12 محله اقدام به راه اندازی سرای محلات کند که به مردم خدمات فرهنگی می دهند .

بحث توسعه فضاهای فرهنگی در منطقه 6 با چه رویکردی دنبال می شود ؟ 

یکی از موضوعات اصلی در حوزه مدیریت شهری دسترسی همه شهروندان به سرای محلات وبهره مندی از امکانات و خدمات این مراکز است، به طوری که بررسی های صورت گرفته حاکی از آن است که مجموعه سراهای محلات، 7 سرا در وضعیت مطلوبی قرار دارند و 4 سرا نیز دارای ساختمان مشترک با نواحی هستند که در طرح توسعه فضاهای فرهنگی تلاش می کنیم ساختمان کاملا مجزایی در اختیار این سراها قرار دهیم.

در منطقه جنت آباد نیز ساختمان سرای محله درحال تجهیز است و در منطقه ساعی نیز ساخت سرای محله در حال انجام است . بدین ترتیب تنها سه محله 16 آذر، لاله و عباس آباد در منطقه 6 هستند که فاقد سرای محله مجزا بوده که ایجاد سرا در این محلات در دستور کار قرار دارد تا ظرف 5 سال آینده توسعه فضاهای فرهنگی این منطقه در نقطه مطلوب قرار داشته باشد .

برنامه شما برای سراهای مشترک با نواحی چیست؟

می خواهیم تمام سراها از نواحی مستقل باشند و هیچ سرایی با نواحی فضای مشترک نداشته باشد تا خانواده ها حتی از حیث فضا نیز در حوزه فرهنگی دغدغه نداشته باشند.

البته نکته مهمی که در خصوص فضاهای ورزشی و فرهنگی منطقه شش نمی توان نادیده گرفت آن است که مردم از لحاظ مالی نسبت به سایر نقاط وضعیت بهتری دارند و بخش خصوصی هم در حوزه ورزش و حوزه فرهنگی ورود پیداکرده است به طوری که بخش خصوصی4 استخر دارد و شهرداری هم درحال راه اندازی یک استخر است البته با وجود این امکانات ، در مجموع زیرساخت این منطقه از لحاظ فرهنگی به دلیل اینکه خدمات فرا منطقه ای است کفاف نمی دهد .

خانم ها چه اندازه از مراجعات شهری را به خود اختصاص داده اند و با شهردار حرف بزند ؟

خانم ها در موضوعات فرهنگی فعال هستند و در این منطقه هم این خانم ها هستند که در موضوعات فرهنگی و مذهبی پیش تازترهستندبه طوری که در پارک ها حضورخانم ها چشم گیر است و در این میان مردها یا مشغله دارند یا حال ندارند اما درتهران این خانم ها هستند که دغدغه شهر را دارند .

در این راستا نیزشهرداری منطقه شش در حال راه اندازی یک شهربانو است که در 9 طبقه مختص بانوان تمام نیازهای استخر، سونا ،جکوزی و کلاس های ورزشی را در خود جای داده که همه فضای آن طبق موضوعات مختص بانوان است و با راه اندازی آن به یکی از بزرگترین و مجهزترین شهربانوهای تهران بدل می شود .

با توجه به تلاش مدیریت شهری برای بهره گرفتن از متخصصین ، آیا در منطقه شما هم این ارتباط مورد توجه قرار گرفته ؟

بله ، شهرداری منطقه 6 توجه به زیرساخت های فرهنگی را با همکاری آموزش و پرورش و دانشگاه ها انجام می دهد به طوری که 6 تفاهم نامه با داشنگاه های معتبر به امضاء رسانده ایم تا حتی برای دانشجویان خوابگاهی نیز کار فرهنگی انجام دهیم که نمونه آن همکاری با دفترنمایندگی مقام معظم رهبری برای برگزاری کارگاه های سبک زندگی و ترویج زندگی آسان است که امسال با همکاری این نهاد در دو مرحله کاروان های زوج های جوان را به مشهد مقدس اعزام کرده ایم .

یکی ازموضوعات مهم دیگر که با همکاری شهرداری و دفتر نهاد مقام معظم رهبری به صورت جدی پیگیری شده است . توسعه دو مرکز مشاوره امین بوده است تا دانشجویانی که به کلانشهر تهران می آیند در تهرا رها نشوند و در معرض گروه ها و مسائل آئین های انحرافی جدید قرارنگیرند و از مسیر زندگی متعالی خارج نشوند و در این مسیر از همکاری اساتید دانشگاهی نیز بهره گرفته ایم .

علاوه بر بهره گیری از نیروهای متخصص علمی ، فرهنگی و آموزشی، استفاده متقابل از توانمندی های مدیریت شهری و دانشگاه مورد نظر دست و در این راستا برگزاری جشنواره های فرهنگی از سوی مدیریت شهری در محیط دانشگاهی و توجه به موضوع محله خوب با رویکرد دینی و مذهبی ، راه اندازی مسابقات ورزشی در خوابگاه های دانشجویی از این دسته است.

آیا تا به حال برنامه خاصی مختص قشر جوان دانشجو طراحی کرده اید؟

جدیدترین طرح شهرداری منطقه 6 برای خوابگاه های دانشجویی همزمان با ایام مسابقات جام جهانی است که به صورت مشترک پخش مستقیم مسابقات را در محوطه های خوابگاهی برای سرگرم شدن و تفریح دانشجوها در نظر گرفته ایم .  برگزاری یادواره شهدای دانشجو و دانش آموز با همکاری شهرداری و دانشگاه و آموزش و پرورش از جمله این برنامه ها است.

از دیگر برنامه ها ، برگزاری کارگاه های آموزش های پیش ازازواج برای دانشجویان جوان، چکاب پزشکی دانشجویان و شهروندان منطقه 6 و تشکیل دفترچه سلامت دردانشگاه علوم پزشکی از دیگر برنامه هایی است ه به دنبال امضای تفاهم نامه مدیریت شهری شهری و دانشگاه ها در منطقه 6 دردستور پیگیری قرار گرفته اند .

در ارتباط مردم منطقه 6 با دانشگاه ها کارویژه ای صورت گرفته است ؟

اتفاقا به نکته جالبی اشاره کرده اید چرا که ویژگی های خاص شهری منطقه 6 سبب شده تا بحث فعالیت ها و برنامه های مشترک با دانشکده دامپزشکی را دنبال کنیم تا در دوره های آموزش ، بیماری ها مشترک بین انسان و حیوان را به شهروندان آموزش دهیم،  چرا که بر خلاف تصور عموم، این منطقه بیشترین حیوانات دست آموز و خانگی را داراست.

یعنی در این منطقه به اندازه شمال تهران حیوانات خانگی وجود دارد ؟

واقعیت آن است که در این منطقه حتی از نقاط غرب تهران هم بیشتر به حیوانات خانگی علاقه نشان داده شده است . به طوری که نگاهی به وضعیت داروخانه های این منطقه در یک خیابان نشان می دهد از 10 داروخانه 6 مورد به حیوانات تعلق دارد .

کلام آخر شهردار چیست ؟

موضوعات فرهنگی به دست  یک نفر و یک نهاد حل نمی شود ،بخش های مختلف با ید کمک کند یعنی اگر مردم پای کار نباشند تحولی اتفاق نمی افتد.

یکی از مهمترین بخش هایی که این روزهای می تواند در حوزه فرهنگی گامهای موثری بردارد ،حوزه قانونگذاری دربخش فرهنگی است . در این شرایط نخبگان باید حضور پیدا کنند و مردم باید برای فرهنگ دل بسوزانند و رسانه ها و اهل قلم نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

موضوعات فرهنگی موضوعی نیست که شهرداری به تنهایی بتواند آن را به انجام دهد و تنها متولی ان نیست، بلکه هر یک از ما در این تحول سهمی داریم و همه مردم باید یه کمک کنند، شهرداری، مساجد ، اساتید ، دانشگاه ها ، دانشجوها و کسبه هریک از این ها می تواند بخشی از پازل تحول فرهنگی در تهران را تکمیل کنند . شهرداری تلاش می کند زیرساخت فرهنگی را آماده و در این تلاش می کوشد تا بخشی از محلات را در این خصوص احیاءکند . حضور شورایاری ها و دخالت مستقیم درامور شهری و بحث آموزش می تواند موضوعات شهری را از معضلات فرهنگی به تحول و تغییر فرهنگی تبدیل کند. همه باید دخالت کنند، اگر مردم همیاری نداشته باشند، همه کارها ابتر می ماند، پس مردم بایدحضور پیدا کنند. هرجا که مردم نباشند روح کار یک جا می لنگد، دانشگاهیان و نخبگان باید بیایند . شهرداری فراتر از توان خود تلاش کرده، اما ممکن است کارها اشکالاتی داشته باشد و تنها حضور دیگران است که می تواند تکمیلش کند . کلام آخر اینکه همه باید دست به دست هم بدهیم تا نگرانی های مقام معظم رهبری در بحث شبیخون فرهنگی و رخنه فرهنگی  رامرتفع کنیم ....

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: