جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 26 خرداد 1393     
کاهش حداکثر سرعت بزرگراههای پایتخت

مهر: دو ماه از حضورش به عنوان رئیس پلیس راهور پایتخت می گذرد و برای پایتخت طرحهای ترافیکی ویژه ای دارد که مهمترین آنها را ساماندهی خطوط ویژه و تخلفات موتورسواران می داند.در حاشیه بازدید رئیس پلیس راهور تهران  از خبرگزاری،گفتگویی را با سرهنگ سید تیمور حسینی انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

*یکی از مهمترین برنامه های شما ساماندهی خطوط ویژه بود. در این دو ماه چه اقداماتی در این باره انجام شده است؟

- سرهنگ سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران: نمی توانم ادعا کنم که وضعیت خطوط ویژه به حد عالی رسیده است اما می توانم بگویم به طور میانگین وضعیت خطوط بی آر تی و ویژه در پایتخت خوب است. برخی از خطوط مانند آزادی تا تهرانپارس، رسالت، چمران، آزادی، بخش شمالی ولیعصر و آیت الله سعیدی وضعیت خوبی دارد و این در حالی است که از برخی خطوط مانند مولوی اصلاً راضی نیستم. هرچه به سمت منطقه 12 پیش می رویم به دلیل شرایط خاصی که در آنجا حاکم است حضور موتورسواران افزایش یافته که این حضور  آزار دهنده است.

* در دوره جدید چه برنامه هایی برای استفاده از تجهیزات نوین دارید؟

- سعی می کنیم اقداماتمان علمی و هوشمندانه باشد چرا که ترافیک تهران بدون تفکر و بهره مندی از ابزارهای نوین قابل کنترل و مدیریت نیست. خوشبختانه در دو ماه گذشته آزمون سخت تمهیدات ترافیکی مراسم ارتحال را پشت سر گذاشتیم و به اذعان همگان طی چند سال گذشته این عملیات امسال به صورت منحصر به فرد و با حداقل محدودیت ها اجرا شد.

* چه برنامه ای برای کنترل تخلفات شبانه دارید؟

- خوشبختانه کار خوبی که در دوره سردار رحیمی در پایتخت کلید خورد و همچنان ادامه دارد برخورد با تخلفات شبانه است. در این طرح با تخلفاتی مانند سرعت، سبقت، حرکات مخاطره آمیز و تخلفات خودروهای سنگین برخورد می شود. خوشبختانه وضعیت ترافیکی تهران قابل مقایسه با شهرهای دیگر نیست اگرچه هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم.

* یکی از مشکلات شبهای تهران کورس های شبانه است. آیا با این تخلف برخورد می شود؟

- زمانی در تهران اپیدمی به وجود آمده بود و اتوبان نیایش و  غرب و شرق همت تبدیل به پیست اتومبیلرانی و نمایشگاه ماشینهای گرانقیمت شده بود. امروز به جرات می توانم بگویم که چنین موضوعی وجود ندارد و تخلفاتی هم اگر وجود دارد به صورت پراکنده است. در گذشته رانندگان به صورت باندی و سازماندهی شده در اتوبان ها کورس می گذاشتند. امروز چنین وضعیتی را نداریم. البته ادعا نمی کنم که تخلفی وجود ندارد چون اگر تخلف نبود پلیسی هم وجود نداشت. حضور پلیس در خیابان ها نشان می دهد که هنوز بی نظمی در رانندگی وجود دارد اما این ناهماهنگی مانند سابق نیست. ت

* یکی از علل شدت تصادفات در بزرگراه سرعت زیاد خودرو است آیا برنامه ای برای کنترل سرعت در بزرگراه ها دارید؟

- چندی قبل اعلام کردیم که سرعت باید در بزرگراه های شرقی غربی نیز کاهش پیدا کند و با اتفاق نظری که با شهرداری داریم حداکثر سرعت در تمامی بزرگراه های تهران به 80 کیلومتر در ساعت کاهش پیدا می کند. جلسات هماهنگی این موضوع تشکیل شده است و نظر ما این است که حداکثر سرعت تمام بزرگراه های پایتخت باید 80 کیلومتر در ساعت باشد. البته در نقاطی ممکن است به اقتضای شرایط این سرعت کمتر از حداکثر تعیین شود. به نظر من سرعت 100 کیلومتر در ساعت برای معابر درون شهری زیاد است.

* آیا در سال جدید محدوده طرح زوج و فرد به دوربین متصل می شود و چه برنامه ای برای استفاده از تجهیزات هوشمند دارید؟

- در حال حاضر 85 تقاطع پایتخت مجهز به دوربین ثبت تخلفات عبور از چراغ قرمز است که تا پایان امسال به 240 تقاطع افزایش می یابد. این در حالی است که محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد نیز به دوربین تجهیز می شود. یکی از برنامه های دیگر ما تجهیز خطوط ویژه به دوربین های ثبت تخلف است. در حال حاضر کمتر از 10 درصد از نیروهای پلیس راهور پایتخت وظیفه کنترل محدوده زوج و فرد را بر عهده دارند که با تجهیز این محدوده به دوربین می توانیم از این نیروها برای اقدامات دیگر استفاده کنیم. یکی دیگر از برنامه ای امسال افزایش دوربین های ثبت تخلف سرعت است که در دست اجرا است.

* چه میزان از تجربه سایر کشورها برای  کنترل ترافیک پایتخت استفاده می کنیم؟

- استفاده و کپی برداری محض از طرح های دنیا برای ترافیک پایتخت جواب نمی دهد و باید ابتدا طرح های ترافیکی دنیا را بررسی و سپس با مدلهای داخلی بومی کرد. بومی سازی نیز نسخه واحدی ندارد و برای هر اقدام اساتید مختلفی از جمله جامعه شناسان، روانشناسان، مهندسین عمران و کارشناسان حمل و نقل باید نظر بدهند که اجرای یک طرح دیگر در کشور ما مستلزم چه اقداماتی است. در بومی سازی و اجرا زیرساخت ها حرف اول را می زند.

* چه برنامه ای برای کاهش حضور فیزیکی ماموران در سطح شهر دارید؟

- اگر بتوانیم هوشمندانه عملیات اجرا کنیم می توانیم حضور فیزیکی نیروها را کاهش دهیم. اگر روزی خواستم مسئولیت راهور تهران را تحویل دهم 50 درصد نیروهای پلیس و حضور فیزیکی آنها را کاهش داده باشم می توانم بگویم موفق بودم. معتقدیم باید با استفاده از تجهیزات نوین حضور فیزیکی پلیس را در سطح شهر کاهش دهیم.

* یکی از طرح هایی که در دوره گذشته اجرا می شد انتخاب مناطق نمونه ترافیکی بود. آیا این طرح در دوره جدید اجرا می شود؟

- شخصاً با این طرح مخالفم چرا که شاید  یک درصد از تهرانی ها مرز بین مناطق را بشناسند. نمی توانیم در حوزه ترافیک جزیره ای و بخشی عمل کنیم و برای ایجاد انضباط ترافیکی باید تفکر گسترده باشد و حتی شهرهای همجوار تهران را نیز در نظر بگیریم. روزانه 5 تا 6  میلیون سفر از اطراف به تهران انجام می شود و ما نمی توانیم تنها با نصب یک بنر بگوییم که این خیابان از نظر یکی از تخلفات رانندگی نمونه است و نمی توان این تخلف را در این خیابان انجام داد.

* پس از حادثه واژگونی اتوبوس شرکت واحد در بزرگراه آزادگان بسیاری مدعی شدند ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت ایمن نیست و پلیس نیز سخت گیری های لازم را انجام نمی دهد.

- سختگیری ناوگان حمل و نقل عمومی بیشتر از خودروهای شخصی است چرا که این ناوگان از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. رانندگان اتوبوس مرتکب تخلف می شوند اما آمارهای پلیس نیز گویای برخورد قاطع و بدون اغماض است. پلیس نمی تواند بپذیرد که اتوبوسرانی پایتخت ناایمن و ناکارآمد است. انصافاً سهم اتوبوسرانی در جابجایی مسافران قابل توجه است و این سهم باید در پایتخت افزایش یابد.

* دو طبقه کردن اتوبان صدر چه تاثیری در ترافیک پایتخت داشت؟

- نباید موضوع پل صدر را به صورت نقطه ای ببینیم. زمانی که پل صدر افتتاح شد تاثیر زیادی در ترافیک اتوبان های همت، حکیم و رسالت گذاشت ضمن این که با افتتاح این مسیر شهروندان زیادی از آن به عنوان مسیر تردد استفاده کردند. قبل از افتتاح این پل هیچ ترافیکی در محدوده کردستان وجود نداشت اما در حال حاضر تردد در اتوبان کردستان متراکم شده است. این که بگوییم پل صدر و تونل نیایش توانسته است ترافیک صدر و مدرس را  نقطه ای کاهش دهد درست نیست اما در مجموع در تهران تاثیر خوبی داشته است.

* تونل امیرکبیر چه تاثیری در ترافیک پایتخت گذاشته است؟

- به دلیل اینکه تونل هنوز کامل نشده است و دسترسی هایش باز نیست نمی توان زود قضاوت کرد اما تاثیر این تونل در هسته مرکزی شهر به ویژه سه راه امین حضور مشهود است.

 

* تخلفات موتورسواران یکی از مهمترین دغدغه های شهروندان  و رئیس پلیس کشور است در این حوزه چه طرح هایی اجرا شده است؟

- موتورسیکلت سواران اولویت ویژه پلیس بوده و هستند. یکی از معضلات جدی ترافیک تهران موتورسیکلت ها هستند و پلیس علیرغم این که در دو ماه گذشته هیچ موردی را اعلام نکرده اما برخورد با تخلفات موتورسواران 23 درصد افزایش یافته است. ساماندهی موتورسیکلت ها تنها با ابزار پلیسی امکان پذیر نیست و همه باید در این چرخه وارد شوند.

* آیا پلیس طرحی برای حذف دوربرگردان های پایتخت دارد و این نقاط حادثه خیز هستند؟

- گردش همزمان در یک نقطه با حادثه همراه است اما یکی از مشخصه های حوادث حادثه ساز شدت برخورد است. غالباً تصادفات در دوربرگردان ها پهلو به پهلو و جلو به عقب بوده و بیشتر آنها خسارتی است. هیچ طرحی در کمیسیون ها برای حذف دوربرگردان ها مطرح نشده است و حذف آنها در دستور کار نیست. در یک زمانی دوربرگردانها با تفکری خاص ایجاد شدند که در برخی موارد جواب دادند. حذف آنها بدون فکر اشتباه است همان گونه که ایجاد دوربرگردان بدون فکر نیز اشتباه است. پلیس معتقد است ایده آل ترین روش ایجاد تقاطع های غیرهمسطح به صورت زیرگذر و رو گذر است که این موضوع نیاز به بودجه ویژه دارد. 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: