جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 23 آذر 1394     
احتمال 20برابری مرگ ومیر موتورسیکلت سواران نسبت به خودروسواران در حوادث رانندگی

به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری نیوز، یک کارشناس برنامه ریزی شهری با اعلام این که تعداد خودروهاي فاقد بيمه شخص ثالث، كمتر از 3 درصد و موتورسيكلت‌هاي فاقد اين نوع بيمه، بيشتر از 90 درصد است، گفت: كاهش تصادفات ترافیکی، چه از نظر تعداد و چه از نظر شدت و نیز كاستن از انبوه تلفات ناشي از تصادفات، به «اراده جدي» و «عزم ملي» نياز دارد.

شهرام جباری زادگان با تأکید بر اين كه تنها در دهه اخير، تعداد خودروهاي كشور و تعداد موتورسيكلت هاي كشور نيز بيش از سه برابر رشد داشته ‌اند، افزود: در سال 93، بالغ بر 26 ميليون دستگاه انواع وسيله نقليه در کشور در حال تردد بود و بر این اساس، به طور متوسط هر خانواده سه نفره ايراني، يك دستگاه وسیله نقلیه اعم از موتورسيكلت يا خودرو در اختيار دارند.

شهرام جباري زادگان با اشاره به اين كه سالانه حدود نيم ميليون دستگاه موتورسيكلت جديد در داخل كشور توليد مي‌شود كه حداقل 100هزار دستگاه آن وارد تهران مي‌ شود، اظهار كرد: اين در حالي است كه تلفات ناشي از حوادث ترافيكي در بين موتورسيكلت سواران بسیار بالاست و 25 درصد مرگ و مير اين سوانح، مربوط به اين گروه است.

وي با بيان اين كه خطر مرگ در بين موتورسيكلت ‌سواران 20 برابر بيشتر از رانندگان خودروهاست، تصريح كرد: به عبارتي هر راكب موتورسيكلت كه صبح از خانه خارج مي‌شود، 20 برابر بيش از راننده خودرويي كه صبح از منزل بيرون مي‌رود، احتمال دارد جان خود را در حوادث ترافيكي از دست بدهد.

جباري زادگان با اشاره با اين كه موتورسيكلت، وسيله ‌اي است كه از ايمني و محافظت كمتري نسبت به سایر وسایل نقلیه برخوردار است و بيشتر قربانيان آن را از نیز جوانان و نوجوانان تشكيل مي دهند، اظهار كرد: از هر 4 نفر كه بر اثر سوانح ترافيكي جان خود را از دست مي ‌دهند، يك نفر موتورسيكلت ‌سوار است.

وي با بيان اين كه هزينه خريد بيمه شخص ثالث براي هر دستگاه موتورسيكلت در یک سال، بالغ بر 150 تا 200 هزار تومان است، تصريح كرد: با توجه به انواع خطراتي كه راكبان موتورسيكلت ها را مورد تهديد قرار مي‌دهد، پرداخت حق بيمه از سوي اين گروه به مبلغ روزانه 500 تومان هزینه زيادي نيست، هر چند در این میان ميزان پايبندي شركت هاي بيمه به تعهداتشان در عمل نیز موضوعي قابل تأمل است.

اين كارشناس شهري در پايان با تأكيد بر اين كه «تصادف»، سهم بالايي در دلايل و عوامل مرگ و مير جوانان و از كار افتادگي آنها به خاطر حوادث انسانی را به خود اختصاص مي‌دهد، خاطرنشان كرد: بدون ترديد، خطر تهديد «تصادف» براي جوانان اگر از خطرات انواع تهديدات اجتماعي همچون آسيب اعتیاد بیشتر نباشد، كمتر نيست و اين موضوع باید به صورت ويژه مورد توجه مسئولان كلان كشور قرار گیرد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: