جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 24 آذر 1394     
آزادسازی بلیت هواپیما غیرقانونی است

وطن امروز: پس از آنکه وزارت راه‌وشهرسازی، ابلاغیه آزادسازی قیمت بلیت 177 مسیر پروازی را برای اجرا صادر کرد، بلافاصله ماهیگیران پروازی از این آب گل‌آلود ماهی‌گرفتند به‌طوری‌که بلیت‌های خط پروازی تهران- مشهد تا 600 هزار تومان به فروش رفت.  به‌دنبال این گرانی گل‌آلود، سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد هنوز دستورالعمل افزایش قیمت‌ها اجرا نشده و نرخ بلیت هیچ‌یک از مسیرهای پروازی افزایش پیدا نکرده است. با وجود این تایید و تکذیب‌ها اما بالاخره دستور‌العمل ابلاغی اجرا خواهد شد؛ دستورالعملی که با مخالفت شدید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان روبه‌رو شده است.  سیدمحمود نوابی در این‌باره با بیان اینکه آزادسازی قیمت بلیت هواپیما هنوز عملیاتی نشده است، به مهر گفت: سازمان حمایت با آزادسازی قیمت‌ها مخالف بوده و معتقد است افزایش قیمت‌ها ناشی از این آزادسازی‌ها غیرمتعارف است.
 
وی با بیان اینکه گزارشی که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره اعمال نرخ‌های بلیت هواپیما در فضای آزادسازی ارائه داده، حکایت از این دارد که هنوز این نرخ‌ها عملیاتی نشده است، ادامه داد: این آزادسازی بر مبنای ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه صورت گرفته که براساس آن، قانونگذار اجازه داده نرخ‌ کالاها و خدمات آزاد شود ولی این آزادسازی درباره کالاهای اولویت اول هنوز مورد موافقت ستاد هدفمندی یارانه‌ها قرار نگرفته است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: درباره قیمت بلیت هواپیما اجازه آزادسازی داده شده است اما گفته شده قیمت‌ها نباید به صورت غیرمتعارف افزایش یابد. وی تصریح کرد: اگر از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره آزادسازی نرخ بلیت هواپیما سوال شود، به طور قطع ما از این افزایش قیمت استقبال نمی‌کنیم و حامی مصرف‌کننده هستیم یا حداقل باید مقداری حساب‌شده‌تر برخورد می‌شد، چراکه نمی‌شود ایرلاین‌ها، همه زیان‌ها و خسارات گذشته را در یک مرحله جبران کنند بلکه این افزایش قیمت باید در چند فاز و مرحله اجرا شود که فشار کمتری به مردم وارد شود، زیرا به هرحال طبقه متوسط و پایین جامعه از این خدمات استفاده می‌کنند.  رئیس سازمان حمایت مصرف‌‌کنندگان و تولیدکنندگان خاطرنشان کرد: زمانی رقابت می‌تواند با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما اتفاق افتد که عرضه بر تقاضا پیشی گیرد در حالی که در شرایط فعلی اینطور نیست و تقاضا برای بلیت هواپیما، بیش از عرضه است بنابراین این اقدام برای آزادسازی بلیت هواپیما باید زمانی باشد که صندلی خالی در خطوط هوایی کشور وجود داشته باشد.  در همین حال رضا شیوا، رئیس شورای رقابت با بیان اینکه آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به کار کارشناسی بیشتری نیاز دارد، گفت: این موضوع در جلسات آینده شورای رقابت در دستور کار قرار می‌گیرد تا تصمیم بگیریم چه کنیم. شیوا خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم آزادسازی قیمت بلیت هواپیما خوب است به شرط آنکه بسترهای لازم آن فراهم باشد یعنی عرضه و تقاضا متعادل باشد اما متاسفانه در حمل و نقل هوایی این اتفاق نیفتاد.
 
وی تصریح کرد: ما معتقدیم این کار باید در خطوطی اتفاق می‌افتاد که در آن خطوط تعداد قابل توجهی هواپیما و شرکت‌های متعدد وجود داشته باشد اما وقتی در یک خط فقط یک شرکت هواپیمایی فعال باشد، معلوم است که این آزادسازی قیمت‌ها به افزایش قیمت منجر خواهد شد. وی ادامه داد: آزادسازی قیمت بلیت هواپیما نباید برای جبران انباشت زیان‌های گذشته باشد و این درست نیست بلکه باید در جهت افزایش خدمات و کیفیت بهتر باشد. اما از سوی دیگر دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به تسنیم گفت: با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مافیای چارتری در این بخش حذف می‌شود.  مقصود اسعدی‌سامانی افزود: سرمایه‌گذاری ایرلاین‌ها در بحث رضایتمندی مسافران از حمل‌ونقل هوایی به واسطه آزادسازی نرخ‌ها بیشتر خواهد شد. وی یادآور شد: در گذشته گردش مالی ایرلاین‌ها خارج از حیطه شرکت‌های هواپیمایی جریان پیدا می‌کرد و عمدتا در قالب شرکت‌های یا آژانس‌های چارترکننده به داخل ایرلاین‌ها می‌آمد اما با آزادسازی نرخ‌ها، شرکت‌های هواپیمایی امکان مالی مناسبی را پیدا می‌کنند تا بتوانند در جهت توسعه ناوگان، نوسازی آن و ارتقای خدمات پروازی و همچنین ورود سرمایه‌های جدید حرکت کنند.  وی ادامه داد: با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما فعالیت در این بخش اقتصادی و مقرون به‌صرفه شده و به دنبال آن امکان اینکه شخصی حقیقی و حقوقی وارد این عرصه شود و سرمایه‌گذاری کند وجود دارد. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه قطعا این مساله -آزادسازی نرخ بلیت هواپیما- کمک می‌کند شرکت‌های هواپیمایی، هواپیماهای نوتر و باکیفیت‌تری را وارد کنند، گفت: ایرلاین‌ها در این شرایط باید رضایتمندی مسافر را جلب کنند و در این بازار مسافر حق انتخاب دارد، چنانچه شرکتی در قبال تاخیرات و سطح کیفیت پروازی پاسخگو نباشد مسافر می‌تواند از شرکت دیگری استفاده کند.  به گفته سامانی،‌ سرمایه‌گذاری ایرلاین‌ها در بحث رضایتمندی مسافران از حمل‌ونقل هوایی به واسطه آزادسازی نرخ‌ها بیشتر خواهد شد.  وی تصریح کرد: در گذشته که نرخ بلیت تکلیفی بود، قیمت‌ها تکافوی هزینه‌های ایرلاین‌ها را نمی‌کرد و امکان اینکه بتوانند در مباحث افزایش کیفیت اقداماتی را انجام دهند، نداشتند. وقتی آزادسازی انجام می‌شود فضای جدیدی در کسب‌وکار شرکت‌های هواپیمایی ایجاد می‌شود و در این‌صورت امکان بازی با نرخ‌ها یعنی ایجاد نوسانات با توجه شرایط بازار و عرضه و تقاضا برای شرکت‌های هواپیمایی فراهم می‌شود.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: