جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 26 خرداد 1393     
بهره برداری از معدن بحر آسمان کرمان زمینه را برای تخریب زیستگاه منطقه فراهم می کند

به گزارش شهرداری نیوز،معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست مخالفت مجدد این سازمان با معدن کاوی در منطقه حفاظت شده بحر آسمان کرمان را اعلام کرد و گفت: مسئولان نظارتی باید جلوی این اقدام خلاف قانون را بگیرند.

 احمد علی کیخا افزود: کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست اخیرا یک بار دیگر تمام ابعاد معدن کاوی در منطقه بحر آسمان را بررسی کرده و بر مخرب بودن این فعالیت برای این زیستگاه تأکید کرد.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: من به عنوان معاون سازمان محیط زیست اعلام کردم حتی اگر در گذشته مجوزی برای معدن کاوی در این منطقه داده شده مسئولیت آن را می پذیرم و با توجه به مضرات این پروژه برای زیستگاه ارزشمند بحر آسمان مانع از انجام آن می شوم .

به گفته وی، سازمان حفاظت محیط زیست نامه نگاری های لازم برای جلوگیری از این فعالیت در منطقه را به مسئولان محلی انجام داده و بر موضع صریح سازمان مبنی بر مخالفت با معدن کاوی در زیستگاه خرس سیاه اسیایی و یکی از سرچشمه های مهم زاگرس تأکید کرده است.

کیخا تصریح کرد: اگر این فعالیت در منطقه هنوز ادامه دارد تخلف است و مسئولان نظارتی استان باید جلوی آن را بگیرند.

وی افزود: البته ظرف هفته گذشته سازمان محیط زیست گزارشی مبنی بر فعالیت معدن کاوان در منطقه دریافت نکرده است.

 چندی پیش فعالان محیط زیست خبر دادند که عوامل شرکت معدنی تراورتن آسیا با نادیده گرفتن نامه نگاری های سازمان محیط زیست به مسئولان استان کرمان و به مدد حمایت های پنهان، در منطقه حفاظت شده بحرآسمان آشکارا به فعالیت خود ادامه می دهند و به آسانی در قله های چهار هزار متری قوانین زیست محیطی را زیر پا می گذارند.

بهمن ماه سال گذشته خبرهایی مبنی بر آغاز فعالیت مجدد معدن کاوانی که دو سال پیش به خاطر فشارهای مسئولان محلی مجوز ورود به منطقه حفاظت شده بحر آسمان در جیرفت را گرفته بودند با وجود مخالفت سازمان محیط زیست و مکاتبات معاون طبیعی سازمان مبنی بر توقف هرگونه عملیات معدنی در این منطقه منتشر شد.

در پی انتشار این اخبار و با توجه به حساسیت منطقه معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست که پیشتر هم مخالفت صریح سازمان محیط زیست را با هرگونه فعالیت معدنی در بحر اسمان اعلام کرده بود  بار دیگر در روز های پایانی سال گذشته مکاتباتی با استاندار کرمان مبنی بر توقف هر چه سریعتر فعالیت شرکت معدن تراورتن آسیا داشت.

در این نامه احمد علی کیخا معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست خطاب به استاندار کرمان گفته است:با توجه به اینکه از یک سو معدن تراورتن آسیا در یکی از زیستگاههای حساس منطقه حفاظت شده بحر آسمان، به عنوان مامن خرس سیاه آسیایی در شهرستان جیرفت واقع شده و از سوی دیگر منطقه دارای گونه ممنوع القطع ارس و پوشش گیاهی تضمین کننده تأمین منابع آبی پایین دست است، لذا هر گونه اقدام به بهره برداری معدنی در محدوده مورد نظر اثرات غیر قابل جبران زیستگاهی را با توجه به ماده معدنی مورد برداشت به منطقه تحمیل خواهد کرد

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: